Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gris påskjuten 20100228

Featured Replies

Publicerat

Kom dit ca en timme efter.

Varit 2 årsgrisar framme. Eller de hade passerat bortom foderplatsen.

Sköts på med 308 och oryxkula. Kanske 45 m håll.

Några mellanlånga hårstrå på skottplats men fram dit va flera grenar avskjutna. Gick o följa kulans väg väldigt bra.

Inget blod på skottplats.

Såg inge bra ut. Blackie spårade o vi hängde på.

Efter en 70 m kommer de första blodstänken.

Efter ytterligare en bit kommer går grisarna ihop igen.

Syns väldigt tydligt att grisen bara blöder från höger sida och de verkar som de är mitt i höjdmässigt, inget genomskott.

Efter en 350 m fågelvägen så är jag säker på att grisen lever och kopplar loss tåget

Strax därefter så ser vi inte något blod i löpan längre.

Hon försvinner o börjar tjoa en bit bort. Vi följer efter en bit men så tänker vi gena ut på vägen istället.

De blev rätt tungt… hamnade i ett kärr o snön gick emellanåt upp på låren o så va de vatten i botten…hur kul som helst..

Musten går snabbt ur en när man inte kan lyfta foten över snön för ett nytt steg.

Hittar i alla fall vägen efter lite snurrande. Upptäcker då att hunden snurrat o vän tillbaka i löpan mot skottplats..

Jävla idiothund…

Vi möter henne på vägen när vi går tillbaka mot bilarna.

Åker runt för att kolla löpan där hon varit nära vägen och snurrat. Hittar bara hundspår. Tanken va att gå på där o slippa en bits pulsande.

Men de va bara o på´t från start igen. Lät nu jycken gå lös i löpan och vi följde med bakefter. Hon tjoar runt i bakspåret från den friska grisen men kommer ifatt oss rätt snart.

Nu ser jag på pejlen att hon hittat utlöpan där vi va o kollade vid vägen.

Tydligen hade hon vimsat till de en del där i första vändan.

Hon låter mycket ibland men de är inte de där rediga intensiva illvrålen.

Vi går ut till vägen och där går det lättare o ta sig fram. Grisen/arna hade passerat rakt över ett par stora öppna åkrar där vägen gick mitt på.

Hmm.. de är bra lustiga nassarna…

Ringer in bilen och får åka en bit, verkar vara stilla en stund med när vi är framme så rör det sig igen.

Hör jycken tjoa o skälla o tror ibland att hon nog har grisen framför sig men så möter vi tiken när hon ska över en liten grusväg.

Vi kollar löpan, hittar inget blod men kan säkert konstatera att det är 2 grisar i rätt storlek som passerat. De har gått i normaltakt. vi är 2,4 km från skottplats nu.

Tänker avbryta men de ville inte jycken som vände o fortsatte efter grisarna en bit till.

Vi kör runt och hör henne en del men hon är tyst långa stunder också.

Nu är vi 3 km fågelvägen från skottplats o vi beslutar avbryta o jag kallar in kräket…

Grisen är träffad av splitter men troligen inget som gått in i vitala delar.

Svårt o säga men den borde ta sårlega inom 3 km tycker man.. o med den snön som är på vissa ställen gör de ännu mer sannolikt att den ska gå i lega om den är allvarligt skadad.

Frågan är hur mycket kraft det finns kvar i en 308 oryxkula som passerat minst 5 grenar varav en torr grankvist på 3cm i diameter.

och 3-4 björksly på centimetern o så lite mindre kvistar.

Hittade i alla fall 3 hål efter splitter i snön bakom där grisen stått.

Känns inte bra att misslyckas men tror nog att den skadan grisen fick kommer läka ut.

Träffad är den o blöder gjorde den.

O jag är rätt säker på att jycken inte fick kontak med grisarna på dessa 3 km fågelvägen.

Kunde väl iofs fortsatt natten ut men man ska ju upp o jobba i morgon också... :o

En liten kvistprarad...

post-348-1267401338_thumb.jpg

Den grövsta torra grangrenen.

post-348-1267401325_thumb.jpg

post-348-1267401313_thumb.jpg

post-348-1267401302_thumb.jpg

O så va min jaktabstinens nästan botad..

Publicerat

herregud, jag hoppas skytten skämdes...?

förresten, jag gillar att läsa om dina eftersök :o alltid bra historier.

Publicerat

Man kan ju undra om det är nödvändigt att skjuta genom en hel slyskog? :D

Tråkigt att ni inte fick kontakt med grisen. Men det låter ju helt klart som ett splitter. Så ni har ju som vanligt gjort ett bra jobb och jag tror nog inte det är några större fel på grisen.

Men visst var det härligt att få trampa runt lite i snön. :o Jag hann nog med 4km under min runda. :D

Publicerat
  • Författare

Jo nog är det lite stelt idag..

Skytten skäms nog men han uppfattade inte att de va "skog" emellan.

Ingen fast belysning o ingen lampa på vapnet.

Rätt bra ljus med snön ändå.

Kollade pejlen idag o kräket har lufsat 11 km totalt men så tog hon ju om många gånger.

Publicerat

Bra jobbat, grisen klarar sig nog. Man borde väl kolla på åtelplatsen dagtid så man har lite koll på buskar, sly och dylikt, känns sådär och sitta på en åtel och inte ha full koll på vegetationen.

Publicerat
  • Författare
Bra jobbat, grisen klarar sig nog. Man borde väl kolla på åtelplatsen dagtid så man har lite koll på buskar, sly och dylikt, känns sådär och sitta på en åtel och inte ha full koll på vegetationen.

Är ju riktigt iofs men om det va skyttens åtel eller han satt där som inbjuden vet jag ju inte.

Sen va inte grisarna vid åteln utan längre ut åt vänster i hyggeskanten.

Han trodde inte de skulle fram till åteln utan bara passera o så stannade de o så small det.

Men nog faen va det mycket skit emellan..

Efterklokhet är den enda sanna vetenskapen.. :rolleyes::huh:

Publicerat

Jo det är sant!