Publicerat Mars 1, 201016 yr Jaktkompisen hade förvarnat att han tänkte sitta igår. Så ringde han på kvällen. Han hade skjutit på en av 3 grisar i 30kg klassen. Blod direkt på skottplatsen och längs spåret där grisarna gått iväg. Så han trodde att den skulle ligga rätt nära. Därför valde han att spåra med sin 5 mån plottbastard. Hunden skötte sig perfekt i 500m men sen bröt dom, för grisarna gick fortfarande ihop och hade vänt in i en tät plantering. Jag fick för mig att det ändå skulle bli rätt enkelt med så små grisar i snön så jag tog bara med Funny. Kollade skottplatsen lite snabbt. Ljust blod rätt mycket första 50m. Sen genade vi dit där dom brutit. När vi var framme så kollade vi bara att det var rätt spår, sen släppte jag. Hon följde spåret 30m sen vände hon mot oss igen. Så jag gick fram och kollade, då skäller hon till 3-4 gånger 40m ifrån oss. Sen ser jag på pejlen att hon slår en ring i planteringen och drar iväg västerut. Tror vi stötte dom och att hon skällde på vittring. (hon gör så den lilla fegisen) Gick rakt ut i 900m sen blir det stopp. Stod nog där i 5min sen går hon ut på vägen och följer den tillbaka. Jag följer spåret bort mot henne. Är fortfarande 3 grisar men nu är det bara några utspädda bloddroppar var 20m. Ringer in farsan med Lina och går ut på vägen. Vi kör bort och kollar där Funny gick ut på vägen. Grisspår tvärs över. Men verkar bara vara två och inget blod. Kollar då på den sidan de kom ifrån, där är blod i snövallen. Visar sig att den sneddat över vägen. Tur att de delat sig. Ut med den grå, följer spåret 20m och släpper. Hon försvinner i snösprutet. Efter 500m så snurrar hon lite och vinklar tillbaka mot vara marker. Men efter knappt 200m vänder hon i spåret och går tillbaka där hon snurrade. (troligen en annan gris hon kom på) Nu fortsätter hon i samma riktning som tidigare. Efter 1km gör hon en vinkel och så drar hon igång. Fast direkt. Vi kände inte riktigt för att gå 1km till i snön, så vi vände upp till bilen igen. Körde närmare. Men blev ändå 700m att gå. Låter skytten vänta på vägen och ger mig av. (tyckte det räkte att trötta ut en åt gången) Hon öser på jävligt bra, hade varit kul att stå och lyssna istället. Kommer in rätt enkelt och ser en skymt av grisen men har hunden någonstans bortanför så jag får avvakta. Då försöker den sticka. Den kommer väl 20m sen nyper hon fast den och håller den. Bra tänker jag. Dit och lägger omkull grisen men lyckas klumpa till det när jag ska ha fram kniven och tappar greppet på grisen. Så den ger sig iväg. Blir långsamt gångstånd tillbaka i sina egna spår. Hon ligger på och bråkar mycket med grisen men nyper inte fast den. Till sist får hon stopp på den så jag hinner fram. Skjuter den i halsen när hon håller i bakänden. Visar sig att träffen sitter i framkant på baklåret och benet är av. Men troligtvis så har det gått av efter Lina fick kontakt med den, för blodet hade ökat runt upptaget och framåt. Och har svårt att tro att den gått så långt och hunnit med de andra grisarna så långt om benet varit av från början. Där Lina fick kontakt med den är det 2,5km fågelvägen från skottplatsen. Nu var det bara det härliga jobbet att få ut grisen ur skogen. 700m till vägen. Som tur är så är kompisen fullvuxen så han bar den det mesta av vägen. Tror jag gick 4km i blötsnön så jag var redan rätt seg. Löste sig ju bra även om jag gjorde en del felbedömningar och klantade mig lite. Får väl ändå säga att Lina gjorde sitt jobb, som alltid. Visst såg jag gärna att hon var lite tuffare på skadade grisar, men så länge vi inte missar några så är jag nöjd ändå. Tar kanske lite längre tid men hon kör oftast slut på dom till sist. Funny var jag lite missnöjd med, men när jag tänker efter så kanske hon fick kontakt med de friska grisarna. Så jag får väl inte klaga för mycket. Kompisens plott/karelar blandning ser lovande ut. Han följde spåret bra.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Förbenat bra jobbat! Visst faen klantar man sig ibland men det är inget o fästa sig vid... fast de kan ju va kul för andra när de får en anledning o tetas.. o så fick jag funderingar på om jag inte skulle låtit min jycke fortsätta natten ut med mina 2 grisar inatt..
Publicerat Mars 1, 201016 yr Så här får man inte skiva, men kul att du fick komma ut och rasta hundarna . Bra jobb, att Lina inte tar mindre grisar är väll delvis även possitivt då det ibland förekommer dylika "friska" under vanliga jakter och inte eftersök. Visst, det är ju skillnad på friska och påskjutna men ändå. Utifrån det du skrivit så har hon/ni skött er som vanligt. Hatten av! PS. Du får passa på att öva lite specialgrepp nu så de inte slinker dig ur nävarna .
Publicerat Mars 1, 201016 yr Författare Du får passa på att öva lite specialgrepp nu så de inte slinker dig ur nävarna . Var väl räven som slank ur näven?
Publicerat Mars 1, 201016 yr Vi får väl skramla ihop till en grisjudokurs.. Svart bälte i grisbrottning vore nog nått..
Publicerat Mars 1, 201016 yr Författare Vi får väl skramla ihop till en grisjudokurs.. Svart bälte i grisbrottning vore nog nått.. Få omkull dom är inga problem. Tror jag ska börja ha med grytpangen istället.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Författare Bra jobbat Björn, det fixade ni ju bra Man tycker ju att jag skulle lära mig av misstagen nån gång. Men så länge jag har Lina till att städa upp efter mig så går det väl bra.
Publicerat Mars 2, 201016 yr Författare Bra jobbat Björn, det fixade ni ju bra Kom precis på att jag lovat att visa dig hur riktig grisjakt går till. Glömde jag tydligen bort i slutspurten. Vi får ta det nästa säsong.