Publicerat Februari 26, 201016 yr Hej. ska köpa mig ett nytt kikarsikte nu när våren stundas. jag skall använda det till älgjakt lite vakjakt, vildsvinsjakt och purshjakt. funderar på ett Nikon Monarch E 1,5-6x 42 M IL. Ett allround sikte alltså med belyst riktpungt. undrar om någon har lite erfarenhet av detta sikte eller om någon kan tipsa om något annat bra sikte.
Publicerat Februari 26, 201016 yr Hej. ska köpa mig ett nytt kikarsikte nu när våren stundas.jag skall använda det till älgjakt lite vakjakt, vildsvinsjakt och purshjakt. funderar på ett Nikon Monarch E 1,5-6x 42 M IL. Ett allround sikte alltså med belyst riktpungt. undrar om någon har lite erfarenhet av detta sikte eller om någon kan tipsa om något annat bra sikte. hejsan viktor. härligt att du hänger på forat nu just det ja, de va bara som mest 6 gånger förstorning. trodde det va till 9. jag skulle kanske vilja ha så man kan förstora lite mer vid purshjakten iaf, men vid älgjakt och svinjakt e det ju riktigt gött att man kan ha förstorningen på 1,5 om det blir nära håll.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Välkommen till Jaktsnack! Testade att smyga runt lite med en glugg med samma siffror som den du är nyfiken på och jag minns att jag hade problem med en kidde på 140 meter, riktmedlet räckte inte till riktigt. Nu är det ett annat riktmedel i Nikongluggen så det kanske funkar, jag vet inte. Annars är väl det mest allround med 2,5-10x50, sannolikt vinner du lite ljus om du ska jaga sent med siktet även. Har du möjlighet att kolla in siktena innan köp så tror jag det kan vara nyttigt! Mvh!
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Välkommen till Jaktsnack!Testade att smyga runt lite med en glugg med samma siffror som den du är nyfiken på och jag minns att jag hade problem med en kidde på 140 meter, riktmedlet räckte inte till riktigt. Nu är det ett annat riktmedel i Nikongluggen så det kanske funkar, jag vet inte. Annars är väl det mest allround med 2,5-10x50, sannolikt vinner du lite ljus om du ska jaga sent med siktet även. Har du möjlighet att kolla in siktena innan köp så tror jag det kan vara nyttigt! Mvh! Tack för tipset. jag skall försöka göra detta!
Publicerat Februari 27, 201016 yr Kanske detta är ett bättre (mer allsidigt) val? Nikon Monarch E 2.5-10x50SF //Niclas
Publicerat Februari 27, 201016 yr Jepp det tycker jag! jag hade innan en 1,5-6x men jag tyckte 6x va lite lite på längre håll. Så nu har jag köpt mig en Nikon Monarch 2,5-10x42, je e riktigt riktigt nöjd med den så gå o KÖP!!