Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inventering varg

Featured Replies

Publicerat

Hej

Med tanke på att SVT är påväg att sända en dokumentär krign vargjakten skulle jag vilja veta om det hunnits med någon inventering av vargstammen i vinter. Då vi har större sammanhängande snötäcke nu i år än vi haft på mycket mycket länge borde årets inventering kunna avslöjja en hel del "okännda" vargar. Om det nu funnits några sådana...

Vidare skulle det kanske vara bra att veta resultatet av hur många redan tjuvskjutnna vargar som blev lagligt skjutna i år.

MVH // Henrik

Publicerat

För det första skulle jag inte vara så orolig för dokumentären. Jag känner de som gör den hyfsat väl och en av dem har bland annat jobbat på svensk jakt. Den blir säkert hyfsat objektiv även om vi får, mycket befogad, kritik för bland annat skyttet.

Inventeringarna fortgår men särskilt många okända vargar dyker inte upp. Det gör det för övrigt aldrig. Vi har rätt bra koll på vargstammen, därom råder inget tvivel. Vi håller fortfarande på med uppföljningen av jakten och det verkar initialt som inte särskilt många, om ens någon, "avskriven" varg sköts.

Publicerat
För det första skulle jag inte vara så orolig för dokumentären. Jag känner de som gör den hyfsat väl och en av dem har bland annat jobbat på svensk jakt. Den blir säkert hyfsat objektiv även om vi får, mycket befogad, kritik för bland annat skyttet.

Inventeringarna fortgår men särskilt många okända vargar dyker inte upp. Det gör det för övrigt aldrig. Vi har rätt bra koll på vargstammen, därom råder inget tvivel. Vi håller fortfarande på med uppföljningen av jakten och det verkar initialt som inte särskilt många, om ens någon, "avskriven" varg sköts.

Och hur många vargar uppskattar ni att det finns nu?

/Peter

Publicerat

Kolla på Skandulvs hemsida och via deras månadsbrev.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Lite förvånad eftersom det funnits uppgifter (även här på forumet) om vargar med som skjutits där man hittat slocknade sändare. Kan det vara så att forskarna hela tiden vetat om att vargarna finns kvar men att de inte nått fram med den infon till div media och rovdjursföreningar?

// Henrik

Publicerat

Det kan nog ligga en del sanning i dina farhågor Henke. Det är också svårt att definiera "avskriven", här finns nog lika många tolkningar som forskare och debattörer. Den varg som enligt uppgift hade slocknad sändare var dock inte bokförd som "död" eller "illegalt dödad", bara "slocknad". Sedan har detta givetvis tolkats som tjuvskjuten av en del...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.