Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhund

Featured Replies

Publicerat

Varför inte införa statliga skottpengar på mårdhund?

Det skulle nog göra så att många skulle ägna sig mer åt rovviltsjakt. Mårdhunden är ett djur som inte skall finnas här och som vi försöker stoppa men om en skottpeng på kanske 500-1000:-/st skulle utbetalas så skulle många göra försök att fånga och skjuta dom.

Jag tror att det skulle vara effektivare än den form med sändare som görs nu.

Och den sammanlagda summan som skulle utbetalas skulle vara liten i jämförelse mot den vinst vi skulle få i naturen.

Vi kommer aldrig att utrota mårdhunden för gott men vi måste hålla den på så låg nivå som möjligt.

Publicerat

Vacker tanke, men...

Mårdhunden är världens lättaste att föda upp i fångenskap. Du får lätt en 10 - 15 valpar / år uppfödda i en ladugård. Vidare skjuts det 150 000 och körs på lika många i vårt grannland i öster. En dagstur med färjan över till Finland och lite cruising längs vägarna skulle ge typ 20 000. Tillräckligt för att nästan vem som helst skulle ta chansen.

Man har lokalt i Norrbotten försökt med skottpengar och det urartade tyvärr direkt.

All forskning och samlad erfarenhet visar också på att samtliga utrotningsprojekt gjorts av professionella jägare. Mig veterligen finns inget exempel på en art som utrotats med skottpengar och fritidsjägare...

Publicerat
Vacker tanke, men...

Mårdhunden är världens lättaste att föda upp i fångenskap. Du får lätt en 10 - 15 valpar / år uppfödda i en ladugård. Vidare skjuts det 150 000 och körs på lika många i vårt grannland i öster. En dagstur med färjan över till Finland och lite cruising längs vägarna skulle ge typ 20 000. Tillräckligt för att nästan vem som helst skulle ta chansen.

Man har lokalt i Norrbotten försökt med skottpengar och det urartade tyvärr direkt.

All forskning och samlad erfarenhet visar också på att samtliga utrotningsprojekt gjorts av professionella jägare. Mig veterligen finns inget exempel på en art som utrotats med skottpengar och fritidsjägare...

Var i norrbotten har det betalats ut skottpengar, har inte hört nåt?

Publicerat
Vacker tanke, men...

Varför alltid tro det värsta om folk.

Alla myglar inte med sånt.

Men varför inte ge en morot åt oss fritidsjägare

Så kanske nån ringer och säger att dom skjutit en mårdhund.

Publicerat

Bondersbyns VVO har egna skottpengar på dom. men vad jag vet så är det ingen som har lyckats skjuta någon ännu i byn. :lol:

Publicerat

Några marker i kiruna har skottpengar,och även på räv för kiruna i stort...still goning strong nu efter 3år...

Norge har 5000Nkr om man kan bevisa djuret är taget på Norsk mark utan knussel,100 000nkr skulle satsas...

även själv tyckt skott pengar vore great,men det skulle juh vara skjuta upp problemet utan mera vetskap om man struntar i forskningen och nu gått in med inställningen att dom ej går stopp,endast fördröja,svårt tycker nånstans att jägare ska få utdelning för sitt slit även...

intressant utveckling nu när Skåne utbildar folk och Danmark är snart igång. Norge är intresset stort har jag hört..

Publicerat
Några marker i kiruna har skottpengar,och även på räv för kiruna i stort...still goning strong nu efter 3år...

Norge har 5000Nkr om man kan bevisa djuret är taget på Norsk mark utan knussel,100 000nkr skulle satsas...

även själv tyckt skott pengar vore great,men det skulle juh vara skjuta upp problemet utan mera vetskap om man struntar i forskningen och nu gått in med inställningen att dom ej går stopp,endast fördröja,svårt tycker nånstans att jägare ska få utdelning för sitt slit även...

intressant utveckling nu när Skåne utbildar folk och Danmark är snart igång. Norge är intresset stort har jag hört..

Då skulle man väl behöva både GPS m. koordinater och ett foto på fällan på samma foto el. hur man nu har tagit den. :lol::P

Publicerat

Det finns ju ett gäng proffs som kan titta in hos dom som skjutit mårdhund, dom åker ju ändå norrbotten runt.

Så bevisen finns ju på skottplatsen om dom kan åka dit, och säg 1000kr i skottpengar skulle inte sitta fel.

Men vem skjuter 20mårdhundar på en road trip i sina egna skogar där bevisen finns om man skjutit dom där.

Och hur ofta tar ni kontakt med markägaren eller förening som har jakten på marken som ni jagar på?

Citeradet fel inlägg

Publicerat

Att kontrollera varenda skjuten mårdhund skulle bli bra mycket dyrare än dagens övningar. Vilka personalresurser... Vad jag vet har man försökt på en handfull allmänningar och VVO´n där uppe och redan finns exempel på såväl uppfödning som finska mårdhundar. Tyvärr är det som vanligt några få som förstör för den stora skötsamma massan.

Vad jag vet tas alltid kontakt med markägarna / jakträttshavarna innan vi går in.

Jag säger inte att skottpengar är otänkbart i framtiden men jag tror personligen inte ett dugg på att det skulle ge någon större effekt. Det finns helt enkelt inga andra exempel på att det fungerat men kanske detta skulle vara första gången...

Publicerat

Är Finländare i blodet och kan säga som så, på en 200km bilfärd längs kusten så tror jag knappast du ser någon mårdhund.

Det effektivaste sättet är nog grytjakt! och har man tur kan det även finnas räv i grytet :rolleyes: minns inte exakt men jag tror dom sköt över 100 mårdhundar i min by senaste säsong, på ca 11 000 ha.

Publicerat
Mig veterligen finns inget exempel på en art som utrotats med skottpengar och fritidsjägare...

Vargen ä nog ett bra exempel den utrotades pga skottpengar vad jag vet men jag kan ha fel.

Att kontrollera varenda skjuten mårdhund skulle bli bra mycket dyrare än dagens övningar. Vilka personalresurser... Vad jag vet har man försökt på en handfull allmänningar och VVO´n där uppe och redan finns exempel på såväl uppfödning som finska mårdhundar. Tyvärr är det som vanligt några få som förstör för den stora skötsamma massan.

Vad jag vet tas alltid kontakt med markägarna / jakträttshavarna innan vi går in.

Jag säger inte att skottpengar är otänkbart i framtiden men jag tror personligen inte ett dugg på att det skulle ge någon större effekt. Det finns helt enkelt inga andra exempel på att det fungerat men kanske detta skulle vara första gången...

Ni hämtar ju alla mårdhundar som är skjutna som ni får in rapporter om, så då kan man väl ge ut skottpengar oxå.

Ni har ju själv hämtat finska mårdhundar i sverige pga forskningsyfte.

Vet flertalet gånger som markägare / jakträttsinnehavare mött era proffs eller hört att dom varit på marken när ingen meddelat nå.

Hänt även mig har hört att dom varit in på markerna men ingen vet vad som hänt eller händer.

När du säger att det blir för dyrt med att dom åker och kollar så kan du ju berätta för oss fritidsjägare hur många ni märkt i år som ni fångat själv jämfört med vad vi fritidsjägare fångat eller skjutit (siffror tack) proffs vs fridtidjägare.

Och hur många av dom ni märkt har ni koll på idagsläget. Många som vill veta men ingen som vågar fråga.

Effekten av skottpengar är att fler älgjägare börjar jaga mårdhund alla nya spår blir intressanta för dom flesta jägare när dom vet att det går en 1000lapp i ändan på spåret och då får ni in fler tips oxå när dom inte klarar av att hitta dom.

Publicerat

Vargen har väl för det första aldrig, egentligen, varit utrotad. För det andra var det knappast skottpengar som drev den till randen. Snarare boskapsskötsel och regeringsdirektiv. Skottpengar har testats tusentals gånger, inte minst vad gäller varg, men andra drivkrafter krävs om det ska ske någon varaktig skillnad.

När det gäller vilka mårdhundar vi hämtat och hur forskarna pejlar samt undersöker måste du nog ta det med SLU och Mårdhundsprojektet. Jag vet dock att vi har ett uttalat krav / önskemål på att alltid ta kontakt med jakträttshavare innan vi bedriver jakt. Trots att vi har tillstånd att jaga direkt. Hela projektet bygger på lokalkännedom och samverkan mellan alla inblandade. Jag har full förståelse för att detta väcker ont blod och är mycket kontroversiellt men som jag nu upprepat masor med gånger går NV, som står för pengarna tillsammans med EU, på etablerad vetenskap och erfarenhet och då har skottpengar ingen effekt. Hur konstigt det än må låta.

Om man inte vågar fråga så får man inga svar. Ställ frågan, vi bits inte...

prox: Nu har jag bara åländskt blod i ådrorna men nog har jag sett rätt många sjubbar längs de finländska vägarna...

• 2 weeks later...
Publicerat
Vargen har väl för det första aldrig, egentligen, varit utrotad. För det andra var det knappast skottpengar som drev den till randen. Snarare boskapsskötsel och regeringsdirektiv. Skottpengar har testats tusentals gånger, inte minst vad gäller varg, men andra drivkrafter krävs om det ska ske någon varaktig skillnad.

När det gäller vilka mårdhundar vi hämtat och hur forskarna pejlar samt undersöker måste du nog ta det med SLU och Mårdhundsprojektet. Jag vet dock att vi har ett uttalat krav / önskemål på att alltid ta kontakt med jakträttshavare innan vi bedriver jakt. Trots att vi har tillstånd att jaga direkt. Hela projektet bygger på lokalkännedom och samverkan mellan alla inblandade. Jag har full förståelse för att detta väcker ont blod och är mycket kontroversiellt men som jag nu upprepat masor med gånger går NV, som står för pengarna tillsammans med EU, på etablerad vetenskap och erfarenhet och då har skottpengar ingen effekt. Hur konstigt det än må låta.

Om man inte vågar fråga så får man inga svar. Ställ frågan, vi bits inte...

prox: Nu har jag bara åländskt blod i ådrorna men nog har jag sett rätt många sjubbar längs de finländska vägarna...

Undrar bara vilken myndighet och med vilket stöd i lagen de kan ha givit "er" tillstånd att jaga utan markägares/jakträttsinnehavares tillåtelse?

Publicerat

Naturvårdsverket ger dylika tillstånd. När jag jobbade som forskare fanns tillstånd för vissa att jaga vad de ville, året runt, på alla marker...

I mårdhundsfallet handlar det om statligt sanktionerad utrotning och det finns också en smitt- / sjukdomsbild så ett dylikt tillstånd är i mina ögon helt självklart. Det finns däremot en hel del andra tillstånd som kanske är en smula märkliga men jag har aldrig hört talas om någon form av missbruk av dylika tillstånd. Det är helt omöjligt att syssla med dylik verksamhet utan att väcka avundsjuka, ilska och missunsamhet. Men har du konkreta bevis för att tillstånden missbrukats så ta det med mårdhundsprojektet. Jag är övertygad om att de vill veta i så fall...

• 5 months later...
Publicerat

Jag tycker att Naturvårdsverket är inne på helt rätt spår med att utrota mårdhunden.

Vi "fritids-jägare" kan även vi dra vårt strå till stacken, så gott vi kan, genom att hålla ögonen öppna.

Vi måste även få fler markägare/jägare att ta hjälp av dessa projektanställda, jag har pratat med folk som har sett mårdhund och inte gjort något åt de. Ring ring ring! Få dom att göra rätt för sin lön.

Däremot vet jag inte hur väl SJFs projektgrupp är utbildade i att driva så här stora projekt?

Jag tycker att de har varit för slappa med deras anställda, inte ställt nog höga krav och haft dålig koll på vad alla deras resurser används till. Se till att skaffa en mer målmedveten projektgrupp så skulle nog folk inse att de är just de som klarar av att hålla intresset uppe, som har blivit anställda till detta projekt.

Publicerat

Har du synpunkter på projektgruppen måste du nästan vända dig till dem. Nu kommer organisationen delvis att förändras när vi övergår i ett "EU-projekt". De som sitter i styrande ställning i såväl den gamla som den nya gruppen är nog dock rätt vana vid projekt av den omfattning som detta handlar om. Jag tycker personligen också att de anställda gjort mer än vad som förväntats av dem. Jag har många exempel på 20-timmars dagar och inställda födelsedagskalas på grund av en mårdhundsrapport från inre Norrbotten. Engagemang saknas inte.

• 1 month later...
Publicerat

Tja!

Pratade med en som fångat en mårdhund som bar en sändare och rapporterat detta till "mårdhundsgruppen" i Norrbotten de fixade sändaren och släppte djuret, fångstmannen var intresserad av att få fortsatt mer info om den mårdhunden och de lovade att höra av sig men de gjorde de inte. Vilket medförde att nu är den mårdhunden i himlen.

Publicerat

Är det sant så är det sorgligt.

Vi ska dock komma ihåg att det alltid blir massor av rykten, baktaleri och skitsnack när man kör dylika projekt. Varför i hela friden tar man död på en mårdhund med sändare? Vill man ha in mårdhunden i landet eller gör man det bara för att jävlas?

Publicerat
Vacker tanke, men...

Mårdhunden är världens lättaste att föda upp i fångenskap. Du får lätt en 10 - 15 valpar / år uppfödda i en ladugård.

Där har de nog fått fel information :lol: här i Finland har fötts och föds ännu upp mårdhund i bur och om du tar bort 50% av de valpar du skrev så är du rätt nära vad man kan förvänta sig att få av mådhund i bur. :D
Publicerat

Du har säkert rätt även om jag trodde mig ha flera väldigt säkra källor. Slutsatsen kvarstår dock, vill man tjäna pengar genom att föda upp mårdhund för skottpengar är det relativt lätt...

Publicerat

Jäklar! Har ni inte skottpeng i Sverige?

I min jaktförening i Finland har vi skottpeng på allt från kråkor till räv och grävling, även mårdhund.. men inga astronomiska summor som blivit föreslagna här... 10€ för räv ca 100 kr 7 för mårdhund 50 cent för kråka etcetc

Publicerat

Även om det inte delas ut skottpengar så belönas ju faktiskt fritidsjägaren betydligt mer genom alla jaktbara fåglar som istället för att bli mårdhundsföda kanske överlever ända fram till bösspipan. Vad är varje skjuten tjäder värd i pengar för just DIG? Om man slår ihop alla jävla bössor och ammunition, bilresor och hundar så kostar nog varje tjäder några tusen skulle jag kunna tänka mig. Den som vill kan ju även räkna med vad en semesterdag är värd i pengar.

Tycker faktiskt det är lite gnälligt det där om skottpengar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.