Publicerat Februari 19, 201016 yr Jag hittade nedanstående inlägg på Flashback. Lite teori ang. ljuddämpare. Jag har ingen aning om det stämmer men författaren verkar veta vad han skriver om. Ni får gärna kommentera eller komma med synpunkter. /Peter Flashback Forum > Samhälle > Vapen och militär > Så här funkar ljuddämpare! En knäpptyst sådan... -------------------------------------------------------------------------------- Visa fullständig version : Så här funkar ljuddämpare! En knäpptyst sådan... -------------------------------------------------------------------------------- Sidor : [1] 2 3 4 -------------------------------------------------------------------------------- Dandelion2003-07-30, 00:20 Jag är ganska ny på forumet men efter att ha läst en massa konstiga saker om ljuddämpare så vill jag förtydliga och rätta lite. Jag har ritat och konstruerat ljuddämpare i 10 år så jag törs nog vara lite osvensk och sticka ut hakan. 1. Först bestämmer man sig för vilken ammunition man har tänkt att använda. Och då menar jag exakt vilket fabrikat och exakt vilken modell. Om du vill skjuta knäpptyst.. Välj subsonic. Min erfarenhet säger att en tyngre kula har bättre precision men jag har inget vetenskapligt belägg för detta. 2. Sen ringer man ammunitionstillverkaren och frågar lite snällt hur mycket rökgaser det bildas i cm3. Om dom inte vet eller vill svara på det (DET VET DOM ALLTID.. Ring inte Lapua dock.. inte lönt..). 3. Räkna ut hur stor volym pipan har i ditt vapen. Grundtanken är att rökgaserna precis precis skall fylla ut 2 x pipa + ljuddämpare. Om ljuddämparen är för liten så blir den inte tyst, samt att rökgaser kan smita före kulan och förstöra både det ena och det andra i precision. Om ljuddämparen är för stor så kommer det att bildas ett undertryck (vacuum) bakom kulan innan den lämnar ljuddämparen och verka menligt på precisionen. Varför man skall ta pipans volym x2 förklaras längre fram 4. Nu vet du vilken volym som krävs på ljuddämparen. Nästa problem blir vilka mått den skall ha. Kort och tjock eller lång och smal. Om du frågar min sambo så säger hon lång och tjock.. Fast det är i andra sammanhang.. Jag säger att det beror mer på vilket krut än på vilken kaliber. Snabba krut = kort och tjock design.. Långsamma krut = lång och smal design. Allt har med flödet av rökgaserna att göra. Man skall sträva efter att få rökgaserna att expandera kontrollerat i ljuddämparen utan att påverka kulan. Nästa problem är att kulan trycker den luft som fanns i pipan framför sig.. Den måste också få expandera kontrollerat. Man löser detta genom att använda sig av mellanväggar i ljuddämparen och skapa små expansionsytrymmen. Först ett stort.. sen ett mindre.. sen ytterligare ett mindre osv osv.. Så när kulan till slut lämnar ljuddämparen så gör den det alldeles ensam.. helt utan rökgaser. Tyst, kontrollerad, dödlig glidflykt.. 5. Naturligtvis måste man ha bra verktyg. En liten support verktygssvarv men kullagrade rullskruvar är ett måste. eftersom man vill att kulan nästan skall täta mot mellanväggarna i ljuddämparen så måste man svarva, gänga, borra, brotscha i en enda uppspänning. tillåtet glapp är kaliber + 0,1 till + 0,2 millimeter. Kan vara smart att inte gå tightare då värmeutvigdning kan göra dämparen lite skev. Gör ont om man skjuter grov kaliber. Resten får ni räkna ut själva. t ex hur man gör mellanväggarna.. hur man får fast dom.. Ska det vara hål i dessa eller inte??? Hur får man fast ljuddämparen på en revolver??? Ett sista tips.. Köp en Sako Finnfire i kaliber 22 LR. Den har fabriksgängad pipa. Sen kan ni experimentera hur mycket ni vill. Det händer inget med vare sig vapen eller er om ni räknat fel och kulan styper i dämparen. Börja inte med 475 HH.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Skulle säga att det mesta stämmer bra, några detaljer håller jag kanske inte med om till 100%.... Men nu är bryr jag mig inte särdeles mycket om saker som ljuddämpare så, jag kan ju inte säga att jag följer med utvecklingen där direkt. En ful sak som inte fyller ngn funktion man fäster längst fram på en tråkig vapentyp - typ ungfär så.... Men det stämmer med vad jag fått lära mig en gång. /T
Publicerat Februari 19, 201016 yr En ful sak som inte fyller ngn funktion man fäster längst fram på en tråkig vapentyp - typ ungfär så....