Publicerat Mars 1, 201016 yr Hej. Vi har inom jaktvårdskretsen samlat in data på skjutna och övrigt döda älgar i tolv år nu och jag vill gärna skapa en bra databas där jag kan välja vilka data att plocka ut efter ett antal uppsatta frågor/krav. Data som finns är 1.Datum 2.Kön/kalv vuxen 3.Vikt 4.Ålder om vuxen 5.Taggar om tjur 6.Dödsorsak=jakt,trafik,fallvilt eller avlivad(Sjukdom) 7.Älgvårdsdistrikt Ev även följande 8. Kontaktperson övrig info om händelse 9. Gps position RT90 X.Y 10. Om trafikdöd vägnr Data som jag vill kunna plocka ut är minst följande *Urval av allt eller urval för enskilt år samt mellan år x och år y. *Urval för alla älgvårdsdistrikt eller enskilt. *Medelvikt tjur,ko,tjurkalv,kvigkalv,alla vuxna,kalv *Medelålder tjur ko vuxen *Medeltaggar tjur med ålders urval *Taggar kontra ålder *Vikt kontra ålder Tjur,ko, vuxen *Urval med viss dödsorsak *Trafikdöda antal per vägnr Kraven är att det skall vara lätt att fylla i formuläret för varje enskild älg samt att det inte kräver några specialprogram.Den mesta data som finns ligger i excelfiler idag. Allt bör vara så enkelt som möjligt och fast data låst på något sätt. Hade varit bra om det ser vettigt ut också. Jag tror att det finns fler än jag som skulle vara intresserade av detta inom jvk och Älgskötselområde. Är detta genomförbart eller en omöjlighet? Vad skulle det tänkas kosta eller det finns kanske någon som redan har det jag söker som delar med sig? I första hand i egen dator och inte på webben. Har säkert glömt något så fråga på. Hälsningar Henrik
Publicerat Mars 9, 201016 yr En kompis till mig gjorde något liknande i exel. Själv så är jag ingen fena på exel så jag fixar det inte. Det som var kul med hans "program" var att han satt på älgskötsel områdets möten och sa att deras plan inte skulle hålla, och det gjorde den inte. Men min kompis "program" visade sig hålla. Finns det ingen fena på exel här inne!
Publicerat Mars 9, 201016 yr Jag kan en del om excel, vilket jag för övrigt tycker är det bästa dataprogram som finns. Kan inte allt men en hel del......
Publicerat Mars 9, 201016 yr Jag kan en del om excel, vilket jag för övrigt tycker är det bästa dataprogram som finns.Kan inte allt men en hel del...... Går det inte att göra ett fungerande program där!
Publicerat Mars 9, 201016 yr Så till stora delar klart. PM om någon vill vara testperson innan jag går vidare. Mvh