Publicerat Februari 21, 201016 yr Jag tänker köpa ett luftgevär för att skjuta med i stugan när syrrans ungar är där. Den större av de två grabbarna är vänsterskytt. Funderar på bössan i rubriken ovan. Själv så vill jag ha ett fx i fullfart för träning men för att skjuta i stugan så räcker det med ett .177 licensfritt. Jag vill ha ett vapen som inte sprider skotten över hela tavlan men som är lätthanterat för både höger och vänsterskyttar. Någon med erfarenhet av vapnet i rubriken eller med andra förslag?
Publicerat Februari 21, 201016 yr Jag hade en förut, visserligen i kaliber .22 och licenspliktig, men riktigt täta träffbilder med det mesta man petade in i pipan. Den har ett av luftvapenvärldens bästa trycken ur kartong och är nog svårslaget som luftgevär.
Publicerat Februari 21, 201016 yr Författare Det där lät ju positivt. Det blir nog ett sånt luftgevär. 4,5 mm är billigast att skjuta med och enklast att få tag i ammunition till. Blir eldgivningen lika intensiv som när jag var grabb så kan det vara bra.
Publicerat Februari 21, 201016 yr Har ett själv funkar sketa bra, men.. ta ett hw77 istället, det är samma vapen fast med en längre pipa.
Publicerat Februari 21, 201016 yr Författare Hur ser kolven ut på en Hw77? Passar den även vänsterhänta?
Publicerat Februari 21, 201016 yr Hur ser kolven ut på en Hw77? Passar den även vänsterhänta? = De finns i hw97 kolv eller andra utföranden. Men som sagt det är exakt samma bössa, men med längre pipa = bättre precision. Kolla här: ' http://www.versandhaus-schneider.de/index...._41_942_945_951
Publicerat Februari 21, 201016 yr Författare =De finns i hw97 kolv eller andra utföranden. Men som sagt det är exakt samma bössa, men med längre pipa = bättre precision. Kolla här: ' http://www.versandhaus-schneider.de/index...._41_942_945_951 Måste bara kolla hur det går att få tag på "rätt" modell i sverige. Men 77 an är lite billigare och en längre pipa har sina fördelar.
Publicerat Februari 21, 201016 yr Måste bara kolla hur det går att få tag på "rätt" modell i sverige. Men 77 an är lite billigare och en längre pipa har sina fördelar. Du kan också köpa i från exvis tyskland. Det är fullt lagligt.
Publicerat Februari 21, 201016 yr Författare Du kan också köpa i från exvis tyskland. Det är fullt lagligt. Bara lite besvärligare när man varken pratar eller förstår tyska. Även om det är lite billigare så handlar jag hellre här där jag kan hämta grejorna enkelt. Hoppas bara inte att postens nya regler gäller luftvapen också.
Publicerat Februari 21, 201016 yr Bara lite besvärligare när man varken pratar eller förstår tyska. Även om det är lite billigare så handlar jag hellre här där jag kan hämta grejorna enkelt. Hoppas bara inte att postens nya regler gäller luftvapen också. Förvisso, men jag talar inte tyska heller direkt, så jag tar det på engelska. Och det har funkat i alla länder från svea till svea jorden runt.
Publicerat Februari 21, 201016 yr Författare Till att börja med så ska jag kolla lite priser och se om någon har hemma. Sedan gäller det att det verkligen är ett vapen som är för både höger och vänsterhänta. Weihrauch blir det i allafall med de tester och lovord jag läst här och i övrigt på nätet. Längre fram så ska jag skaffa mig själv en leksak bara för mig och det blir ett FX med magasin osagt vilket. Ska ringa runt lite imorgon och kolla vad som finns och till vilket pris.
Publicerat Februari 21, 201016 yr Även jag är på gång att köpa en Weihrauch HW97K Eller möjligen en HW77K - alltså "kurz" ska det vara. Har en HW50S .22 idag men är ute efter något aningen mer fullvuxet. Gillar alla HW vapen utom HW90. Det blir i licensbelagt utförande och bara för att strula till det för mig själv så funderar jag på att välja kaliber .20, en kaliber som verkar lovordas av hängivna "airgunners". Handlar gör man av Hurricane eller HammerArms. 4200 kr. tar dom för en HW97. Mycket bra pris enligt mig. mvh Danne
Publicerat Februari 22, 201016 yr Författare Nu är det beställt. Det blev en 97k i allafall. Tydligen så är pipan bara marginellt längre och den stora skillnaden är de öppna riktmedlen. Nu blir det ett litet kikarsikte till att börja med. Fyra ggr förstoring får duga ett tag.
Publicerat Februari 22, 201016 yr Nu är det beställt. Det blev en 97k i allafall. Tydligen så är pipan bara marginellt längre och den stora skillnaden är de öppna riktmedlen. Nu blir det ett litet kikarsikte till att börja med. Fyra ggr förstoring får duga ett tag. Kul. Men marginelt? HW 97 K HW 77 barrel length (mm) 300 470
Publicerat Februari 23, 201016 yr Författare Det var uppgifterna jag fick av luftvapen.se. Det blir kortare lopptid med en kortare pipa och med kikarsikte så har inte visirlinjen någon betydelse. Hoppas att man blir nöjd i allafall.
Publicerat Februari 25, 201016 yr Författare Bössan kom idag och den ser fin ut. Det ska inte vara några problem att skjuta med den även som vänsterskytt. Pistolgreppet är tyvärr rätt så fullvuxet men jag tror att det går och syrrans ungar växer fort. Måste få dit en kikare och skjuta in den för att se hur den skjuter.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Har nu testskjutit den och jag är nöjd. 10 skott satt inom 10mm på 15 meter skjutet med stöd på en snurrstol sittandes på golvet. Helt godkänt för ett fjäderspänt luftgevär utan tävlingstryck och med maximal fart som licensfritt.