Publicerat December 20, 200520 yr Tja! Jag köpte just en Sako Battue i kaliber 9,3x62, en helt genommysig pang men men... Vad jag glömde notera var att det glappade en millimeter mellan tang och stock, och nu för en liten stund sedan noterade jag också en smal men lååång (50 mm, typ) längsgående spricka i kolvträet som börjar just i urtagningen för tangen. > Så nu står jag inför några val: 1) Plasta kolven och se om det är problem med bössan. 2) Sätt en bult genom kolvhalsen och försök få det att se snyggt ut :-) Därefter plasta. 3) Göra brasved av stocken och köpa en ny stock Sprickan är så tunn att den knappt syns, vilket ju också är anledningen till att jag missade den. Funderingar och tips mottages tacksamt. MVH! /HerrBerg
Publicerat December 20, 200520 yr Hej HerrBerg! Det känns som att punkt 3 känns säkrast om du vill ha en pålitlig bössa. Hade det varit jag hade jag bytt stock. Det går inta att lita på den oavsett hur liten sprickan är om den är "igenom" träet. Om du vill göra det rijält och det får kosta lite så ska du nog sattsa på punkt 3. Annars Om du vill ha det billigare men mindre pålitligt så hade jag valt punkt 2. Jag kan bara tala för vad jag hade gjort/valt senn är det upp till dig vad du tycker det är värt osv. MVH/Jocke
Publicerat December 21, 200520 yr Om sprickan är fram . Brukar jag dra en rekylbult igenom, samt plastbädda dom . Om den även är sprucken bakom lådsjärten. Är det en avvägningsfråga på hur stor sprickan är. Är den så tunn som du säger är det bara att plasta. Det är när sprickan bakom lådstjärten drar i väg snett utåt sidan som det börjar bli farligt. Jag har lagat 338:or som varit spruckna ut åt sidan vid underbeslagets framkant, rakt genom kolven bakåt och ut vid lådstjärten. Utan problem.
Publicerat December 21, 200520 yr Författare Glömde det självklara alternativet. Bössan är tre år gammal och har gått 150 skott. Dags för Sako Sweden att klargöra om de anser att man som Sako-ägare skall kunna förvänta sig att bössorna håller så länge. Och Torsbo Handels, där bössan ursprungligen köptes, får chansen att visa vad kundvård är (notera att killen jag köpte pangen av avser att köpa ersättningspangen där - låt oss se om Torsbo säger "tråkigt, men det är ditt problem" i den situationen...). Nåja, jag håller er uppmärksammade på hur detta utvecklas! MVH /HerrBerg
Publicerat December 22, 200520 yr Limma stocken. Görs det rätt blir det aldrig något problem. Förövrgit så skall det vara glapp mellan tang och trä. MVH Håkan
Publicerat December 23, 200520 yr Ett annat sätt som förvisso inte blir så jättesnyggt men håller och inte syns om man nu inte granskar bössan är att borra hål genom kolvhalsen som i vårat fall och fylla igen med epoxy och glasfiber. Hållt bra något år nu så
Publicerat December 23, 200520 yr Försöker bryta upp den något lite så man får in limmet, sen ihop med skiten och skruvtving.. är då min gissning som novis. Mvh!
Publicerat December 28, 200520 yr Författare Tja, nu är kolven på väg i bil till Torsbo Handels. Nu får vi se om Torsbo anser att en Sako-kolv skall hålla för 150 skott under en tid av tre år, eller om de i likhet med undertecknad anser att det finns ett kvalitetsfel någonstans som de vill hjälpa till med. MVH /HerrBerg
Publicerat December 29, 200520 yr Författare Tja, det verkar som om alla bestämde sig för att vara lugna och sansade i den här diskussionen, och softa en smula. Torsbo limmar kolvsprickan och jag ser till att problemet inte uppkommer igen genom att plasta pangen - jag anar att man kan ta upp rekylkraften lite mer jämt om man plastar runt tangen. Innan var det en påfallande stor glipa mellan tang och kolv vlket gjorde att lådan "hängde" i bakre lådskruven vid rekyl, vilket gjorde att kraften togs upp på alltför liten yta vilket gav denna påfrestning. Så ser det i alla fall ut om man kollar in kolvträt. Eftersom jag ändå avser att plasta pangen är läget OK för mig. MVH! /HerrBerg
Publicerat December 29, 200520 yr - jag anar att man kan ta upp rekylkraften lite mer jämt om man plastar runt tangen. Grejen är ju att tangen INTE ska ta upp nån rekyl. Det ska rekylklacken vid främre lådskruven göra. Det SKA vara en glipa mellan tangens bakdel och stocken just för att tangen inte ska vidröra stocken bakåt och orsaka sprickor. Naturligtvis ska en plastning utföras ändå både fram och bak, det kan vara lite si och så med anliggningen av rekylklacken från fabrik. Detta i samband med dåligt dragna skruvar kan vara orsaken till din kolvspricka, det räcker att skjuta ett skott med dåligt dragna skruvar för att skadan ska uppstå. Kom bara ihåg att vid plastningen tejpa nåt lager av t ex eltejp på tangens bakdel så du får det önskvärda mellanrummet.
Publicerat December 29, 200520 yr Författare OK, uppfattat. Tack för instruktionen! Har aldrig bäddat någon pang själv - bara tittat på. Glipan mellan tang och kolv var dock snarare 2mm på denna bössa, inte precis en tejpremsas tjocklek precis. MVH /HerrBerg
Publicerat December 29, 200520 yr Yterligare en viktig sak är att det är spel runt skruvarna Men det åtgärdas lät äfter bädningen Är skruven 6mm så ta upp hålen till 7-7.5mm Aldra bäst är att använda pelare då kan du inte spräka kolven genom att dra för hårt sedan Mvh Anders Hj
Publicerat December 29, 200520 yr OK, uppfattat. Tack för instruktionen! Har aldrig bäddat någon pang själv - bara tittat på. Glipan mellan tang och kolv var dock snarare 2mm på denna bössa, inte precis en tejpremsas tjocklek precis. MVH /HerrBerg 2 mm är ju lite väl mycket . Jag brukar ta tre lager eltejp. Prep`s tips är också bra, stocken spricker garanterat förr eller senare om skruvarna ligger an mot träet. Lycka till!