Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny .22 bössa

Featured Replies

Publicerat

Fick nya .22an idag. Behövs nån såkallad break in eller är det bara att skjuta in den å sen göra vapen vård?

Tacksam för tips.

Publicerat

Nä, det är bara att skjuta och vårda och se glad ut. B)

Publicerat

att dra pipan mellan några hundra skott dör den nog inte av B)

Bilder på blyröret?

mvh

Publicerat

vad är det för 22a?

Publicerat
  • Författare

En bild om jag lyckas, Brno 453 varmint. Dock är bara siktet temporärt då jag ska ha på ett 3-12*50.

post-4518-1267212633_thumb.jpg

Publicerat

bara o skjuta o va glad :P

dra rent pipan skadar aldrig med några 100 ( för min del 1000 ) skotts mellanrum.

fick göra rent min pga den ville inte slänga ut hylsorna efter man skjutit. men då har jag även pangat iväg en sådär 9000skott på 6 månader skulle jag tro att de rör sig om B) ( pipa o patronläget spec ) ^_^

Publicerat

Fin:)

Publicerat
En bild om jag lyckas, Brno 453 varmint. Dock är bara siktet temporärt då jag ska ha på ett 3-12*50.

Fin bössa!!

Varför ska du ha en 50mm glugg eller har du en över bara?

Publicerat
  • Författare

Råkade köpa ett tasco B) på tradera för 210:- efter några famous..... Måste väl använda det?

Publicerat

Ojdå, nämn inte det högt. Kinesiska sikten står inte högt i kurs här!

Du behöver inte vara orolig för min motion, jag har snittat 9km skidåkning per dag de senaste 22 dygnen. När du får ihop till 50 inlägg kan du läsa om detta i min dagbok här på forumet.

Publicerat
efter några famous.....

Måste väl använda det?

Nej det måste man inte, inte ens efter några famous. Men det platsar kanske på Majas luftgevär?

:PB)

Publicerat
  • Författare

Det duger nog på en .22? Är numera en luftgevärs bana inrättad i källaren för ungarna, å jag får träning när jag måste ladda hela tiden.... co2 kanske???? hmmmm

Publicerat

Bra val av bössa. Har en själv... ;)

Det skadar dock inte att se över bössan ordentligt eftersom den är lite grov och yrkesstoltheten får stå tillbaks för ett förmånligt pris.

På mitt ex så var det faktiskt så illa att den främre skruven till trycket hade dragits snett och pajat gängan de första varven. Men jobbar man på mekanisk verkstad med vana av trasiga gängor så är man bästa smed själv... Utdragarna funkade helt men hade lite usel greppkant så de fick finjusteras så de inte missade greppet när bössan blev riktigt skitig efter 1000skott. Mitt trycke var riktigt uselt justerat.

En bekant köpte en likadan som också behövde justera utdragarna, var lite kärv i slutstycksgången men hade inga andra anmärkningar.

Mitt ex presterar klart bäst av de testade sorterna med RWS Rifle Match där den snittat 12mm på 5 skottsgrupper och 50m. S&B gick riktigt usel med grupper runt dryga 5 kronan men annars så har ingen annan testad sort skjutit sämre än enkronan på 50m. CCI Std är billig och skjuter runt 20-22mm.

I ren skötsel så grisar mekanismen ner sig en hel del om man skjuter ofta och mycket som jag gjort. Säkert 10ggr under förra säsongen på +5000skott så fick jag ägna en del tid åt att göra rent hela mekanismen från vaxet som blåst bakåt och fick allt att börja kladda ihop.

Publicerat

Nu vart man ju sugen på ett bössköp ;)

Publicerat
  • Författare

Nu är den testad med ca 100 skott av olika märke, skjuter fina och täta serier. Verkar skjuta bäst med RWS subsonic (runt 20mm på 50m och frihand stöd på huven).

Publicerat

Underbart!

Publicerat
  • Författare

Även Totte fick skicka iväg 2st 5 skotts serier med ok resultat, synd att pöjken skjuter med fel öga :( han verkade gilla det iaf.