Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.458WM till .458 Lott?

Featured Replies

Publicerat

Som sagt, sugen på ovanstående kaliber men funderar på om man kan generellt ta upp alla bössor i .458WM till .458 Lott?

Tittar man på bössor med ovan nämnda kalibrar så är det rejäl skillnad i pris...

Sugen på en afrika bössa :D

Publicerat

Ja, så länge som magasinslängden inte sätter käppar i hjulen. Sen ska man få till matningen från magasinet oxå.

Publicerat
  • Författare
Ja, så länge som magasinslängden inte sätter käppar i hjulen. Sen ska man få till matningen från magasinet oxå.

Jo, hylsan är ju 7.5 mm längre...

Tanken var att ladda en lite tyngre TSX eller liknande.

Jag har tittat på Winchester m/70. Någon som vet max längd i magasinet? Kan det funka?

Publicerat
Som sagt, sugen på ovanstående kaliber men funderar på om man kan generellt ta upp alla bössor i .458WM till .458 Lott?

Tittar man på bössor med ovan nämnda kalibrar så är det rejäl skillnad i pris...

Sugen på en afrika bössa :D

Jaha Wizard, nu har bössbytartankarna kommit ett steg närmare ser jag. :D:D

Publicerat
  • Författare
Jaha Wizard, nu har bössbytartankarna kommit ett steg närmare ser jag. :D:D

Inte bytar, jag har ju massor av plats i garderoben sedan sista storstädningen :D

Har tre bössor på licensen i dag så det ekar lite lätt i vapenskåpet :P

Publicerat
Inte bytar, jag har ju massor av plats i garderoben sedan sista storstädningen :D

Har tre bössor på licensen i dag så det ekar lite lätt i vapenskåpet :P

Ok! Inte ska man ha en massa tomplats kvar inne i skåpet som inte fyller sin funktion. :P:D:D

Publicerat
Jo, hylsan är ju 7.5 mm längre...

Tanken var att ladda en lite tyngre TSX eller liknande.

Jag har tittat på Winchester m/70. Någon som vet max längd i magasinet? Kan det funka?

Vill minnas att win 70 har runt 90-91 mm maggkapacitet så det ska funka.

Publicerat

.458 Lott :D Nu lever hararna farligt ;)

Publicerat

Får jag föreslå Ruger 1á, det är fint med fallblock :D Vikten i rugern gjorde den relativt beskedlig att skjuta med,även om man laddar tungt. Med lite träning så blir man snabb i omladdningarna oxå.

Kompisen hade en 458wm som han gjorde om, det blir ett helt annat ljud i skällan med lott ;) .

Publicerat
  • Författare
.458 Lott :D Nu lever hararna farligt :D

Inte harar, det är till lerduvorna :D

Kanske inte blir så mycket jakt med denna bössan i svedala men är lite besviken på draget i min 9.3x62 och ibland vill man att det skall fladdra lite i skjortärmarna oxå! :D

Publicerat

Varför inte en Ruger no1 i .458 Express?

Är själv sugen att göra om Rugern till den kalibern.

Publicerat

Har en 458 husqvarna den går inte att bygga om till lott men det fladdrar i skjortan för det. Ja det går bra att skjuta hare med har provat även buffel faller med den (Zimbabwe 06) Bra med öppna riktmedel när man går eftersök den byter jag aldrig bort

Publicerat

Ursäkta, men vad tillför den framför en 458 Lott förutom ytterst marginell prestadaökning?

Lika bra att löpa linan ut och köra på en 460 Wby Mag i så fall :rolleyes:

Publicerat
Ursäkta, men vad tillför den framför en 458 Lott förutom ytterst marginell prestadaökning?

Lika bra att löpa linan ut och köra på en 460 Wby Mag i så fall ;)

Ger inte .458 express samma prestanda, men med lägre tryck & rekyl?

460 wby är annars ett säkert kort, klarar av även dom större hararna :lol:

Publicerat

du ska ju ha en 700 nitro express ;)

Publicerat
Ger inte .458 express samma prestanda, men med lägre tryck & rekyl?

460 wby är annars ett säkert kort, klarar av även dom större hararna ;)

Lägre tryck - ja. Mindre rekyl - nej.

Annars:

500 grains kulor:

458 Express: 695 m/s

460 Wby Mag: 805 m/s

Stooor skillnad :lol:

Publicerat
  • Författare
du ska ju ha en 700 nitro express :lol:

Nja, ser inte riktigt behovet av den kalibern om inte godzilla kommer på licensen. :lol:

Som jag ser det är .458 Lott en typ av "max" kaliber när de gäller de typer av vilt jag kan ställas inför på en jakt i afrika.

Djur som elefanter, noshörningar och liknande är inte av intresse för mig...

Men på skjutbanan skulle det vara kul att testa en 700 Nitro, även om det kanske bara blir en smäll innan man ligger raklång på backen ;)

Publicerat
Som jag ser det är .458 Lott en typ av "max" kaliber när de gäller de typer av vilt jag kan ställas inför på en jakt i afrika.

Är helt på din linje. Rekylnivåer över 458 Lott torde vara relativt "onödiga". Sen kan man ju inte blunda för att 460 Wby är "hell on wheels" i händerna på rätt person. Och 505 Gibbs likaså.

Men det är i extremt få situationer som man behöver utsätta sig för rekylnivåer över 458 Lott.

Publicerat
Nja, ser inte riktigt behovet av den kalibern om inte godzilla kommer på licensen. :o

Djur som elefanter, noshörningar och liknande är inte av intresse för mig...

Men på skjutbanan skulle det vara kul att testa en 700 Nitro, även om det kanske bara blir en smäll innan man ligger raklång på backen ;)

hehe , jag skulle inte vilja skjuta med den iaf :o

Publicerat

jag har en 458 win mag Safari express 70.

Inget och då menar jag INGET djur har gått längre än 3m ( då kanske av tryckvågen) efter jag har skickat på den en smäll med just denna bössan..!

Använder bössan till eftersök och björnjakt, självklart med öppna riktmedel ( har provat med kikarsikte, men rekylen var allt för kraftig för ha ett sådant monterat)

Alla borde ha en "potatiskastare" i garderoben!!

Publicerat
Lägre tryck - ja. Mindre rekyl - nej.

Annars:

500 grains kulor:

458 Express: 695 m/s

460 Wby Mag: 805 m/s

Stooor skillnad :D

Ja mellan 460 wby & 458 express är det stor skillnad, men jag tänkte mer mellan 458 lott & 458 express.