Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmt på fötterna, vilka är att föredra?

Featured Replies

Publicerat

Ruttnat på att frysa om fötterna, igår gjorde det galet ont när jag kom hem och högerfoten började tina upp..

Så vad ska man köpa?

Muckboots?

http://www.idefixteko.se/open_produkter/pr...p;plats_id=1267

Värmedojor?

Det lilla jag provat så upplevde jag att muckbootsen klämde lite över foten och de känns tunna, håller de värmen?

De andra tjockare prylarna ger ett varmare och mer trovärdigt intryck, galet lätta var de med.

Någon som testat båda och har åsikter?

/ Frussen..

Publicerat

Själv skulle jag välja länk nr 2. Har ett par liknande och dom håller värmen fast det är -25:)

och en polare har såna och han har inget att klaga på.

mvh

Publicerat
Ruttnat på att frysa om fötterna, igår gjorde det galet ont när jag kom hem och högerfoten började tina upp..

Värmedojor?

Det lilla jag provat så upplevde jag att muckbootsen klämde lite över foten och de känns tunna, håller de värmen?

De andra tjockare prylarna ger ett varmare och mer trovärdigt intryck, galet lätta var de med.

/ Frussen..

Bra köp! Har själv lika dana! :) Ta så att du får in dubbla par sockar i dom och så att du kan röra på tårna. :D

Publicerat

Så vad ska man köpa?

Muckboots?

Värmedojor?

/ Frussen..

Köpte muckboots för ca 1 månad sen är är jätte nöjd. Har haft liknande "värmedojor" tidigare men upplever att dom är mycket klumpigare. Rekomenderar klart -

Muckboots?

Publicerat

Så vad ska man köpa?

Muckboots?

Värmedojor?

/ Frussen..

köpte ett par muckboots innan jul, jag frös mycket innan om fötterna men inte lika mcket efter det. Men om man går mycket och blir svettig om fötterna innan man ska stå på pass så tycker jag man börjar frysa lite om fötterna igen. De verkar inte andas så bra tycker jag.

Publicerat

Tja!

Är extermt frusen om fötterna...men jag köpte ett par muck boots för ett par månader sedan och dom är helt underbara

och har inte frusit en enda gång.

Det finns väl olika mod av dom,den jag har heter Tay sport.

Och jag har både gått ena såten och sedan stått nästa och har även plurrat ordentligt men icke... ingen frossa efter dette heller.

Mvh

Publicerat

Har gått i muck boots i två år har helt lagt av med kängor har innan gått i goretex kängor sedan 88 oavbrutet. Mycket mer prisvärt.. är trött på att kassera meindelkängor efter tre-fyra månader...svider mer i plånboken då!

är mycket nöjd med muckisarna är som kängor och gå i och det där med att frysa om fötterna är ett minne blott.

Viktigt som alltid med rätt strumpor i gummistövlar. svettransportör + merinoull is the shit. norsk raggis går oxå bra.

Har dom tjocka svarta när det är riktigt kallt och de gröna lite tunnare när jag för hundar annars blir det för varmt.

Publicerat
  • Författare

Förmodar att det är en vanesak men att gå i dessa tingestar lockar inte, de ger intryck av att vara lite klumpiga även om de är lätta?

Hur som, det handlar uteslutande om stillasittande typ.

En grej som oroar mej är att då jag testat muckarna så var de trånga över fotryggen.. då måste man alltså gå upp i storlek för att få bättre komfort och då börjar dojorna kännas helt galet stora. Förmodar att jag måste ha 45 i storlek och då upp en storlek för fotryggen.. surt :rolleyes:

Skit samma, bara att testa! Itab är det rätt ställe att handla på eller?

Mvh!

Publicerat

Köpte mina MuckBoots på ITAB.

Tror storlekarna hoppar varanat nr i storlek.

De är så pass sköna att de INTE är störande att gå i.

Och så kan man ju alltid vika ner skaftet till hälften på dem vilket är rätt så skönt.

/ klart du ska ha ett par !

Publicerat

Köpte också ett par Muckboots i höstas. Sitter mest på pass men har även knallat en del i dem. Tycker att dom är skitsköna och framförallt varma (och jag fryser om fötterna efter ca. 1 millisekund i normala fall). Ska börja uppgradera sockförrådet också så kommer det nog att bli dunder.

//Fitz

Publicerat

Hade det inte blivit ett par Genzo Outdoor (köpta för ett par år sedan) hade det garanterat blivit ett par Muck. Jag är faktiskt helnöjd med Genzo trots det kinesiska ursprunget.

Raggarö

Publicerat

Jag, som är smlännign och snål, köpte ett par typ av vinterkängor på Jula, inga avancerade prylar öht.. Tog ett par som var några numemr förstora och kompenserade det med flera lager sockar. Funkar kanon!

Ett tips är att du smyger in i ngn affär med sport artiklar (alltså sådan sport som andra anser vara sport, inte jakt) och så lear du fram ett par löparstrumpor. Finns en del riktiga hightec variantar som är ruskigt bra att ransportera fukt och stabilisera foten. Nike har en hel del vettiga varinanter.. Sen klarar du kyla bra! <_<

Publicerat

Även jag lovordar Muck-boots i väl tilltagen storlek, du blir inte besviken. Dom är lätta, mkt varma och förvånandsvärt gåvänliga.

Publicerat
  • Författare

Muck-Boots it is!

Det jag är rädd för är att de blir klumpiga, känns som jag har rätt stora fötter och ska man då gå upp en storlek pga hög fotrygg så blir det jävligt bökigt. Dock, det är för den stillasittande jakten så då spelar det mindre roll.

Tack för input alla!

Mvh!

Publicerat

Har bägge sorterna du länkar till visst är värmedojerna hyfsat varma när dem är nya men man nöter och trampar ihop fodret snabbt. Muck-Boots är det som sitter på mina fötter när det blir kyligt har både gröna och svarta dem är helt Ok att gå med om man inte har fläsk vader <_<

Nackdelen är att skaften lätt rivs sönder men funkar bra att laga med liqvisol som alltid finns med då jag åker på jakt.

Publicerat
  • Författare

Tack för det Lars!

Nu har jag beställt så posta helst inga "Hur f-n kunde du ta dessa fotkådisar, du kommer att frysa fötterna av dej" inlägg :D

.. insåg precis vad detta kommer att leda till <_<:o

Mvh!

Publicerat

Vad än du gör så köp inte från länken du postade det är piratkopior gjorda på kinesiska gamla bildäck kalla som F-N med sulor av utgångna riskakor och styva skaft så man inte kan böja fotleden <_<

Publicerat
  • Författare

Men vaddå, det stod ju att "inget slår orginalet" eller något sådant?!?!?! <_<

Mvh!

Publicerat

Jag använder Kamik när det inte är flödvatten. Inget man går några långa sträckor i men man fryser inte oavsett temperatur. 7-8 timmar på pimpelisen i -25 och inga problem.

Publicerat

har ett par sulman som håller värmen extremt bra med rätt sockar,under rävjakten som är mycket gå och stå stilla,är dom grymma och med sina snart 8år på nacken...

använder någon 200kr socka ner till -20 och under det blire yllesockar med eller ett extra par av dessa coolmax jannar

Publicerat

jag har P.orginal och nog fasiken är dom varma, allt jag har på mig är tunna kostym sockor och har inte en enda gång frusit om fötterna.

• (men det kanske har med det att göra att jag använder dom bara på sommaren med shorts)

• 3 months later...
Publicerat

Inga som kör med genzos vinter stövlar har hört mycke bra om dom. aven i smällkalla vintern.