Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Browning X-bolt eller A-bolt .223

Featured Replies

Publicerat

Hade tänkt komplettera garderoben med en .223, syftet skulle vara att ha ngt med riktigt låg rekyl och god precision som fäller räv & rådjur up till 150m samt med god tillgång på ammunition.

Har fastnat för T3 light (där ngnstans ligger budgeten oxå) mycket p g a dess omskrivna precision. Jag betvivlar inte på ngtsätt dess prestanda, men det känns helt enkelt bättre med magasin och cylinder i min A-bolt (mindre glapp, mer precist och mera 'klick').

Har ringt Gyttorp som verkar vara generalagent för Browning men de säger att de bara tar in .22-250 i kaliber .22.

Så den stora frågan är, går alla vapenhandlare genom Gyttorp när de tar in Browning eller finns det ngt annat sätt att få in en X-bolt eller A-bolt i .223?

Är det mäckigt att ta in gevär från Danmark eller Norge? Har importerat fordon från Tyskland så är det inte mäckigare än det så är det ingen 'show-stopper'.

Lite bakgrundsinfo:

När jag stog och klämde på diverse T3or kom jag att tänka på ett citat från en mindre bra film som heter We Were Soldiers. Den utspelar sig i USA under början av 60-talet och man har precis bytt standardvapen från M-14 till M-16

- Seen the new rifles, the M-16?

- That's supposed to be a pretty good weapon.

- Ahh, lotsa plastic. Feels like a BB gun to me.

Lite så känns det. T3 är säkert en überbössa vad avser precision, men det känns inte helt 100 att svinga denna tingest, känns mer som 93. Om jag finge tag på en Browning hade jag med största sannolikhet hellre valt den.

Remington ligger väl i nästan samma prisklass, men jag har lite svårt för Remington 700. Det känns som modellen som har alla varianter men inte ngn där man kombinerar allt i en (precision, löstagbart magasin, balans & 'normal' vikt). En 770 kanske omkullkastar mina fördomar men det kanske är Blaser-pengar och säljer ngn den i Sverige?

Publicerat

Tycker du illa om plast så faller väl x-bolten bort allafall.

Publicerat
  • Författare
Tycker du illa om plast så faller väl x-bolten bort allafall.

Tycker inte illa om all plast i sig. Kolven kändes gedigen och stum på T3 light, klämde med handkraft över pipa och stock för att se om stocken flexade men det rörde sig knappt. Magasinet däremot kändes klent både i konstruktion & fjädertryck och det var lite diffust om man verkligen tryckt in magasinet helt. Tyckte även att repeteringen på T3 kändes 'glappig' när man kom bak till utkastarläget. Men glappet kanske är avsiktligt och har en praktisk fördel? Övertyga mig gärna om att jag har fel eller är ute i det blå för det skulle antagligen förenkla inköpet radikalt.

Småsaker egentligen (därav 93 av 100), men som skattepliktig löneslav kan jag inte skriva av Tikkan som budgetbössa, så då känns det än viktigare att det känns 'rätt' och att man är 'helnöjd'.

Publicerat

Ja, det är väl ett svårt val, kan inte komma med något argument för eller emot någon av bössorna.

Men vad jag vet av egen erfarenhet är att slutstycksgången på en t3a är oslagbar.

Publicerat

Varför inte 22-250 då?

Publicerat
  • Författare
Varför inte 22-250 då?

Vill ha så låg rekyl som möjligt men fortfarande en klass 2 studsare. Gärna oxå en 'vanlig' kaliber med ett brett utbud och aptitliga priser.

Är en 22-250 känslig för olika ammunitionssorter? Läste att 22-250 käkar pipa i en raskare takt än andra kalibrar, är det ngt man bör ta i beaktande om tänkt att ägna sig åt lite skytte då & då?

Publicerat
Vill ha så låg rekyl som möjligt men fortfarande en klass 2 studsare. Gärna oxå en 'vanlig' kaliber med ett brett utbud och aptitliga priser.

Är en 22-250 känslig för olika ammunitionssorter? Läste att 22-250 käkar pipa i en raskare takt än andra kalibrar, är det ngt man bör ta i beaktande om tänkt att ägna sig åt lite skytte då & då?

Nja...............tror inte det spelar nån roll för vanliga dödliga........

Men vill du spara slantar så skulle jag kolla in en beg. Sako Vixen 222. Kanon byssor för en billig slant, finns flera på blocket.

Sjukt prisvärda, och enligt mig bättre kvalitet än Browning.