Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att kapa pipan på en .308W vs 358W?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Ett nytt behov har infunnit sig varför jag funderar på att customisera min ena Heym studsare en smula. Jag har 3 pipor till denna, 243, 308 och 358. Den första faller pga klassificeringen.

Jag ämnar korta pipan för att få rum med en ljuddämpare, både 308 och 358an är idag 60 cm.

Visst är det så att i juridisk mening räknas aldrig ljuddämpare som piplängd iom att den är avtagbar?

Har en grövre profil på 358 pipan, det är en L-W i profil semisporter eller nåt, önödigt tung med facit i hand. 308an är en väl använd standardpipa som börjar släppa i väg träffbilderna även om det bara handlar om kanske 30-35mm/100m. Detta är inget jätteproblem för den aktuella användningen i sig och vikten är låg.

Jag vill ha ett så tyst vapen, tillika vill jag bibehålla så mycket kraft som möjligt trots att jag kapar pipan max. Vilka konsekvenser får 8cm kortning (48 är ok?) för resp kaliber.

Jag använder 185g Mega i 308W resp 200g Silvertip i 358an.

Vilka dämpare är både smidiga och väldämpande?

Tack för input :rolleyes:

Publicerat
Visst är det så att i juridisk mening räknas aldrig ljuddämpare som piplängd iom att den är avtagbar?

Korrekt.

Publicerat
Hej,

Ett nytt behov har infunnit sig varför jag funderar på att customisera min ena Heym studsare en smula. Jag har 3 pipor till denna, 243, 308 och 358. Den första faller pga klassificeringen.

Jag ämnar korta pipan för att få rum med en ljuddämpare, både 308 och 358an är idag 56 cm.

Har en grövre profil på 358 pipan, det är en L-W i profil semisporter eller nåt, önödigt tung med facit i hand. 308an är en väl använd standardpipa som börjar släppa i väg träffbilderna även om det bara handlar om kanske 30-35mm/100m. Detta är inget jätteproblem för den aktuella användningen i sig och vikten är låg.

Jag vill ha ett så tyst vapen, tillika vill jag bibehålla så mycket kraft som möjligt trots att jag kapar pipan max. Vilka konsekvenser får 8cm kortning (48 är ok?) för resp kaliber.

Jag använder 185g Mega i 308W resp 200g Silvertip i 358an.

Vilka dämpare är både smidiga och väldämpande?

Tack för input :rolleyes:

Den kaliber som mår bäst i piplängden är tveklöst 358:an. Balansen vid skytte utan dämpare klarar sig bäst med den grövre pipan också. Men ju grövre kalibre desto svårare att dämpa. Kollat nåt på V-Mac Future? http://www.vallrudvision.se/index.php?opti...ure〈=sv Hur det dämpar i förhållande till andra vet jag inte men jag tror inte det är så stor skillnad mellan dom att man märker nåt revolutionerande i praktiken. Iaf inte om man håller sig inom samma grundkonstruktion.

Publicerat
Jag fick rekommendation att köpa ASE Ultra på Walter Borg, en liten och smidig ljuddämpare

http://www.sako.se/tillbehor_ljuddampare.php?page=1

De frontmonterade är nog rätt så svårsålda idag, de bygger onödigt mycket på längden... RCC, Stalon eller den där danska kolfiberdämparen (SAI) är nog vad man bör satsa på idag om man vill ha korta föriga dämpare.

Jag har själv 2 st VMAC 3 i kaliber 30 respektive 9,3. Helt underbara!

MVH!

/HerrBerg

Publicerat
De frontmonterade är nog rätt så svårsålda idag, de bygger onödigt mycket på längden... RCC, Stalon eller den där danska kolfiberdämparen (SAI) är nog vad man bör satsa på idag om man vill ha korta föriga dämpare.

Jag har själv 2 st VMAC 3 i kaliber 30 respektive 9,3. Helt underbara!

MVH!

/HerrBerg

Jo det stämmer nog men eftersom jag har en Sako Finnlight med räfflad pipa så är det inte enkelt med icke frontmonterade ljuddämpare. :):lol:

Publicerat
Jo det stämmer nog men eftersom jag har en Sako Finnlight med räfflad pipa så är det inte enkelt med icke frontmonterade ljuddämpare. :blush::P

De flesta pipor är räfflade ;) men jag fattar vad du menar. Teleskopiska ljuddämpare som man trär upp på pipan är täta bakåt, du kan lika gärna dämpa en flutad pipa som en oflutad. Om du har en finnlight är det som jag ser det jätteviktigt att behålla balansen och det blir svårafe med dämpare och ännu svårare om den är frontmonterad. Mitt tips: kapa pipan till 46 cm och välj den lättaste teleskopmonterade du hittar.

Publicerat
De flesta pipor är räfflade :lol: men jag fattar vad du menar. Teleskopiska ljuddämpare som man trär upp på pipan är täta bakåt, du kan lika gärna dämpa en flutad pipa som en oflutad. Om du har en finnlight är det som jag ser det jätteviktigt att behålla balansen och det blir svårafe med dämpare och ännu svårare om den är frontmonterad. Mitt tips: kapa pipan till 46 cm och välj den lättaste teleskopmonterade du hittar.

Nu är detta helt utanför det ursprungliga ämnet men jag tror faktiskt inte att det går att sätta dit en fabrikstillverkad teleskopmonterad ljuddämpare på Finnlighten. Pipan är väldigt mycket smalare längs fram och är konformad, dvs den är ganska bred vid stocken och väldigt mycket smalare vid pipmynningen. Visst jag kan säkert specialbeställa en med det har jag varken lust eller råd ( :rolleyes: ) till.

Om jag följer ditt råd att kapa pipan vid 46 cm då blir det kapad mitt i räfflorna och det tror jag inte är så bra. Spontant känns det som att det blir svårt att sätta fast en teleskopmonterad ljuddämpare mitt i flutningen utan att fräsa bort räfflorna så att det blir helt runt. Men jag är ju ingen vapensmed, så vad vet jag. :o

Publicerat
Nu är detta helt utanför det ursprungliga ämnet men jag tror faktiskt inte att det går att sätta dit en fabrikstillverkad teleskopmonterad ljuddämpare på Finnlighten. Pipan är väldigt mycket smalare längs fram och är konformad, dvs den är ganska bred vid stocken och väldigt mycket smalare vid pipmynningen. Visst jag kan säkert specialbeställa en med det har jag varken lust eller råd ( :rolleyes: ) till.

Om jag följer ditt råd att kapa pipan vid 46 cm då blir det kapad mitt i räfflorna och det tror jag inte är så bra. Spontant känns det som att det blir svårt att sätta fast en teleskopmonterad ljuddämpare mitt i flutningen utan att fräsa bort räfflorna så att det blir helt runt. Men jag är ju ingen vapensmed, så vad vet jag. :P

Att flutningen är till något bekymmer behöver du inte oroa dig för, det fungerar ju utmärkt tex på en LTR som har 3 breda flutes. Däremot kan pipdiametern vara ett problem, att "få plats" med gängorna utan att mynningen blir lövtunn och att man samtidigt får ett mothåll. Är 308-pipan som ett sugrör är det inte ens säkert att du kan ha samma dämpare på både den och 358:an.

Publicerat

på stalon dämparen är det inga problem med flutes då du gängar mynningen sen den bakre stödringen svarvas efter pipans ytterdiameter där den hamnar på pipan och passas in av smeden när du gängar för dämparen. kostar inte en krona extra och har sett stalon dämpare på både 75 & 85 finnlight

Publicerat
  • Författare

Så det är alltså 46 cm som tillåtet, inte 48?

Kommer nog göra som följande. Jag kapar ner 308 pipan och behåller 358an, denna är nyskick så det känns onödigt.

Har tidigare skjutit 200g .30 kulor i 308W rätt framgångsrikt, antar att pipkapningen kommer att ge konsekvenser för detta?

Publicerat

Det är, vill jag minnas, 45 cm som är minimilängd och då blir 46cm bra att kapa till. Det kan ju hända att smeden gör en dålig kröning och behöver göra om den, eller något i den stilen. Jag har inte märkt några märkbara förändringar alls i mina vapen efter ingrepp som detta annat än att hastigheten blivit obetydligt lägre och precisionen betydligt bättre.

Men problemet är värmeflimmer vid många skott...