Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvin Kyla & Snö

Featured Replies

Publicerat

Hur klarar sig igentligen grisarna och deras kultingar nu när det är sån "extrem" vinter? Vi har säkert 1meter snö eller mer på sina håll och haft runt 15grader kallt.. Har hört talas om lite dödsfall på olika forum.. Nån som vet nått?

Publicerat

Mike, var är du? som postar här inne har sagt att grisarna förefaller klara sig bättre,

en sak att tänka på att är att grisar och då även vildsvin, boar, dvs ju kallare desto mer bo,

jag tror, notera tror att så länge de vuxna djuren har mat nog och i övrigt får leva ifred så kommer fler av årets randiga att klara sig än av våra stackars rå, vuxna eller årsdjur.

I Skåne där jag har familj har snön bara medfört att grisarna känner sig tryggare, några negativa effekter har inte förekommit där.

De rykten om ihjälfrusna grisar som jag har läst förefaller vara just det.

/Christian

Publicerat

Satt just och funderade på vad grisarna käkar nu?

Hjortdjuren går väl lösa på knopp o kvist , men grisarna?

/Nissen

Publicerat
Satt just och funderade på vad grisarna käkar nu?

Hjortdjuren går väl lösa på knopp o kvist , men grisarna?

/Nissen

Jag tror inte snön är så tung att böka undan. Har iaf sett att dem gjort så härikring.

Publicerat
Mike, var är du?

Close...real close <_<

De grisar jag såg hos vilthandlaren i fredags ca ett tiotal, var samtliga feta eller smällfeta!

Dessa kom från flera olika platser,sannolikt är det så enkelt att det idag inte finns ett jaktlag som inte har en eller flera välunderhållna åtelplatser.

Mat till grisen verkar finnas i överflöd.

Grisens aktiva period på dygnet är ganska kort i förhållande till övriga hjortdjur,dessutom har dom lättare att lagra fett än hjortdjur.

Vad det gäller grisdödlighet så har jag inget konkret,cirkulerar en del rykten som nog får avskrivas som just rykten än så länge.

/Mike

Publicerat
Mat till grisen verkar finnas i överflöd.

Kan det ha nåt att göra med att man har åtlar till grisen som man jagar vid? Dvs att man matar detta vilt mer regelbundet?

Eller är det bara så att grisar är ett tuffare vilt och bra på att böka?

Publicerat
Kan det ha nåt att göra med att man har åtlar till grisen som man jagar vid? Dvs att man matar detta vilt mer regelbundet?

Precis,det finns ju snart en åtel bakom varje buske.

/Micke

Publicerat

Tror kultingarna som föds tidigt strycker med i hög utsträckning nu, just småkultingar som kroknar är väl den vanligaste dödsorsaken.. har för mej att dödligheten är rätt hög.

Mvh!

Publicerat
Mike, var är du? som postar här inne har sagt att grisarna förefaller klara sig bättre,

en sak att tänka på att är att grisar och då även vildsvin, boar, dvs ju kallare desto mer bo,

jag tror, notera tror att så länge de vuxna djuren har mat nog och i övrigt får leva ifred så kommer fler av årets randiga att klara sig än av våra stackars rå, vuxna eller årsdjur.

I Skåne där jag har familj har snön bara medfört att grisarna känner sig tryggare, några negativa effekter har inte förekommit där.

De rykten om ihjälfrusna grisar som jag har läst förefaller vara just det.

/Christian

nja, hör med pontus, han har hittat lite här och lite där i gränsmarkerna mellan skåne och småland om jag minns rätt.

jag tror att det är olika från olika delar av landet. här nere är ju inte grisarna vana vid snö så det kanske påverkar på sina ställen.

Publicerat

Nu är nog inte problemen så stora då snön isolerar bra. Har själv sovit på fjället i snön och det är stor skillnad när man kommer ner i snön. Problemet kommer nog mer när det blir tö och blött, kan dom inte då hålla sig torra kommer många att frysa ihjäl. Så nu har vi börjat lägga ut halm i närheten av foderplatser så att dom akn lägga sig i det och torka upp. Det skall dock vara i täta granen om det skall göra riktigt bra nytta. Kanske finns andra med samma erfarenheter eller andra tips.....

Publicerat
  • Författare

Vi har ringat en flock grisar och dom rör sig inte långt kanske en yta på 50ha endast.. vi har iaf 3 stora i den flocken och vi misstänker att dom har ungar inne i granplanteringen.. Vi har även ökat mängden foder på den åteln som är mest populär nu med vete / majs och ärtor och kört ut rätt mycket ensilage och det är verkligen uppskattat.. Jag tror nog det är bättre om kylan och snön håller i sig ett litet tag till än att det börjar töa o regna för mycket..

Publicerat

Har ni märkt något om de fortfarande bökar efter naturligt foder?

Ser mindre och mindre bök nu, verkar som de mest är kring foderplatserna.Tror de har mycket svårt att böka fram naturlig föda nu, även om det inte är tjäle. Snön ramlar ju hela tiden ner där de försöker böka (har 80-90 cm snö).

/ ekebo

Publicerat
Tror kultingarna som föds tidigt strycker med i hög utsträckning nu, just småkultingar som kroknar är väl den vanligaste dödsorsaken.. har för mej att dödligheten är rätt hög.

Mvh!

Tyska studier gjorda visar att dödligheten bland vildsvinskultingar är högst i övergången från bo till eget födosök dvs i mitten av mars normalt häruppe. Det är ofta en tid med häftiga väderomslag med blidväder följt av kraftig kyla, är grisarna då blöta kommer lunginaflamationen som ett brev på posten. Det är lunginflamationerna som dödar, inte själva kylan.

Snön isolerar oerhört, inburrade med en sugga som dias i en myrstack är det inga problem. Därimot är suggans födosök väldigt problematisk i all denna snö, ganska många stryker nog med på åtlar också då det nästan är enda chansen att snabbt få i sig energi. Deras kultingars öde är inte roligt så tänk er för 2ggr på åteln.

Publicerat
  • Författare

Ser mindre och mindre bök nu, verkar som de mest är kring foderplatserna.Tror de har mycket svårt att böka fram naturlig föda nu, även om det inte är tjäle. Snön ramlar ju hela tiden ner där de försöker böka (har 80-90 cm snö).

/ ekebo

ja, hos oss är det riktigt bökat ute på en kornåker.. vad dom finner under där vet jag inte men de har varit ordentligt bökat efter varje nytt snöfall... Fast det är som du säger, det verkar mindre och mindre helt klart... men grisarna är väll säkert inte dummare än att dom spar på energin och inte går ut i djupare snö än nödvändigt...

Publicerat

Våra svin har slutat besöka vår åtel helt nu under vintern.

Antar att dom ligger och trycker inne i allt grane.

mvh

Publicerat

På åkrar har jag sett att jag inte sett något bökande nu ^_^ , nu när snön är djup - har dryga 50 cm här och så mycket har det inte varit sedan 1929 eller vad jag nu hörde.

Däremot har det bökats en hel del inne i lövskogarna. De letar nog febrilt efter smarriga bok och ekollon som ligger i löven under snön och de borde vara relativt lätta att komma åt.

Jag inbillar mig att de däremot rör sig mindre då man inte ser alls så mycket spår "runt överallt" som man gjorde tidigare då det var mindre snö på åkrar och i skogen. Kan tänka mig att de håller sig inne i närheten av maten, så väl den naturliga som det som de hittar på åtel- och foderplatser.

Publicerat

Var ute en sväng med hundarna idag efter jobbet och hittade lite vildsvinsbök i bokskogen alldeles utanför tomten. Nu var detta inte något litet svin som varit framme utan en vuxen individ av lite rejälare mått med hänsyn taget till spåren från klövarna.

Ja, hunden är inte någon liten dvärgtax heller... ;) Det är en lätt stadig basset hound på ca 35 kg vid namn Olle. Han ser faktiskt nästan liten och nätt ut (nåja ;) ) i de rejäla groparna. Rasen är inte någon vildsvinsjägare precis...riskerar att kommat till korta vid en närkontakt med vildsvin men är inte det minsta rädd för doften.

post-4283-1267045983_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

/ ekebo

Nu är det inte mera än en 40-50cm snö där jag jagar, men där bökas det friskt i bokbackarna. Verkar inte vara några större problen för dom att komma åt dom enorma mängder bokollon som finns under snön trots en hård skare.
Publicerat

(Försöker ladda upp bild igen och skriver mitt inlägg igen... ^_^ )

Jag sköt en rejäl gylta på 53 kg för någon vecka sedan. Hon var verkligen rejäl enligt mina mått mätt och ja, hon var - var - fortfarande gylta. Definitionen måste ju vara att hon inte fött kultingar...... :P

Hon var ganska så fet och jag kan verkligen inte se att vintern skulle gått hårt åt henne.

När jag flått kroppen halvvägs tog jag den här bilden jag bifogar.

Nu ska ni inte bedömma min flåteknik så hårt - men kom gärna med glåpord eller "hurrarop". :blink: En förklaring är att jag flår efter flera dagar då kroppen hängt i 4 - 5 grader så här års. Den är rätt kall m.a.o. Dessutom är jag "autodidakt" men med lite hjälp av någon bok bara och även tips och råd från vänner i verkligheten och i den här verkligheten på Jaktsnack. ;)

Men som sagt, gyltan var ganska fet. På ryggen var det mellan 5 - 10 mm fett.

post-4283-1268097477_thumb.jpg

Publicerat

Jag är inte heller så orolig att de inte skulle hitta foder. Alla de grisar jag har framme är riktigt feta i hullet och det går absolut ingen nöd på dem.

Publicerat
(Försöker ladda upp bild igen och skriver mitt inlägg igen... :D )

Jag sköt en rejäl gylta på 53 kg för någon vecka sedan. Hon var verkligen rejäl enligt mina mått mätt och ja, hon var - var - fortfarande gylta. Definitionen måste ju vara att hon inte fött kultingar...... :(

Hon var ganska så fet och jag kan verkligen inte se att vintern skulle gått hårt åt henne.

När jag flått kroppen halvvägs tog jag den här bilden jag bifogar.

Nu ska ni inte bedömma min flåteknik så hårt - men kom gärna med glåpord eller "hurrarop". :P En förklaring är att jag flår efter flera dagar då kroppen hängt i 4 - 5 grader så här års. Den är rätt kall m.a.o. Dessutom är jag "autodidakt" men med lite hjälp av någon bok bara och även tips och råd från vänner i verkligheten och i den här verkligheten på Jaktsnack. B)

Men som sagt, gyltan var ganska fet. På ryggen var det mellan 5 - 10 mm fett.

Det är bara o ringa om du vill ha hjälp Chrille. HAde jag inte flyttat så hade man till och med imundigat en slaktsup :P . Slå en signal bara om du behöver assistans eller eftersök på gris.

Den gammle Torsebroaren Donny

Publicerat
Det är bara o ringa om du vill ha hjälp Chrille. HAde jag inte flyttat så hade man till och med imundigat en slaktsup :P . Slå en signal bara om du behöver assistans eller eftersök på gris.

Den gammle Torsebroaren Donny

Ja, självklart hade du fått slaktsup(ar ;) ) Tyvärr har jag fått fixa slaktningen själv nu - och oj vad full man blir när man måste ta alla supar själv! :lol::lol::lol:

Himla synd att du skulle flytta iväg "ut i skogen"...men jag hör av mig om eftersök osv i ett pm vid tillfälle, annars spårar nog tråden ur helt. :blink: