Publicerat Februari 21, 201016 yr Har lite på skoj kollat vad det skulle kosta att kitta upp min "nya" S&B 4-16x50 med targetratt och/eller mildot. Rattarna kostar lite drygt 100 euro/ratt och nytt riktmedel kostar 170 euro. Dessa priser + VAT och frakt. Frågan är då vilken nytta man kan ha av dessa features vid smyg/vakjakt på mindre klövvilt och räv inom 200 meter? Idag är kikarn utrustad med rikm A7, som påminner om en vid tysk 4. Det är 102 cm/100 meter mellan grovstolparna i horisontalled. Riktmedlet är givetvis medförstorande.. En mildot inskjuten mitt i på 100 meter resulterar väl i en höjning på 20 cm på 200 meter om man siktar upp en dot? Och det känns lite mycket för en exempelvis fabriksladdad 150 gr patron i 308 win. Tror att den droppar runt 11-12 cm. Kanske en targetratt är lämpligare och klicka upp/ner beroende på avstånd? mvh/Må
Publicerat Februari 21, 201016 yr De låga rattarna hos S&B som är .1 mil i justeringen eller med andra ord 1 cm på 100, 2 cm på 200 och så vidare är inet helt galna, snarare tvärtom, de är ganska så "nice" och hade inte jag haft den annan optik jag har idag så hade de lätt varit ett av mina första val, en FFP mildot är å andra sidan inte dum den heller, men det är ett bra mycket tunnare riktmedel och obelyst är det inget för kvälls/nattbruk, Så allroundbruk= rattar dags/kvällsbruk=mildot En sak är ju det att man är mycket snabbare till skott om man väljer att hålla av/kompensera med mildoten å andra sidan sidan är droppet sällan så stort att det blir mer än en, max två dots avhåll. /Christian
Publicerat Februari 21, 201016 yr Edit, du har 15-17 cm drop i en standard 308 win mellan ett noll på 100 meter och till 200 meter, /Christian
Publicerat Februari 21, 201016 yr Författare De låga rattarna hos S&B som är .1 mil i justeringen eller med andra ord 1 cm på 100, 2 cm på 200 och så vidare är inet helt galna, Tror att jag har 5mm/100 meter justering. Min kikare är en "Long Range" med sidoparallax men med "vanliga" justerrattar. Edit, du har 15-17 cm drop i en standard 308 win mellan ett noll på 100 meter och till 200 meter,/Christian Yes, med en 180 grains kula, medans en 150 gr ligger runt 11-12 i teorin. Eller hur? /Må
Publicerat November 2, 201015 yr En mildot inskjuten mitt i på 100 meter resulterar väl i en höjning på 20 cm på 200 meter om man siktar upp en dot? Och det känns lite mycket för en exempelvis fabriksladdad 150 gr patron i 308 win. Tror att den droppar runt 11-12 cm.Kanske en targetratt är lämpligare och klicka upp/ner beroende på avstånd? mvh/Må Jag blir inte heller klok på det här med mildot och TDS riktmedel. Om man vet att kulan tar mitt i på 100m och andra tar "för enkelhetens skull" 200m tredje 300m osv. (på 24ggr) Spelar det då nån roll vad man har för förstoring på 6-24ggr sikte ? Om riktmedlet är i andra bildplannet. För att kunna hålla av och skjuta.
Publicerat November 2, 201015 yr Alltså.. Jag tror att targetrattar är lite överskattat när det gäller räv. Om jag går till mej själv och mina nattliga äventyr efter räv så skulle jag vilja hävda att tiden öht inte finns för att lasra, skruva, skjuta. Man har alltid räv i rörelse påväg någonstans och rätt ofta i trav. Sen om jag gör en uppskattning.. av de 20 sista rävarna jag skjutit så har det kanske funnits tid att fibbla med targetrattar vid.. 2-3 tillfällen typ. En rävvalp hade lagt sig på en sten, där fanns tid, någon annan minns jag inte riktigt men det borde finnas. Så när det gäller just räv så tror jag det är svårt att få de lägen som krävs. Däremot rådjur, de är betydligt snällare i sitt beteende för att fixa hela kedjan av åtgärder innan skott. Mvh!
Publicerat November 2, 201015 yr jag jagar med både target och vanliga, det bästa med target rattarna är att de finns plats för tejpen när skriver upp avstånden. tycker mildot är dåligt för jakt bdl gillar jag jätte mycket.