Publicerat Februari 19, 201016 yr Hur är kvaliteten på en sådan bössa, och hur står den sig konstruktionsmässigt mot en hammerless med toplever? Kikade på en M20 i nyskick häromdagen, vad kan en dylik vara värd?
Publicerat Februari 19, 201016 yr Hur är kvaliteten på en sådan bössa, och hur står den sig konstruktionsmässigt mot en hammerless med toplever? Skiftande och för det mesta ganska usel - den började sina dagar som stiftantändare, sedan som centralantänt svartkrut och till sist för röksvagt krut. HVA's billigaste och enklaste modell. Konstruktionsmässigt skiljer det väl en 25-30 år, Casimir Lefaucheux kom med sitt patent 1854, hammerlessen i sin nuvarande form patenterades av Anson&Deeley 1875. I grund och botten är Lefaucheux förregling en av de starkaste (tillsammans med Jones skruv som är en vidareutveckling), men eftersom den ofta utförs i taskigt material utan härdning är en välgjord boxlåsare både starkare och betydligt slitstarkare.... Kikade på en M20 i nyskick häromdagen, vad kan en dylik vara värd? 3-500. Jag har en relativt bra skick, stiften saknas men annars är den relativt bra - den kan hugad spekulant få mot transportkostnaden. Jag har inte fått en enda som ens visat ett förstrött intresse på över två år.... :-) /T
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Okej! Vad bör man kika specifikt på för något på denna modellen då, svagheter? Iom att den är i sådant gott skick måste den vara renoverad eller varit inställd i en garderob... Svårt att se vad det är för kvalitet på materialetb då blånering samt flamhärdning är så gott som 100 %:ig, tom på bakkappan. Vad är det som gör kvaliteten usel, materialvalet, inpassningen? Några årtal som var bättre/sämre? Tyckte att bössan kändes bra då jag kände på den. Har ju inte för avsikt att kräva att det ska vara någon flyktskytte bössa i första hand, utan mer en bössa som följer med på järpjakt, åteljakt på räv osv.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Okej!Vad bör man kika specifikt på för något på denna modellen då, svagheter? Nitroprovad Dåliga lödningar (lösa spänger) Glapp Kolvsprickor Iom att den är i sådant gott skick måste den vara renoverad eller varit inställd i en garderob... Svårt att se vad det är för kvalitet på materialetb då blånering samt flamhärdning är så gott som 100 %:ig, tom på bakkappan.Vad är det som gör kvaliteten usel, materialvalet, inpassningen? De var liksom den mesta produktionen hos HVA - ojämn. Så det finns ex med värdelöst järn i, de finns ex som verkar ihopkastade lite på måfå, det finns de som är både och - samt det finns de som är relativt bra.... Några årtal som var bättre/sämre? Nej, inte mig veterligen Tyckte att bössan kändes bra då jag kände på den.Har ju inte för avsikt att kräva att det ska vara någon flyktskytte bössa i första hand, utan mer en bössa som följer med på järpjakt, åteljakt på räv osv. Den gjordes till en bit in på 50-talet vill jag minnas. Hittar du en från före 1935 (+- något år) är den sannolikt 65mm. Borrad 1/1 och 3/4 med filtförladdat. Att länga patronlägena och att ta upp chokerna kommer att kosta 1000-1500:-. Frågar du mig är en m/20 inte värd den pengen. Ska du ha den till Järpe så är det öppna choker som gäller, till rävvak vet jag inte om den känns 100 ärligt talat - även hanbössorna har ett "knäpp" när man spänner hanen - och räven är varsk när han kommer smygande. /T