Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilka vapen på marknaden har utbytbara pipor?

Featured Replies

Publicerat

hej,

nu kommer det en drömtråd igen....

om man skall i framtiden skaffa ett vapen som har utbytbara pipor är blaser det enda jag hört talas om. men vilken modell är det?

finns det andra vapenfabrikat som också har det?

jag skulle kunna tänka mig att byta ett vapen i garderoben inom en femårsperiod eventuellt och det jag då funderar över är just ett pipbytessystem.

jag har kal .22, 6,5x55, 8x57JS, 30/30, 45/70.

Det är inget fel på garderoben för tillfället men man måste utvecklas och skytte på längre håll kommer på tapeten framöver tror jag. inga buslånga håll men kanske 300m typ.

om älgbanan tillåter 45/70 framöver kommer 30/30n att åka eller gå på skyttelicens då det är där den jobbar nu. för den får aldrig följa med ut då den är mindre bra jmf den andre på gris och en gris vill man inte bomma pga fel kaliberval!

hur är det med "små" kalibrar och stora blandat? går det att kombinera 243win med 8x57JS eller?

de enda kalibrarna jag är nyfiken på är 9,3x62 och en snabb klass 2, annars kan jag tycka det vore bra med samma kalibrar som jag redan har om man får för snuten då.

jag vet inte varför jag funderat i dessa banor ett tag men så är det.

kom med allt ni har så jag får lite bredd på det.

Tack!

Kalle

Publicerat

dom jag kommer att tänka på är ju blaser R93 samt sauer S202 som byter både pipa och slutstyckeshuvud

Publicerat
hej,

om man skall i framtiden skaffa ett vapen som har utbytbara pipor är blaser det enda jag hört talas om. men vilken modell är det?

jag skulle kunna tänka mig att byta ett vapen i garderoben inom en femårsperiod eventuellt och det jag då funderar över är just ett pipbytessystem.

Det är inget fel på garderoben för tillfället men man måste utvecklas och skytte på längre håll kommer på tapeten framöver tror jag. inga buslånga håll men kanske 300m typ.

om älgbanan tillåter 45/70 framöver kommer 30/30n att åka eller gå på skyttelicens då det är där den jobbar nu. för den får aldrig följa med ut då den är mindre bra jmf den andre på gris och en gris vill man inte bomma pga fel kaliberval!

hur är det med "små" kalibrar och stora blandat? går det att kombinera 243win med 8x57JS eller?

de enda kalibrarna jag är nyfiken på är 9,3x62 och en snabb klass 2, annars kan jag tycka det vore bra med samma kalibrar som jag redan har om man får för snuten då.

Tack!

Kalle

Om du håller dig inom de olika "kalibergrupperna" så byter du bara pipa på Blaser tror att "standardgruppen" rymmer både 243:an och 9.3x62:an.

Publicerat

Vapen med pipbytessystem börjar bli en vanlig företeelse på marknaden Blaser R93, Sauer 202, Schultz & Larsen M97DL kan man sedan tänka sig begagnat och lite udda (typiskt mig) så finns ju Mauser M66 och Blaser SR850/88 och SR830.

Vad det beträffar kaliberkombinationer så känns det som att 25-06 och 9,3x62 skulle kunna vara något för dig om du vill ha en snabb klass 2:a och 9,3:a.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Vapen med pipbytessystem börjar bli en vanlig företeelse på marknaden Blaser R93, Sauer 202, Schultz & Larsen M97DL kan man sedan tänka sig begagnat och lite udda (typiskt mig) så finns ju Mauser M66 och Blaser SR850/88 och SR830.

Vad det beträffar kaliberkombinationer så känns det som att 25-06 och 9,3x62 skulle kunna vara något för dig om du vill ha en snabb klass 2:a och 9,3:a.

MVH/Jocke

kan helt klart tänka mig bra beggad bössa, bara det inte är svart plastpaddel på den :blush:

25-06 har jag helt missat, typiskt mig det. det verkar vara en vettig kaliber.

hur fungerar systemen, kan man tex klämma in en 8x57JS mellan 25-06 och 9,3x62?

Publicerat
kan helt klart tänka mig bra beggad bössa, bara det inte är svart plastpaddel på den :rolleyes:

25-06 har jag helt missat, typiskt mig det. det verkar vara en vettig kaliber.

hur fungerar systemen, kan man tex klämma in en 8x57JS mellan 25-06 och 9,3x62?

Inget plast varken i eller utanpå de tre sistnämnda vapnen. Det var innan syntetmatrialet kom med stormkliv.

Det går bra att trycka in en 8x57JS mellan de två andra. Problemet är nog att hitta en Mauser 66, Blaser SR850/88 och Blaser SR830 i 8x57JS och 9,3x62. Det finns många i 375HoH och 338WM, även 243win och 7x64 är populära i dessa vapen. Jag säger inte att det är omöjligt men det kräver nog liten aktivt sökande (sådant jag börjar bli van vid :o )

Den här och en 375hoh pipa upptill, smaskens B)

Blaser SR850/88 7mmRem.mag

Här är en Sr850/88 med Matchpipa, perfekt för långhållsskyttet ;)

Blaser SR850/88 300WM

Här är en SR850/88 i 8x68S ifall du vill komma undan bältet på magnum hylsorna.

Blaser SR850/88 8x68S

Också här är en liten "beauty" ;) Har ju gjort en hel tråd om denna bössan :lol: Det är väll det som är kärlek? ;)

Blaser SR830 243win (helstock)

Sedan ligger där även ett par stycken Blaser SR830 och 850/88 fast i 30-06 på Egun.de men de känns ointresanta, eller?

MVH/Jocke

Publicerat

Joacim-den översta av dig rekommenderade pangarna har magna portning,

en sådan 80-tals klassiker, helt i stil med 10 mm auto, Don Johnsson och alligatorer på vita segelbåtar.

I övrigt är det konstigt att Blaser har kunnat göra vettiga träkolvar för att sedan glömma bort hur man gör.

/Christian

Publicerat
Joacim-den översta av dig rekommenderade pangarna har magna portning,

en sådan 80-tals klassiker, helt i stil med 10 mm auto, Don Johnsson och alligatorer på vita segelbåtar.

I övrigt är det konstigt att Blaser har kunnat göra vettiga träkolvar för att sedan glömma bort hur man gör.

/Christian

Fel av mig att inte upplysa om detta :rolleyes:

För övrigt håller jag helt med dig vad det beträffar kolvarna på blaser igår(80-talet) jämfört med idag.

MVH/Jocke

Publicerat

Joacim-det är inte frågan om rätt eller fel,

bara noterade de små slitsarna i pipan, effekten av en 7 mm Rem mag från en sådan är en permanent back slick,

även om de är diskreta är en mer operationell lösning en på och avtagbar rekyldämpare.

Nåja det var ju bara en liten utsvävning.

/Christian

Publicerat

Heym SR21 & 30 har också denna finess.

Publicerat

Och Mauser M03, som jag personligen tycker är riktigt trevlig. Tillverkad i trä och metall, men finns med syntetkolv.

Enda nackdelen är att kolven är för lång som standard, ca 37cm. Men det är ju en smaksak och den går ju att korta.

mvh Danne

Publicerat

MVH/Jocke

Precis min tanke åxå med 25-06. Men man ska ju ha klart för sig att det ÄR en piphungrig kaliber. Sen vet jag inte om dom tillverkare som finns gör pipor i kalibern. Men custom finns ju alltid. Blir billigare i längden med sån kaliber då man byter pipa.

Publicerat

jag har lite blandade, läs negativa erfarenheter av 25-06,

men det kan lika gärna ha varit en fråga om föraren den gången,

annars är 25-06/6,5-06 och 9,2x62 en otroligt potent kombination och jag skulle verkligen inte tacka nej till en sådan själv,

har talat med trådskaparen under dagen och även jag kan en dag se mig med en modulpang, men det är främmande idag,

gillar sakos bössor alllt för mycket.

/Christian

Publicerat
har talat med trådskaparen under dagen och även jag kan en dag se mig med en modulpang, men det är främmande idag,

gillar sakos bössor alllt för mycket.

/Christian

Även Sako kan ha flera pipor.

Publicerat
  • Författare

det här blev precis så bra som jag hoppats på!

vad menar ni med piphungrig, när ger sig pipan då, antal skott ca?

de där udda kalibrarna 8x68s mm är för mig helt okända i praktiken, vet inte riktigt hur man ställer sig till dessa.

Joacim: 30-06, det är säkert sveriges mesta allround, men sån är ju inte jag. udda ger krydda och inspiration :)

Christian: om jag ska bli ett år äldre kan du inte skriva så roliga inlägg, sarkasmen rinner över och jag får inte luft då. :D

finns det en lurig kaliber i blasersortimentet som kan löpa mellan linjerna och spela 6,5:a/8x57:a/9,3:a? dvs en prestandamässigt bred kaliber om jag laddar den själv?

Publicerat
de där udda kalibrarna 8x68s mm är för mig helt okända i praktiken, vet inte riktigt hur man ställer sig till dessa.

Den e nice :D

Där är skapligt drag i grejerna :)

Me like a lot :D

Joacim: 30-06, det är säkert sveriges mesta allround, men sån är ju inte jag. udda ger krydda och inspiration ;)

Misstänkte att du var som oss andra :D

finns det en lurig kaliber i blasersortimentet som kan löpa mellan linjerna och spela 6,5:a/8x57:a/9,3:a? dvs en prestandamässigt bred kaliber om jag laddar den själv?

Tror det kan bli svårt att hitta EN kaliber som täcker upp alla små luckor som dessa tre tar hand om. Men en 8x68S skjuter ju kulor från 150grs - 220grs med bra fart och fläkt :D

MVH/Jocke

Publicerat

Sen finns ju även Merkel kr 1 den har dock inte så många kalibrar att välja på som t.ex blaser har.

8x68S är en ganska kraftig kaliber, har inte boken där jag är nu men har för mig att dom jämförde den med 338 WM i prestande, men utan magnum bältet.

Så det är nog en kaliber med bra rekyl i men spännande.

Publicerat
  • Författare

Dudde och Joacim:

jag kan inte så mycket om den faktiskt, men det ger sig med er hjälp antar jag :D .

jag har aldrig ägt den typen av kaliber men det ska väl böjas i tid det som böjas skall.

en annan kaliber som fått fina ord från kompisar utomlands vid hjortjakter är 7x57. det är ett helt segment med kalibrar som jag egentligen vet nada om eftersom man inte provat. sånt kan ju bli spännande framöver och bli bekant med dem.

8x68 låter om inte annat rätt kraftigt då 8x57 inte är så dålig den heller. det blir lite mer svart pulver i den hylsan kanske.

Publicerat
hej,

Tack!

Kalle

Jag kör med Blaser R 93 Och har en 22-250 som jag skjuter allt skräp med och en 9,3x62 till allt klövvilt.

Till dessa har jag ett antal kikare för olika ändamål.

Fördelarna är som jag ser att man använder samma bössa till allt nackdelarna är att alla de andra bössorna blir stående 300 wsm och 22 wm och 7,57 har blivit överflödiga. tror jag kommer att aveckla 300an och möjligtvis skaffa en ny pipa till blasern men då en 270 wsm istället.

så jag är mycket nöjd med modulbytar systemet. Men jag är tråkig och går på standardkalibrarna som går att få tag i am i varenda järnaffär. :) Är ute och far för mycket skulle sluta i katastrof om jag hade massa specialkalibrar. B)