Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norrbotten

Featured Replies

Publicerat

Läste i en jakttidning nyss och såg att norrbotten hade Sveriges största älgstam med 16 älgar per tusen hektar :blush::P;) Fy satan, sitter nu och funderar om jag ska konvertera dit, tänk va hundarna skulle trivas!!!!!! Det är ju en liten skillnad om man jämför med våra ca 3 per tusen!!!!!

Har tidigare funderat över hur älgstammen är där uppe förr då jag och en kompis diskuterade varifrån i sverige man ska köpa hundar, hundar söderifrån har ett ryckte av sig här i trakterna att ofta bli kortsökta och ofta kan ett sämre ämne komma igång fortare och bättre om det finns mycket älg. Jag jagar ju även norr om Mora och där är stammen den dubbla jämfört med här och redan vid den skillnaden så blir det avsevärt lättare för hundarna......

Tron på hundar uppifrån är mycket större, att de har större sök mm mm..... Nu häpnade jag över att läsa att det är så gott om älg där uppe, det innebär ju att man till och med har bättre förutsättningar att få till en ståndhund på älg uppöver då det inte finns lika mycket annat vilt så som svin mm....

Hur ser älgstammen ut i alla kommuner upp över??? Finns det någon sida man kan hitta hur älgstammen ser ut? Tack på förhand:)Mvh

Publicerat

garanterat ett trick från sveaskog för att kunna driva priserna uppåt,,,och att få upp gäster som betalar multum för att jaga här,,,inte fan är det då så mkt älg häromkring,,,,och en inventering den här tiden på året är ju inte det smartaste för älgarna här går ju oftast i flock på vintern,,,finns garanterat mer mark i norrbotten som inte ens har 0,5 älg per tusen hektar,,fan va jag surnar till på sånt här svammel

Publicerat

Såg även det här i morse

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5198818

Men om det verkligen stämmer vet jag inte, på markerna där jag oftast brukar jaga småvilt hade jag länge sällskap av rätt många älgjägare eftersom det hade gått trögt i år, det ligger en bit från Råneå. Har inte heller sett mycket spår i vinter. Den här inventeringen gjordes av ett skogsbolag så jag vet inte.

Publicerat

Vi har en till delning på 0,25 vuxna älgar /1000ha......

men älgstammen verierar väldigt krafting runt om i norrbotten, kustkomunerna har överlag väldigt gott om älg.

Här uppe mot fjällkanten är det glesare.

Mvh Rikard

Publicerat

vi har då hyffsat med älg,men vi är inte vars dom inventerat men här ligger även upplega och vore svårt att inventera i dessa skogar......

men troligen ligger det pengar med i detta då jag inte tror det finns över 20 st älg här ute på 3000h,rätt säker på min sak iaf..

tittar man tilldelningar är det skogsbolag och samebyar som har 100+ tildelningar

Publicerat

Men nog är det väl mer älg i Jämtlands trakterna än i norrbotten vad jag förstått

Publicerat
  • Författare
Men nog är det väl mer älg i Jämtlands trakterna än i norrbotten vad jag förstått

Ja man hör så, men jag vet inte några siffror i de olika komunerna, Härjedalen har ett snitt på 3/1000 har jag för mig....... De som vet mer kan väl dela med sig av de:)

Publicerat

Tror vi hade 35 älgar på ön vi jagar på. Den är på 1200 ha. Kan lova att det är hårt betat i planteringarna :rolleyes:

Publicerat
Läste i en jakttidning nyss och såg att norrbotten hade Sveriges största älgstam med 16 älgar per tusen hektar :rolleyes::lol::o Fy satan, sitter nu och funderar om jag ska konvertera dit, tänk va hundarna skulle trivas!!!!!! Det är ju en liten skillnad om man jämför med våra ca 3 per tusen!!!!!

Har tidigare funderat över hur älgstammen är där uppe förr då jag och en kompis diskuterade varifrån i sverige man ska köpa hundar, hundar söderifrån har ett ryckte av sig här i trakterna att ofta bli kortsökta och ofta kan ett sämre ämne komma igång fortare och bättre om det finns mycket älg. Jag jagar ju även norr om Mora och där är stammen den dubbla jämfört med här och redan vid den skillnaden så blir det avsevärt lättare för hundarna......

Tron på hundar uppifrån är mycket större, att de har större sök mm mm..... Nu häpnade jag över att läsa att det är så gott om älg där uppe, det innebär ju att man till och med har bättre förutsättningar att få till en ståndhund på älg uppöver då det inte finns lika mycket annat vilt så som svin mm....

Hur ser älgstammen ut i alla kommuner upp över??? Finns det någon sida man kan hitta hur älgstammen ser ut? Tack på förhand:)Mvh

Det var repotage om det på lokal-yv:n på morgonen om det. Det var i första hand mellan Överkalix-Korpilombolo. ;) Det är dags att utvidga älgjaktsmarkerna och skaffa nya bekantar upp igenom inlandet. Hehe! ;)

Publicerat

Njae, Jämtland är ganska stort så det varierar säkert en hel del. Och planerar man bara inventeringen på rätt sätt kan man nog få liknande höga siffror t.ex. längs ströms vattudal. Att detta är älgar som större delen av året sprids på ett betydligt större område vet nog de flesta som bor i området.

MVH // Henrik

Publicerat

Jobbade förresten med en norrman som jagade i världens älgtätaste område. Dom sköt 8 vuxna tror jag det var på 1200 ha.

Publicerat

Kul när jag hörde om denna inventering på radion, då var det 16 älgar per hektar=))

Publicerat

Inte helt förvånad. Jagar själv ganska nära ett par av nämnda ställena och kan säga att hos oss

är det inte mycket älg vintertid men neråt älvdalarna verkar det vara betydligt mer under vintrarna.

Har ju inte flyginventerat men kört mycket skoter och det är STOR skillnad på spårmängden

nedåt älvdalarna.

Nu myser Sveaskog naturuppleverser AB kan jag tänka mig $$$$$$$$$$$$$$$. ^_^

Publicerat
Jobbade förresten med en norrman som jagade i världens älgtätaste område. Dom sköt 8 vuxna tror jag det var på 1200 ha.

misstänker norrbaggen lurat dig :P vars är världens mest outnämnda älgstamm,,tror även liten skillnad på vad man skjuter och vad man beräknar finnas,,går juh inte skjuta borta alla då borde man söka sig till någon annat än jakt och viltvård ^_^

i ena stugan skjuter dom 14 älgar på ena sidan älven i bästa fall 2st andra sidan älven,och stugsidan är ca 1300h(bäst i världen alltså??) medans andra sidan älven är ca 4700h... så skulle man inte räkna hela områdets ruta skulle det vara världes unikt eller bara hur man dribblar med siffror?

Publicerat
misstänker norrbaggen lurat dig -_- vars är världens mest outnämnda älgstamm,,tror även liten skillnad på vad man skjuter och vad man beräknar finnas,,går juh inte skjuta borta alla då borde man söka sig till någon annat än jakt och viltvård :rolleyes:

i ena stugan skjuter dom 14 älgar på ena sidan älven i bästa fall 2st andra sidan älven,och stugsidan är ca 1300h(bäst i världen alltså??) medans andra sidan älven är ca 4700h... så skulle man inte räkna hela områdets ruta skulle det vara världes unikt eller bara hur man dribblar med siffror?

Kommer inte ihåg vart det var men det var flera andra områden runt om som hade liknande avskjutningar.

Publicerat
Kommer inte ihåg vart det var men det var flera andra områden runt om som hade liknande avskjutningar.

jo men för att vara Världens älgtätaste område trode det vara allmänt känt område,vet många som glömmer världen är stor...

avskjutningen speglar inte alltid tätheten..