Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påkört vildsvin 100302

Featured Replies

Publicerat

Fick ett samtal av kontaktmannen igår. Ett ensamt vildsvin påkört. Han var på platsen och pratade med föraren. Grisen hade fortsatt över vägen och det syntes tydliga spår.

Jag tog med Reine och körde dit. Syntes inte mycket på olycksplatsen så vi satte Lina på spåret och följde det. Bara 50m bort hade den lugnat ned sig till trav. Alla klövar var med. Vi följde det ca 100m till innan vi gav upp. Skaren bar bara varannat steg. ;)

Släppte Lina och hon gjorde som hon brukar. Full fart.

Efter ca 900m så gör det ett par vinklar och när jag säger till Reine att nu hittar hon den snart så drar hon igång. Står still 10min sen börjar den gå tillbaka i sina spår upp mot oss.

Står rätt nära en skogsväg så jag kör runt för att se om det går att komma närmare. Men den var inte plogad. Så jag kör tillbaka medans Reine går på över en sjövik. Han lyckas komma in på 50m men sen går det undan. Är helt värdelöst med skaren.

Nu går det iväg sakta från oss så jag kör efter igen medans Reine hänger på. Tyvärr är inga skogsvägar plogade så det är svårt att hinna genskjuta. Efter en stund så ser det ut som det ska lyckas men det går över vägen när jag 150m ifrån. Ser att både grisen och hunden går ovanpå skaren på många ställen.

Men så blir det stopp bara 150m in så jag börjar gå på. Men eftersom det bara bär något steg ibland så tar det lite tid och låter som fan. Hör att grisen börjar bli lite irriterad på hunden och jagar runt henne. Så jag "smyger" lite närmare och då kommer det mot mig. Men passerar på 40m utan att jag ser varken gris eller hund. Men nu märker grisen mig och det gör en ögla och går tillbaka mot upptaget igen.

Vi tar oss tillbaka till bilen och ger oss iväg för att genskjuta. Är väldigt långsamt gångstånd med en del stopp. Men efter att vi lyckats gå på skaren in på en väg där grisen passerat tidigare så börjar vi komma närma. Blir stopp 150m bort men efter några minuter så kommer grisen gåendes med den grå snurrande runt sig. Kommer rätt upp till oss och Reine får omkull nasse efter en del strul. Är ingen större gris ca 40kg och vi ser inga egentliga fel på den, men den var ju påkörd så det var ju bara att skjuta.

Får väl säga att det var en upplevelse att höra Lina i 3 timmar i det vädret som var igår. Helvete vad hon öste på. Sista kvarten började hon bli lite glesare. Då låg hon nog bara på 80 skall/minut. :huh:

Publicerat

Skare e faen inge kul!

Bra jobbat!

Publicerat
  • Författare
Skare e faen inge kul!

Nej det kan jag skriva under på. ;)

Låter som fan och skitjobbigt att gå i. :lol:

Publicerat

Härligt jobbat! Det är fan ingen dans på rosor att knalla omkring i skogen nu med all skare.

Publicerat

Bra jobbat :o

Publicerat

Bra jobbat :o

Publicerat

Bra jobbat!! hon är på g nu lina :wub: