Publicerat Februari 19, 201016 yr Tänkte slänga ut en fundering kring rådjursfoder. Vart erbjuden ensilage balar av en kompis som jobbar åt en bonde, dom innehöll nästan mogen kornhalm som rullats och plastas, inget mögel eller så...så min undran är om det funkar som rådjurs foder eller om det är för kraftigt. Var fler som hade hämtat lika balar åt rådjuren och dom påstod att dom åt det?? nån som vet???
Publicerat Februari 19, 201016 yr Jag kör ut en hel del ensilerat vete och ensilerade ärtor och det går åt som f.. vetehalmen har jag inte sett att rådjuren äter men axet och ärtensilaget äter dom upp helt och hållet, kör även ut blött klöverensilage och det går nog bäst, dessutom äter inte grisarna så mycket av det så rådjuren får vara ifred vid dom balarna.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare ok..ja man kanske ska pröva att häva ut en bal då...var lite rädd att det var för kraftigt bara. Prblem med grisar har vi inte här uppe än iaf...tyvärr ..hade varit skoj å jaga lite gris.
Publicerat Februari 19, 201016 yr jag håller med göran att klöverensilage verkar gå bäst men det är nog ingen fara med det andra tror jag.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Kolla lite på www.sva.se de tar död på lite gamla myter om stödutfodring till rådjur. ok..tack för svaren
Publicerat Februari 22, 201016 yr Kolla lite på www.sva.se de tar död på lite gamla myter om stödutfodring till rådjur. Tackar! Det här verkar lovande: Det är aldrig för sent att börja sköta om dina rådjur! Sprid ut fodret i högar över ett mindre område. Hösilagebalar öppnar man enklast på sidan och låter djuren äta direkt ur dessa. Har man inte fodrat tidigare under året går det trots allt bra att börja med tillskottsfoder direkt. Lämpligt startfoder är frukt, grönsaker eller pellets. Risken att rådjuren skall föräta sig och dö av kraftfoderförätning är liten.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Lånar tråden lite... Har fått tag i balar med havre som blivit slaget och balat utan att att tröskats för att det växte för dåligt. Balat och plastat färskt som ensilge. Bra eller dåligt som foder nu?