Publicerat Februari 23, 201016 yr Jag tänkte skicka ett av mina vapen inom Sverige för att en annan ska utföra ett arbete på den. Vad gäller för regler då? Försäkra? Ska slutstycket med eller skickar man det separat? Vem skickar man med? Finns det nåt mer man bör tänka på?
Publicerat Februari 23, 201016 yr Om jag inte minns helt fel så får man inte längre skicka vapen med posten. Finns trådar om detta. /ajv
Publicerat Februari 24, 201016 yr Posten tar inte längre emot nej. Bussgods ska enligt uppgift gå bra och jag fick så sent som i förrförra veckan ett vapen skickat till mig via schenker =)
Publicerat Februari 24, 201016 yr Författare OK, inte posten. Bra att veta. Men vad händer om försändelsen kommer bort? Vad gäller för regler då? Ska man försäkra? Ska slutstycket med eller skickar man det separat? Finns det nåt mer man bör tänka på?
Publicerat Februari 24, 201016 yr OK, inte posten. Bra att veta. Men vad händer om försändelsen kommer bort? Om du har skickat paketet, redovisat, dvs som vapen/vapendel och transportören anser att den kan erbjuda den tjänsten och att den befinns vara tillfredställande säker är det inga bekymmer. Ansvaret för vapnet är alltid ditt, under transporten är transportören ansvarig för sina åtaganden. Vad gäller för regler då? Se ovan, det finns en FAP och ett betänkande till vapenlagen som också i sig är ganska tydlig Ska man försäkra? Absolut Ska slutstycket med eller skickar man det separat? alltid separat, alltid försäkrat, alltid assurerat/dvs med någon form av spårning Finns det nåt mer man bör tänka på? Var eftertänksam!! jag har alltid varit lite förundrad över bristen på regler angående frakt av vapen, nu har posten fått nippran och det verkar ge återverkningar i den mån att det kan förväntas komma klargörande regler om just detta. /Christian
Publicerat Februari 24, 201016 yr På jobbet använder vi bussgods ganska mycket och ganska ofta rätt dyra saker utan att ha stött på problem. Jag vet dock att många längre söderut, runt Göteborg, som jag pratade med då för ett par år sedan sa att dom hade haft stora problem med bussgods. Skulle nog också vilja påstå att det beror lite på hur långt det ska skickas, hur många bussbyten det blir på vägen. Från Luleå och ut i norrland har det då fungerat väldigt bra för oss.
Publicerat Februari 24, 201016 yr Frågan är väl om bussgods uppfyller RPS krav. Jag skulle iaf inte vilja ha ett av mina vapen liggandes på mitt lokala avhämtnings ställe. När det gäller Schenker så har jag för mig om att dom har olika regler för företag och privatperson. Företag går bra men inte privatperson.
Publicerat Februari 24, 201016 yr Frågan är väl om bussgods uppfyller RPS krav.Jag skulle iaf inte vilja ha ett av mina vapen liggandes på mitt lokala avhämtnings ställe Jag har fått ett vapen skickat till mig med bussgods. I och för sig så är det länge sedan men det kändes långt från säkert!
Publicerat Februari 24, 201016 yr jag har alltid varit lite förundrad över bristen på regler angående frakt av vapen, nu har posten fått nippran och det verkar ge återverkningar i den mån att det kan förväntas komma klargörande regler om just detta./Christian Tror jag inte.. det handlar nog mer om att de ska lägga ned alla service center?
Publicerat Februari 24, 201016 yr Bussgods käns väldigt osäkert. När jag köpte min studsare viste jag inte bättre, så jag betalade säljaren i förskott sedan skickade han det via bussgods. När beskedet om att studsaren var framme frågade jag farsgubben om inte han kunde hämta det då han jobbar nära utlämningsstället. Han gick dit, väl där kom han in ett rum fullt med paket men ingen personal. Han såg direkt kartongen som det var en stor Tikka logga och mitt namn på. Efter ett tag kom en tant å fråga om hon kunde hjälpa till. farsan sa att han skulle hämta det där paketet. Ok sa tanten, då får du skriva på här bara. Han skrev på och tanten reagerade inte på att namnen inte stämde överens. Känns väldigt lojt, han kunde ju i princip tagit vad han hade händer till och dragit där ifrån. Ne bussgods blir det nog inte igen. // Nyllet
Publicerat Februari 24, 201016 yr Tror jag inte.. det handlar nog mer om att de ska lägga ned alla service center? Ja Posten som tidigare har "ansvarat" för detta med vapen försändelser slutar med det samma, på grund av att man inte längre kan/vill försäkra sig om att vapen inte försvinner, men med tanke på allas reaktioner, från JRF:s, polisens, Postens, vår (sveriges samlade vapen/skytte fora) samt en dröse andra organisationer, inte minst vapenhandlarna så kommer det inte som så mycket annat svenskt att bara snöa över, eller snarare och för att fortsätta på liknelsen, det som har gömts i postens snö har nu tinat fram, det är att vi saknar adekvata och ändamålsenliga regler om vapenförsändelser, iofs talar vi inte om mer än kanske 50 000 försändelser om året men ändå, i detta fall är reglerna ett skydd för licensbäraren och jag skulle då inte skicka vapen med bussgods, det är inte säkert nog helt enkelt. Men som sagt detta är bara vad jag tror är en naturlig följdeffekt av postens nedmontering. /Christian
Publicerat Februari 24, 201016 yr Min bror köpte en bössa som skickades med bussgods.Slutstycket för sig och geväret i ett eget packet vid olika tidpunkter.Geväret kom hem efter ca en vecka men de lyckades tappa bort slutstycket.Min bror ringde många gånger men de var väldigt arroganta.Han gjorde en polisanmälan och den kom fram efter att en polis ringt.Då brodern var på annan ort fick jag "pröva" att hämta slutstycket.Jag behövde inte vissa id eller något.Om det finns andra alternativ skulle jag använda dessa........
Publicerat Februari 24, 201016 yr Frågan är väl om bussgods uppfyller RPS krav.Jag skulle iaf inte vilja ha ett av mina vapen liggandes på mitt lokala avhämtnings ställe. När det gäller Schenker så har jag för mig om att dom har olika regler för företag och privatperson. Företag går bra men inte privatperson. Vilka krav?
Publicerat Februari 25, 201016 yr Har det inte ordagrant i huvet men det handlar om signering i alla led och hur det förvaras, under uppsikt eller inlåst. Mitt lokala bussgods ombud uppfyller inte kraven för förvaring för 5 öre. Paketen ligger bara någon meter innanför dörren och man kan få vänta ett bra tag innan det dyker upp någon när man kommer in.
Publicerat Februari 25, 201016 yr http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I...PSFS2009_13.pdf 17 kap 12 § Förvaring under transport i övrigt 12 § Utöver vad som framgår av bestämmelserna i detta kapitel under rubriken Förvaring under förflyttning m.m. ska i tillämpliga delar följande gälla vid förvaring i samband med övriga transporter. Transport av skjutvapen ska ske på ett säkert sätt och under betryggande former. Skjutvapen får inte skickas komplett i en försändelse utan ska vara oladdat, delat och nerpackat i skilda försändelser. Om ett skjutvapen inte kan delas ska det vara försett med ett godkänt vapenlås. Undantag kan göras om transporten är bevakad. I förekommande fall ska skjutvapen skickas med kvittens i alla led. Uppställning av fordon med last av skjutvapen får ske endast om fordonet är bevakat eller uppställt på inhägnat område eller i garage som är försedda med larm. Allmänna råd Avsändaren bör kunna intyga att vapnet har förpackats enligt dessa föreskrifter. Resterande delar av gällande lasgstiftning återfinns i lag om vapen, aka vapenlagen. /Christian