Publicerat Mars 2, 201016 yr Satt precis och summerade mitt jaktår i en annan tråd och då slog det mig att jag egentligen aldrig varit nöjd med min klass 1 bössa. Den köptes för att den kändes lätt och trevlig och uppfyllde de kriterier jag som nybörjare i bössdjunglen satt upp. Märkte dock snabbt när den skulle skjutas in att något inte stod rätt till. Min Zeiss gick inte att justera tillräckligt för att jag skulle träffa mitten på inskjutningstavlan på 100m. Åter till handlaren för akut hjälp vilket jag fick. Först meckades kikarmontaget till, åter till banan och fick inte fanskapet att träffa mitt i. Åter till handlaren som nu hade en tekniker i beredskap. Pipan låg an mot stocken vilket spände så djävligt att det gick snett åt höger uppåt. Efter att stocken filats ur så började skotten hitta rätt, lyckades prestera några 3-skotts musse-pigg träffbilder på 100m men har ändå inte fått förtroende för bössan. Nu funderar jag i följande banor utifrån följande funderingar: Stocken är urslipad vilket jag upplever gör stocken lite "ranglig". En plastbössa borde inte kännas ranglig. Iallafall har inte de nya bössor jag klämt på känts på de sätt jag upplever min egen. Därför lutar det antingen åt pimpning med ny bra stock från någon trevlig leverantör, alternativt så försöker jag bli av med bössan och skaffar mig en annan. Rimmar illa med min plan att investera i antingen en dubbelstudsare eller en 9,3a för drevjakterna. Känns som om jag kommer lindrigare undan med ny stock än med helt ny pang, men jag kan ha fel Med andra ord så vill jag antingen pimpa min 308a så att den blir en vakbössa jag kan lita på, eller avyttra för att skaffa något nytt. Samtidigt har jag handlat på mig en ljuddämpare varför jag nog helst vill hitta en ny stock att lägga energi och pengar på än ett helt nytt gevär. Tips mottages tacksamt, bifoga gärna länkar. Nuvarande kostym enligt ämnesrubriken: Remington 700 SPS 308win, ljuddämpare Vmac3-se, Zeiss 3-12x56
Publicerat Mars 3, 201016 yr Det som kommer att vara enklast och billigast är att du skickar efter en Mcmillanstock, alternativt en HS eller B&C med aluminiumblock (men de kan vara lite tunga). Du slipper byta bössa, byta ringar och fästen, montera hit och dit bla bla bla. Som ChristianN sade: varje vapen förtjänar en McMillan. För $300-400 kan ta ta hem deras lagerstockar, de är här på ett par veckor. http://mcmfamily.com/mcmillan-specials-remington.php
Publicerat Mars 5, 201016 yr Författare För $300-400 kan ta ta hem deras lagerstockar, de är här på ett par veckor. http://mcmfamily.com/mcmillan-specials-remington.php Förstod jag dig rätt Herr Berg. Tar du hem stockar? Detta blev plötsligt en djungel för mig trots din länk. Känner mig bortdribblad i förkortningarna. FP, BDL, long vs. short action... tur man får ställa frågor här Gillar dock idén med ny stock som är klar att hälla ner systemet i.
Publicerat Mars 5, 201016 yr För $300-400 kan ta ta hem deras lagerstockar, de är här på ett par veckor. http://mcmfamily.com/mcmillan-specials-remington.php Förstod jag dig rätt Herr Berg. Tar du hem stockar? Detta blev plötsligt en djungel för mig trots din länk. Känner mig bortdribblad i förkortningarna. FP, BDL, long vs. short action... tur man får ställa frågor här Gillar dock idén med ny stock som är klar att hälla ner systemet i. Har bara tagit hem en stock, det gick finfint, men jag gör det inte åt andra. Mitt tips är att du väntar till i kväll och så ringer du McMillan, det lär väl kosta ett par tior. . En dam vid man Heather Maqueda kommer att svara och hon kommer att hjälpa dig att hitta en finfin stock som passar precis den bössa du har. Du kommer inte att behöva veta vad alla dessa förkortningar betyder. Heather kommer att fråga dig om ditt kreditkortsnummer och så är det bara att vänta på posten.
Publicerat Mars 5, 201016 yr Författare Tackar för hjälp och tips, nu måste jag bara hitta en sambofri kväll för kommer hon på mig med att beställa mer jaktrelaterade pinaler så slår hon mig gul och blå Hon misstänker redan att något är på gång eftersom jag surfat lite för mycket på stockrelaterade hemsidor sista tiden.
Publicerat Mars 5, 201016 yr Författare Antar att du läst detta innan kanske? snipercentral 700sps Jorå, den har jag läst. Det var efter den läsningen jag började komma till insikt att den fabriksstock min SPS var utrustad med (dessutom modifierad för att få friliggande pipa) inte skänkte mig de förtroende jag behöver för att känna mig säker på min sak. Söker därför en bra ersättare. Har tittat på Houge stockar, Herr Berg tipsade om McMillan. Båda duger säkert och jag vet inte om det blir prislappen som får avgöra. McMillan stocken som Herr Berg tipsade om verkar tåla uppgradering av pipa från standard till en tjockare variant. Det har jag inte läst mig till hos de Houge stockar jag kikat på än. Det är en djungel, men jag har åtminstone lärt mig att det är en Short action bössa jag har Märkligt vad okunnig man är trots att man ägt bössan i snart 1½ år. Vad jag ställer för krav är tillit vad gäller precision för trygghet i jaktsammanhang. Det har jag inte nu så det är den gropen jag först vill fylla. Jag jagar inte banprecision på långa håll, samtidigt klassar jag mig inte som en usel skytt och jag skjuter tätare grupper på både 100m och 200m med polarens bössa. Därvid känner jag också att min bössa inte kan leverera de jag behöver. Första steget lutar åt ny stock. SPSens mekanismen fyller mitt behov varför ny bössa känns mer avlägset. Optiken jag har är bra. Jag har avverkat felkällor efter hand genom jämförelser. Det är därför jag börjar få kött nog på benen för att kunna säga att stocken inte är okej. Därav mitt sökande efter en ersättning som kan leverera. Tyvärr verkar jag inte kunna gå in till min "favorithandlare" och köpa en stock rakt över disk. Utan det är råd från andra och internet som blir mitt verktyg. Inget dåligt verktyg alls för den delen...
Publicerat Mars 5, 201016 yr Låter riktigt spännande! Jag går i liknande tankar. Lycka till och vi ser nog alla fram emot bilder på allt o inget
Publicerat Mars 5, 201016 yr Houge gör precisionsmässigt sunkiga stockar som dock är mysigt gummiklädda (=tyssssta) och bra för jägare som vill skjuta älg på 15 meters håll för ställande hund. Om man retar sig på att vapnet sprider 40 mm när själva mekanismen har kapacitet att sprida bara 15mm - då köper man en McMillan.