Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Weihrauch 97k

Featured Replies

Publicerat

Jag tänker köpa ett luftgevär för att skjuta med i stugan när syrrans ungar är där. Den större av de två grabbarna är vänsterskytt. Funderar på bössan i rubriken ovan. Själv så vill jag ha ett fx i fullfart för träning men för att skjuta i stugan så räcker det med ett .177 licensfritt. Jag vill ha ett vapen som inte sprider skotten över hela tavlan men som är lätthanterat för både höger och vänsterskyttar. Någon med erfarenhet av vapnet i rubriken eller med andra förslag?

Publicerat

Jag hade en förut, visserligen i kaliber .22 och licenspliktig, men riktigt täta träffbilder med det mesta man petade in i pipan.

Den har ett av luftvapenvärldens bästa trycken ur kartong och är nog svårslaget som luftgevär.

Publicerat
  • Författare

Det där lät ju positivt. Det blir nog ett sånt luftgevär. 4,5 mm är billigast att skjuta med och enklast att få tag i ammunition till. Blir eldgivningen lika intensiv som när jag var grabb så kan det vara bra.

Publicerat

Har ett själv funkar sketa bra, men.. ta ett hw77 istället, det är samma vapen fast med en längre pipa.

Publicerat
  • Författare

Hur ser kolven ut på en Hw77? Passar den även vänsterhänta?

Publicerat
Hur ser kolven ut på en Hw77? Passar den även vänsterhänta?

=

De finns i hw97 kolv eller andra utföranden. Men som sagt det är exakt samma bössa, men med längre pipa = bättre precision.

Kolla här:

'

http://www.versandhaus-schneider.de/index...._41_942_945_951

Publicerat
  • Författare
=

De finns i hw97 kolv eller andra utföranden. Men som sagt det är exakt samma bössa, men med längre pipa = bättre precision.

Kolla här:

'

http://www.versandhaus-schneider.de/index...._41_942_945_951

Måste bara kolla hur det går att få tag på "rätt" modell i sverige. Men 77 an är lite billigare och en längre pipa har sina fördelar.

Publicerat
Måste bara kolla hur det går att få tag på "rätt" modell i sverige. Men 77 an är lite billigare och en längre pipa har sina fördelar.

Du kan också köpa i från exvis tyskland. Det är fullt lagligt.

Publicerat
  • Författare
Du kan också köpa i från exvis tyskland. Det är fullt lagligt.

Bara lite besvärligare när man varken pratar eller förstår tyska. Även om det är lite billigare så handlar jag hellre här där jag kan hämta grejorna enkelt. Hoppas bara inte att postens nya regler gäller luftvapen också.

Publicerat
Bara lite besvärligare när man varken pratar eller förstår tyska. Även om det är lite billigare så handlar jag hellre här där jag kan hämta grejorna enkelt. Hoppas bara inte att postens nya regler gäller luftvapen också.

Förvisso, men jag talar inte tyska heller direkt, så jag tar det på engelska.

Och det har funkat i alla länder från svea till svea jorden runt.

Publicerat
  • Författare

Till att börja med så ska jag kolla lite priser och se om någon har hemma. Sedan gäller det att det verkligen är ett vapen som är för både höger och vänsterhänta. Weihrauch blir det i allafall med de tester och lovord jag läst här och i övrigt på nätet. Längre fram så ska jag skaffa mig själv en leksak bara för mig och det blir ett FX med magasin osagt vilket.

Ska ringa runt lite imorgon och kolla vad som finns och till vilket pris.

Publicerat

Även jag är på gång att köpa en Weihrauch HW97K :rolleyes: Eller möjligen en HW77K - alltså "kurz" ska det vara.

Har en HW50S .22 idag men är ute efter något aningen mer fullvuxet.

Gillar alla HW vapen utom HW90.

Det blir i licensbelagt utförande och bara för att strula till det för mig själv så funderar jag på att välja kaliber .20, en kaliber som verkar lovordas av hängivna "airgunners".

Handlar gör man av Hurricane eller HammerArms.

4200 kr. tar dom för en HW97. Mycket bra pris enligt mig.

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

Nu är det beställt. Det blev en 97k i allafall. Tydligen så är pipan bara marginellt längre och den stora skillnaden är de öppna riktmedlen. Nu blir det ett litet kikarsikte till att börja med. Fyra ggr förstoring får duga ett tag.

Publicerat
Nu är det beställt. Det blev en 97k i allafall. Tydligen så är pipan bara marginellt längre och den stora skillnaden är de öppna riktmedlen. Nu blir det ett litet kikarsikte till att börja med. Fyra ggr förstoring får duga ett tag.

Kul.

Men marginelt?

HW 97 K HW 77

barrel length (mm) 300 470

Publicerat
  • Författare

Det var uppgifterna jag fick av luftvapen.se. Det blir kortare lopptid med en kortare pipa och med kikarsikte så har inte visirlinjen någon betydelse. Hoppas att man blir nöjd i allafall.

Publicerat
  • Författare

Bössan kom idag och den ser fin ut. Det ska inte vara några problem att skjuta med den även som vänsterskytt. Pistolgreppet är tyvärr rätt så fullvuxet men jag tror att det går och syrrans ungar växer fort. Måste få dit en kikare och skjuta in den för att se hur den skjuter.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har nu testskjutit den och jag är nöjd. 10 skott satt inom 10mm på 15 meter skjutet med stöd på en snurrstol sittandes på golvet. Helt godkänt för ett fjäderspänt luftgevär utan tävlingstryck och med maximal fart som licensfritt.