Publicerat Februari 25, 201016 yr Har haft en ensilage bale ute under vintern. Hade bara öppnat gavlarna för att få tak å avrinning från balens egna form. Grejen är att rådjur harar älgkalvar har ätit. Men på tok för lite nästan inget , så jag ställde balen upp härrom dagen och skalade av den helt. Då såg jag att den va möglig på ena sidan en halv kvadrat meter. Skalade av ett par varv gräs så den blev lite bättre men tycker att det är för lite drag på den ändå. Då undrar jag, är balen bara skit nu när den haft mögel på sig ? Vissa matar ju ut ett par balar i månaden denna är nästan orörd. Iof så har jag betor på platsen oxå.
Publicerat Februari 25, 201016 yr vad jag vet om det så är den inte kass om du tagit bort möglet och lite till. djuren mår minst sagt skit av de mögliga delarna men i ditt fall så borde lukten vädras bort inom ett par dar och vara gott igen.
Publicerat Februari 25, 201016 yr när man utfodrar kor så river man bara bort det som är synligt + det närmaste och ger resten, mjölkkor är lite känsligare men det är inte dåligt för kon utan det är pga sporer i mjölken.. hästar däremot är känsligare vet jag. det är föresten vanligt att det är jästsvampar och det ser "blankare" ut, mögel är mer luddigt. jästsvampar ska inte va nån fara. men riv bort ordentligt och släng det där inte nåt utsvultet rådjur kommer åt så ska de nog gå bra
Publicerat Februari 25, 201016 yr Jag fodrar aldrig vilt med mögligt ensilage. Mig veterligen så är rådjur lika känsliga som hästar i det avseendet.
Publicerat Februari 25, 201016 yr Mögelsporer är mögelsporer och ohälsosamma oavsett om det gäller tvåbeningar eller fyrfota djur!
Publicerat Februari 25, 201016 yr En fråga i liknande anda. Jag har blivit erbjuden ett par ton Havre. (Inte kross) Dock ett par år gammalt. Luktar inte konstigt, ser inte konstigt ut. Men det är alltså ett par år gammalt. Tror ni det funkar? MVH // Henrik
Publicerat Februari 25, 201016 yr En fråga i liknande anda.Jag har blivit erbjuden ett par ton Havre. (Inte kross) Dock ett par år gammalt. Luktar inte konstigt, ser inte konstigt ut. Men det är alltså ett par år gammalt. Tror ni det funkar? MVH // Henrik Jag hade troligen hoppat över eftersom näringsvärdet i det är väldigt lågt. Om någon skänker bort foder så finns det nog en anledning...
Publicerat Februari 25, 201016 yr Jag fodrar aldrig vilt med mögligt ensilage. Mig veterligen så är rådjur lika känsliga som hästar i det avseendet. Samma här,skulle aldrig falla mig in att fodra dom med mögligt foder! Om jag skulle öppna en dålig bal så åker den ut ur skogen lika fort som den kom in,inte värt att ta risken. Skulle dom få taskig mage är det svårt att vända utvecklingen,speciellt nu! /Micke
Publicerat Februari 25, 201016 yr En fråga i liknande anda.Jag har blivit erbjuden ett par ton Havre. (Inte kross) Dock ett par år gammalt. Luktar inte konstigt, ser inte konstigt ut. Men det är alltså ett par år gammalt. Tror ni det funkar? MVH // Henrik Ingen fara att ge detta, så länge det ser friskt ut och inte luktar. Näringsvärdet ändrar sig inte så mycket. Större chans att vitaminerna har försvunnit.
Publicerat Februari 25, 201016 yr Håller med, 2 år gammal havre är inga problem alls så länge det har lagrats ok. Men detta skall du nog kolla upp. Beträffande ensilage som är mögligt. På sent skördat ensilage (sockerfattigt) i rundbal är det rätt vanligt med mögelbildning närmast plasten, det har ganska lite och göra med resten av balens kvalité. För att ensilerings processen skall bli framgångsrik krävs det en process utan syre och energirikt foder (sockerrikt), närmast plasten blir det ofta syre kvar vilket leder till smörsyrebakterier i stället för mjölksyrebakterier = mögel. Inuti balen är materialet som regel hårdare pressat varför det i de allra flesta fallen är ok efter man tagit bort det översta lagret.
Publicerat Februari 25, 201016 yr En fråga i liknande anda.Jag har blivit erbjuden ett par ton Havre. (Inte kross) Dock ett par år gammalt. Luktar inte konstigt, ser inte konstigt ut. Men det är alltså ett par år gammalt. Tror ni det funkar? MVH // Henrik Inga problem, viltet väljer bort det som är dåligt ut med det bara, även om vitaminnivån sjunkt finns det massor av energi kvar och det är det som behövs nu, ut med all mat ni har!
Publicerat Februari 25, 201016 yr Författare Beträffande ensilage som är mögligt. På sent skördat ensilage (sockerfattigt) i rundbal är det rätt vanligt med mögelbildning närmast plasten, det har ganska lite och göra med resten av balens kvalité. För att ensilerings processen skall bli framgångsrik krävs det en process utan syre och energirikt foder (sockerrikt), närmast plasten blir det ofta syre kvar vilket leder till smörsyrebakterier i stället för mjölksyrebakterier = mögel. Inuti balen är materialet som regel hårdare pressat varför det i de allra flesta fallen är ok efter man tagit bort det översta lagret. Troligtvis detta som hänt.
Publicerat Februari 26, 201016 yr Jag märker att viltet sorterar ut det mögliga och äter det friska. Om det är för hårt förtorkat är det större chans att det är lite mögel i då ensileringsprocessen ej kommer igång meddetsamma, så kan man få tag på ensilage (hösilage) som är mindre förtorkat är chansen större att det är bättre kvalité.