Publicerat Februari 21, 201016 yr Är ingen jaktskytt men då jag inte lyckas få några vettiga svar på andra håll så vänder jag mig mot jägarna då jag antar att det är Ni som använder handledsreleasers mest. Så: Som rubriken lyder. Vilken typ av caliper/käft på releasern är att föredra? Singel? Dubbel? Eller loop? Andledningen till att jag undrar är för att jag fått höra att t.ex. dubbel-caliper kan släppa olika då de kan vara olika belstade och därför kan exempelvis singel vara bättre. Så vad föredrar ni som är väl erfarna med handledsreleasers?
Publicerat Februari 22, 201016 yr Tror inte du kommer få så vetiga svar här heller! jag har skjutit med alla dessa varianter du skriver om! och tycker personligen de känns bäst med en dubbelkäftad! att dom skulle släppa olika har jag då aldrig märkt av? så de tror jag bara e en myt! om man håller sin relicer rätt och att den sitter o på verkad av armen å strängen så blir det aldrig fel! båda käftarna är ett å samma stycke så dom kan inte öppna olika under förutsättning att den är opåverkad! som nr 2 tycker jag loop! då får man precis med en dubbelkäftad draget centreat mitt bakom pilen, dock förlorar du lite hastighet på strängen med loopen! men också den enda nackdelen! å som nr 3 enkel relice å sätta den på strängen under pilen! ser man på hur strängen då ser ut så får jag en kännlsa utan att gjort någon vetenskaplig utr på det att pilen får en liten annan bana! dock är de så lite så ja tror inte de spelar så stor roll! allt med bågskytte handlar om att göra lika varje gång! så även om man gör "fel" men gör samma fel hela tiden så träfar man där man siktar!.. misstänker du inte blev så mycket klokare på detta ord bajs! men kanske gav något iaf!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Februari 22, 201016 yr Skjuter enbart med handledreleaser. Dubbelkäftad. med "snöre monterad på strängen". Har haft bågarna ställda från 40# och uppåt. Har inte märkt att den öppnar olika. Snart har jag min första 70# båge. Få se då om releasen håller samma stil som tidigare. Tror som Mamre att gör man bara samma fel varje gång så blir det ändå rätt. Om enkelkäftade har jag ingen erfarenhet.
Publicerat Februari 22, 201016 yr värst va ni är uppKÄFTIGA då ! Skämt o sido, det finns inga genvägar till den perfekta release'n som farbror Roger sa detta är så individuellt att jag inte tror på att någon kan säga vad du ska använda. Man får helt enkelt genom tid o rutin hitta det som funkar bäst.
Publicerat Februari 22, 201016 yr Författare Svaren här är ju vettigare än t.ex, ett från archertalk: -köp en carter, de är bra allihopa - *ja men det var väl f_n inte vad ja om frågade eller? * Hur som haver. Är mest ute efter lite åsikter om vad folk tycker om dem. Har provat Tumreleaser, BT, dittan och dattan i tekniker. Men det jag skjutit bäst resultat med hittills har varit min Team Primos Jim Fletcher handleds-releaser. Men när folk kommer och säger att det finns mekanismer som funkar bättre av den och den anledning blir man ju lite nyfiken. Kommer väl ge den ett par säsonger till i sådana fall
Publicerat Februari 23, 201016 yr Eftersom dom flesta av oss på sidan mer eller mindre är bågjägare så jagar vi inte millimetrar! utan de viktigaste är funktion och att de känns bra för individen! sällan vi får en chans att släppa en pil som tävlingskyttar! Bara få stå rätt upp å ner skulle nog försämra resultatet lite för oss. den rätta utrustningen för dej är den du trivs och träffar med! såna grejor har jag Mvh Mamre!
Publicerat Februari 23, 201016 yr Och så finns det sådana som jag som är jakt/teknikintresserad men inte har jaktlicens. Tävla i bågskytte intresserar mej inte alls. Däremot att väga pilar, trimma och testa nya grejor... Därav min snart 4:de Compoundbåge + Recurven. Har beställt en Darton 3500S av Lasse. Ska bli kul att testa hur jag funkar med 70# och om jag kan ha kvar min relativt enkla men fullt fungerande handledsreleaser.. till den. Har även en tumreleaser men den drar jag nog inte 70# med. Handledsreleaser ger mera kraft och stadighet i draget ... tycker jag.
Publicerat Februari 23, 201016 yr Och så finns det sådana som jag som är jakt/teknikintresserad men inte har jaktlicens. Tävla i bågskytte intresserar mej inte alls. Däremot att väga pilar, trimma och testa nya grejor... Därav min snart 4:de Compoundbåge + Recurven.Har beställt en Darton 3500S av Lasse. Ska bli kul att testa hur jag funkar med 70# och om jag kan ha kvar min relativt enkla men fullt fungerande handledsreleaser.. till den. Har även en tumreleaser men den drar jag nog inte 70# med. Handledsreleaser ger mera kraft och stadighet i draget ... tycker jag. har samma tyckande ang handles relealiser! upplever som jag kan skjuta mer avslappnat... MVh Mamre!..
Publicerat Februari 24, 201016 yr Är ingen jaktskytt men då jag inte lyckas få några vettiga svar på andra håll så vänder jag mig mot jägarna då jag antar att det är Ni som använder handledsreleasers mest.Så: Som rubriken lyder. Vilken typ av caliper/käft på releasern är att föredra? Singel? Dubbel? Eller loop? Andledningen till att jag undrar är för att jag fått höra att t.ex. dubbel-caliper kan släppa olika då de kan vara olika belstade och därför kan exempelvis singel vara bättre. Så vad föredrar ni som är väl erfarna med handledsreleasers? hej det med releasern är verkligen en bra fråga jag tycker att allt hänger ihop med det vad för hylla har du på bågen är det en tunga- då ska du absolut köra med tum releaser själv kör jag med Trubal Short and Swet för att jag vinner en hel tum i draglängd och får det idot säkra system på köpet som en avtryckare kan ha när jag fick den provade jag 10-15 skott och slängde den.tyckte inte om den ett år efter fick jag prova den igen och sen dess har jag testad 7-10 olika med byter inte bort Shorten den är suveren för mig snabb att lada och absolut ingen krångel med den funkar helt perfekt med loop och sliter inte den sen beror en del på det vad är längd på båge-själva vinkel på strängen avgör vilken releaser passar bra med fall hylla jag har sett rena skräck examplar hoss en del jägare och när man frågar de får man svar att de är skit nöjda utan att de fattar vilken fel de gör från början det är det som Thomas säger om fel inskjuten båge att den sjuter likadant varje gång och bra-visst gör han det men frågan är vad tag vägen det att båge är förlåtande och hur stor felmarginal har du ibland slarvar jag skottet med meningen men missar inte mer en ca5 cm på 25m(simulerar stress och adrenalin) det får man om man är verkligen noga med precis allt och tom avtryckare det är väldigt personligt precis som själva båge prova så många som möjligt men skjut de lite längre tid men såm tavel skytt tycker jag att du ska absolut inte välja hand releaser jag har inte sett mer en 2-3 jägare som har den rätta tekniken när det gäller att jobba av skottet med rygmuskler de flästa sjuter precis som med studsare-trycker av som är helt fel och det beror just på handreleaser och bristande intresse att lära sig ah , inte så noga säger de
Publicerat Februari 24, 201016 yr Författare Det där med att arbeta av skotten med ryggdrag har ja aldrig blivit kompis med. Just nu skjuter ja en Team Primos Jim Fletcher. Och den har blivit kvar i ägon p.g.a. det extremt lätta avtrycket, vilket är något ja trivs väldigt bra med. Så just därför funkar tyvär inte tru ball alls för mig. Deras avtryck är hemska om man som mig ligger o punchar av skotten Denna stilen kommer ja väl köra med fram tills efter sm. Sen får jag se om det går att bygga upp en vettig teknik. Om inte kan det ju vara bra att veta vad man har att välja på