Jump to content

Avel/tillfälligheter

Recommended Posts

mats_bengt

Tänkte ta upp frågan hur mycket avel tillfälligheter spelar in när man väljer hund! Själv tror jag att man ska köpa hund efter välmeriterade föräldrar men att tillfälligheten spelar stor roll. Har haft ett antal drevrar alla köpta efter meriterade föräldrar de flesta har varit fullt dugliga jagthundar, två har varit riktiga stjärnor en blev Sveriges bästa rådjurshund den andra förolyckades tyvärr når den var knappt två år. Dömer även drevrar och har sett och hört mycket!

Har idag Två taxar hanar en är tre år den andre 2 år ur nästan samma kull. Samma moder och fäderna är far och son!

Den som är tre år driver max 1.5 timmar kan driva 10 min om det går rätt ur sitter jämte fötterna 5 minuter efter han har släppt! Kan ibland lägga av vid breda vattenfyllda diken! Driver fort (som en drever) med ett mycket bra och intensivt skall vilket gör att rådjuren ibland inte buktar så trångt.

Tvååringen kör minst 2 timmar tar sig över allt skyr ingenting, kan ta lite tid på sig hem inte konstigt då han ibland kan vara rätt långt borta. Skalla inte så intensivt men ett mycket hörbart skall, driver mycket sakta vilket gör att rådjuren buktar mycket bra ofta står de och lyssnar efter taxen. Drevet kommer ofta tillbaka till upptaget.

Ovanstående tycker jag är ett bevis på min tes båda jagar men väldigt olika. Roligt att veta vad andra tycker och även vilken som är den bästa av taxarna själv vet jag vilken jag helst jagar med. men det kan vi ta senare!

Tillfälligheten har klart en stor andel i den kommande hunden o dens jaktliga förmåga. Men nu säger väl "dom som vet" klart att chansen att få en fungerande hund borde vara betydande om man går efter välmeriterade hundar. Inget är ju en självklarhet utan skräp kommer det även efter bra föräldrar. Tror personligen dock att vägen till en bra jakthund har mycket att göra med ägaren o hans förmåga att få ut det bästa av en hund. Det finns också  människor som oberoende vad de tar för hund (vlap, gammal, meriterad osv)  så blir det aldrig till nåt, tyvärr!

Jag tror stenhårt på att välmeriterade föräldrar ger bättre valpar.

Men man ska inte tro att valpen blir bra om jag som hundförare inte kan ta vara på det "positiva" hos valpen.

Allt för många goda jakthundar tillverkas till odugliga skithundar av ägarna, det är sorgligt att se :(

Klarar du av att fostra och jaga in en valp från meriterade föräldrar får du till 95% en kanonhund som jaktkompis.

Det går absolut med all säkerhet att lyckas med en gatukorsning också, med chanserna att lyckas med en valp med goda anlag är större än med gatukorsningen.

Samtidigt vill jag säga att det finns många grymt duktiga jakthundar som inte är välmeriterade på pappret för att ägaren inte gått jaktprov.

Att ta valp från en hund som man känner till som man vet jagar och är mentalt bra men saknar jaktprovsmeriter, är lika säkert som att ta en valp med välmeriterade föräldrar, kanske säkrare :)

Jag tror också stenhårt på avelsarbete och meriterade hundar...men vad är en meriterad hund  ???.En som på pappret är en meriterad hund eller en som annars är meriterad men inte på pappret  ??? Själv har jag haft enligt min mening flera topp hundar...som inte blivit meriterade på pappret (för att jag har hellre jagat än gått på prov med dom ) men däremot med antalet skjutna djur undan dom...det kan också ses som en merit...som tex. min Jack russeltik Nu 6,5 år... inga meriter på pappret men i verkligheten en riktig topphund...eller vad tycks ...4 månader när hon kör ut första räven ur ett gryte som vi skjuter (grytet under en stor sten med flera in/ ut gångar) 30 st djur undan henne när hon var 8 månader... och hittills nästan 300 djur undan henne...mestadels ur gryt...det kallar jag meriter så får andra tycka vad dom vill.Dessutom har jag aldrig behövt föra henne till någon veterinär för några skador.

Tillfälligheter tror jag inte gör någon topphund...men däremot så kan tillfälligheter förstöra en topphund.Tillfälligheter kan göra en hyfsad hund nåååågot bättre ... men inte till någon stjärna...då behövs nog anlag oxå.

Så enligt min mening så betyder meriter mycket i aveln.  ;) men vad är egentligen meriter...  ???  :D

kettukiller

Kan bara instämma med dig Foxkiller(även er andra)

Jag tror stenhårt på att man ska gå på meriterade föräldrar, men man ska ändå inte stirra sig blind på just bara föräldrarna utan man ska ju se på hur deras kullsyskon fungerar, ev. tidigare kullar och även flera generationer bakåt. Sen vill då gärna jag ha kontakt med hundarnas ägare eller någon annan som jagar mycket med dom. På så sätt får du inte bara provresultaten utan även en lite utförligare beskrivning om hur hunden fungerar. Sen får man väl ibland ta ägarens uppgifter med en nypa salt, det finns ju de som pratar lite för mkt om sina hundar oxå..men sånt tycker jag ofta att man kan läsa mellan raderna.

Jag resonerade ju rätt så mkt med dig Foxkiller för ett år sedan när jag var på jakt efter ny valp, hade även kontakt med lite andra som har bra koll på de finska rävhundarna och sånt är mycket värdefullt.

Visst kan man oxå fråga sig vad meriter är. Förra stövaren jag köpte från Finland hade en far som var Kxx(rävchampion) och modern omeriterad...däremot var det enligt ägaren skjutet ca 200 rävar för henne(låter ofattbart...men även om det bara är 150 så är det ju imponerande).

Nästa foxterrier jag köper..om allt går som planerat(val av täckhund) kommer vara efter helt omeriterade föräldrar men jag anser mig ha rätt så bra koll på hur både tiken och hanen fungerar, speciellt tiken. Hanen är halvbror till min Dio, han har lämnat bra avkommor i tidigare kullar...så jag kräver inga meriter den här gången utan anser att det jaktliga talar för sig själv.

Sen spelar ju ägaren in oxå. Vissa får alltid fram hyfsade hundar...andra får aldrig fram hyfsade hundar trots att de i stort sätt köper likvärdiga valpar.Så det är nog inte bara tillfälligheter att vissa lyckas med sina hundar. Jag har mycket stor respekt för de som gång på gång lyckas få fram en duktig jakthund....det är nog en kombination av seriöst val av valp och stort kunnande och intresse att jaga in hunden.

Sen har jag liten skojig sak att berätta...kommer ej ihåg riktigt hur det gick till..men det var en tikägare(stövare) som skulle para sin tik med en känd hund. Det var på den gamla goda tiden då kommunikationen inte var den bästa och förmodligen hade han inte pratat med hanhundsägaren..utan åkte bara iväg åt det håll där han bodde. När han trodde sig vara i närheten så hade han frågat någon i byn om han visste var hanhunden fanns..låt oss säga att den hette Jack(mkt vanligt namn så det är ju inte omöjligt). Jodå, stövarhanen Jack fanns bara en bit bort i byn...så han åkte dit, frågade ägaren om han fick para med hunden...å det var helt okej. Hundarna parades och han åkte hem. Sedan visade det sig att han parat med helt fel hund..inte alls den topphunden han tänkt...utan en knapp medelmåtta till jakthund. Några år sedan så visade det sig bli en av de bästa och jämnaste kullen som fötts.....

Inte helt säker på att det gick till så...men nåt åt de hållet ialla fall. Det visar ju att det inte är så lätt det här med avel...men det visste vi ju redan...

Det absolut viktigaste tror jag är det som Kettukiller var inne på. Kolla hur väl föräldrarna ärver ned egenskaper och stirra dig inte blind på föräldrarnas meriter. Ett bra sätt är att kolla andelen meriterade avkommor vilket inte är speciellt svårt.

kettukiller

Kom på att jag glömde en sak i förra inlägget. Finskstövareföreningen (även andra föreningar har liknande, tror dock att de är ensamma om att ha utnyttjat detta material så mycket) har ju en s.k unghundsgranskning där ägarna själva får bedöma hur deras hundar fungerar jaktligt. Det är bara några få egenskaper som bedöms. Dessa skickas då in till föreningen som för in detta på data...på så sätt kan man jämföra kullarnas resultat. Visst finns det väl de som kanske håller upp sin hunds resultat..sånt går aldrig komma ifrån..men jag tror det finns de som håller ned det lika mkt...sedan är nog största delen helt ärliga..så det är nog ett ganska så tillförlitligt material ändå.

Då kan man ju rätt så tidigt se vilka hundar det är som lämnar de bästa avkommorna. Det tar ju trots allt ganska många år innan de flesta hundarna startar på jaktprov och det är ju ändå ganska få som egentligen startar på prov. Med denna granskning så får man tidigare koll...på ett större antal hundar. Det har oxå visat sig att de hundar som har bra resultat på avkommorna i denna granskning har bättre resultat på sina avkommor vid jaktprov...så det är nog inte alls en så tokig grej.

Hoppas ni nu förstod det där...

mats_bengt

Kul med så många bra inlägg på min tråd, håller precis på att försöka välja ut en wachtelvalp!  Sen är det ju så att vissa som får fram bra hundar hela tiden har ju ett stort urval dvs. har egen kennel där man tar fram många hundar och har råd att plocka bort dem som inte visar sig bra!

lsjonsson

Jag hade en pointervalp efter välmeriterade föräldrar men det blev en plum i protokollet, för hon var så skotträdd som hon kunde bli. Hon hade ställt fågel och jag hade en bra dressyr på henne så hon stannade efter det att hon rest fågeln och jag sköt den men då kom och studsade upp i famnen på mig ist efter det att jag hade skjutit. Hon finns i skogen utanför Älvsbyn numera som sällskapshund om hon är vid liv. Det är ingen garanti, men oddsen är klart bättre att få en bra valp. :o

mats_bengt

Startade Sigge (tax) på jaktprov igår. Tyvärr gick det åt skogen! han har kört på bra hela hösten med stabila drevtider på 1.5 till 2 timmar så jag var rätt säker att han skulle klara timmen för att få sin etta, särskilt som jag startade på hemmamarker. Men det har kommit 15 cm snö sen jag anmälde honom. På natten innan kröp kvicksilvret ned till -13 när jag var uppe kl.2 och kollade tänkte det blir nog inget prov! men på morgonen var tempen på väg neråt så vi åkte iväg till provmarkerna. Släppte 8.10 och som vanligt är det bra fart och sök i honom, reser kl. 8.30. Vi tappar snart kontakten i den svåra upplegan, sen hör vi honom bara sporadiskt till 10.30. Kopplar honom på tillbakagång kl. 10.50. Släpper på rådjursslag men han får ingen bra kontakt så jag blåser in honom 11.30 0ch avslutar provet. Det var nog för svårt för honom rådjuren tog långa skutt och sen hade han problem att ta sig fram på alla hyggen efter "Gudrun" och så är han lite väl ärlig skallar bara riktigt bra när han har god kontakt.

Så det blev en "Nolla!" Bara att ta nya tag till nästa säsong då ska jag starta honom lite tidigare innan snön kommer.

Kul om fler skriver om sina jaktprov på forumet! :( :(

Foxkiller
Kul om fler skriver om sina jaktprov på forumet! :( :(
Det tycker jag också...alla ni som startar på något prov...skriv och berätta lite hur det går.
mats_bengt

Har ingen egen uppfödning, utryckte mig kanske lite otydligt. Menade att de som har egen kennel, särskilt om de har stor uppfödning. Dom kan behålla och testa fler hundar och sen behålla dem som verkar bli riktigt bra!