Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

batteristrumpor/hanskar

Featured Replies

Publicerat

hejsan. köpte mig ett par stövlar för någon månad sen. funkar kanon, dock behöver jag nya riktiga sockor o bra "strumpor" som gör de dom ska.

har dock sätt i någon tidning för ett tag sen om eluppvärmda strumpor/handskar, de hade varit något o testa. ju varmare desto bättre :P spec sugen på o veta om handskarna funkar då jag alltid lyckas frys som fan om fingrarna :rolleyes:

MVH//Marcus

Publicerat

För rävvaket?

Jag har en jaktmuff från Biltema som innehåller en ficka där en traditionell handvärmare får plats perfekt. Denna är helt suverän när man sitter på pass och det är kallt. Tar ju inte många sekunder att dra ut de varma händerna och greppa bössan.

Publicerat
  • Författare

letade efter jaktmuff på biltemas hemsida men hittade inget :rolleyes:

en sån går även bra för mig för som du gissade så är de till rävjakten.

engångsvärmepaket kostar väl en sådär 4-10kr paret så är ju inte överdrivet dyrt inte! :P

/Marcus

Publicerat

Har också en "biltemamuff" funkar kanonbra och kostade typ 100:-. Använder den även som magväska för patroner vid kråkejakten...

När det gäller elvppvärmda prylar så är de tunna trådarna yyyberkänsliga och det blir lätt kabelbrott och så slukar de batteri. Bättre att köpa värmepåsar som blir varma i konakt med luft o håller några timmar.

Publicerat
engångsvärmepaket kostar väl en sådär 4-10kr paret så är ju inte överdrivet dyrt inte! :P

Nej nej nej. Du ska ha en klassisk handvärmare, dvs en sån där man tänder på en bit vaddetnuär som ligger och glöder i 6 timmar eller så. De är mycket billigare i drift och ffa håller de hög värme under lång tid.

Kolla i min jaktdagbok på första sidan så ligger det en grön handvärmare till vänster i bilden med alla ammolådorna.

Publicerat
Nej nej nej. Du ska ha en klassisk handvärmare, dvs en sån där man tänder på en bit vaddetnuär som ligger och glöder i 6 timmar eller så. De är mycket billigare i drift och ffa håller de hög värme under lång tid.

Kolla i min jaktdagbok på första sidan så ligger det en grön handvärmare till vänster i bilden med alla ammolådorna.

Jag har en sån också, en ask som är klädd med nått grönt sammetsliknande tyg, men dom där stavarna slocknar ju hela tiden, vete tusan vad jag gör för fel.. :P

Till fossingarna använder jag i alla fall sådana där grunkor med en tejp på, som man sätter fast på strumpan under tårna, funkar förbaskat bra, inte i vägen om man behöver knalla en bit heller.

Publicerat
Jag har en sån också, en ask som är klädd med nått grönt sammetsliknande tyg, men dom där stavarna slocknar ju hela tiden, vete tusan vad jag gör för fel.. :P

Jag får oxå det fenomenet ibland. Då är det bara att tända på igen så brukar det funka.

De tidigare stavarna var mycket bättre (de som ser ut som de är fosfaterade). De jag har nu (typ silvriga) är inte alls lika trevliga att jobba med. Men när de väl är igång så funkar de bra.

Publicerat

Att frysa beror på läckor i systemet, att man fryser om händer och fötter först beror på att kroppen stänger av flödet dit och vill inte ha in kallt blod i systemet, skallen är en skorsten där läcker det ut mest, och där finns vitala organ så kroppen stänger inte ner det systemet även om man tror det ibland :P:lol: en riktig pälsmössa brukar göra succe för händer och fötter, närmast kroppen ylle av olika slag som finns på marknaden, värmer även om det är lite fuktigt.

Det måste få plats luft också det är det som isolerar och binder kvar värmen, trycker manner två par sockor i ett pars stövlar så det blir kompakt kommer man frysa ändå!

Publicerat
Jag får oxå det fenomenet ibland. Då är det bara att tända på igen så brukar det funka.

De tidigare stavarna var mycket bättre (de som ser ut som de är fosfaterade). De jag har nu (typ silvriga) är inte alls lika trevliga att jobba med. Men när de väl är igång så funkar de bra.

Jag har de silvriga också.

Ja jag får testa lite mer då. :P

Publicerat
Att frysa beror på läckor i systemet, att man fryser om händer och fötter först beror på att kroppen stänger av flödet dit och vill inte ha in kallt blod i systemet, skallen är en skorsten där läcker det ut mest, och där finns vitala organ så kroppen stänger inte ner det systemet även om man tror det ibland :P-_- en riktig pälsmössa brukar göra succe för händer och fötter, närmast kroppen ylle av olika slag som finns på marknaden, värmer även om det är lite fuktigt.

Det måste få plats luft också det är det som isolerar och binder kvar värmen, trycker manner två par sockor i ett pars stövlar så det blir kompakt kommer man frysa ändå!

Jepp, sant allt det du skriver, och klär sig rätt gör man ju.

Likaförbannat fryser man ibland.. :lol:

Publicerat
Jepp, sant allt det du skriver, och klär sig rätt gör man ju.

Likaförbannat fryser man ibland.. :P

Eskimoer använder inte goretex! syntet som de flesta plagg vi har idag är uppbyggda på duger till vardags, varmaste stövlar jag provat är Nokia Kaira tror det var nästan 1cm tjock filtladda i dessa. ett annat vaktips är en filt som man drar ett varv runt midjan för att värma benen och fötterna.

Publicerat

När det är riktigt kallt brukar jag sitta i min Haglöfs Hotlite -17 sovsäck. Det är "the shit" :P

Publicerat
Att frysa beror på läckor i systemet, att man fryser om händer och fötter först beror på att kroppen stänger av flödet dit och vill inte ha in kallt blod i systemet, skallen är en skorsten där läcker det ut mest, och där finns vitala organ så kroppen stänger inte ner det systemet även om man tror det ibland :P:lol: en riktig pälsmössa brukar göra succe för händer och fötter, närmast kroppen ylle av olika slag som finns på marknaden, värmer även om det är lite fuktigt.

Så snat som du säger..!

Jag brukar lägga ett extra sittunderlag under skorna när jag ska sitta och vaka ett 8 timmarspass, det funkar väldigt bra.

Börjar man frysa om fötterna så hänger "resten" av kroppen med liksom.

Provade för några år sedan påsar som man skakar för att aktivera, de värmer bra men när dem slutar värma då får man ett h-e!

Publicerat

Använder mest handvärmarasken jag med, men brukar ha ett knippe av de kokbara värmarna också. De håller inte värmen lika länge som asken men är enkla och snabba att starta om någon fryser och bara att slippa härja med tändstickor på någon blåsig fjällsjö kan vara värt en hel del ibland.

Publicerat

fryser en om fötterna är det bara att ta på sig en riktigt varm mössa;)