Publicerat Mars 4, 201016 yr Snart dags att vårstäda bilen, och jag undrar vad ni har för sorts hundfäll i bilburen? Haft allt mellan täcken, speciella fällar, filtar etc. men tycker att de blir fort sunkiga när han legat där efter en skogsrunda. Min hund spenderar ganska mycket tid i bilen periodvis, särskilt vår/sommar då det är mer rännande på träningar inklusive kaffe hos någon efteråt som kan ta en stund som det blir när hundfolk träffas. Tänkte om det fanns något tips på en lösning som inte innebär ett evigt tvättande så fort han färdats blöt i bakluckan några svängar.
Publicerat Mars 4, 201016 yr Har man Breton behöver man ingen mjuk och gosig fäll (...eller...den äter han likt förbannat upp...) Skämt å sido, det brukar räcka med antingen sommartid gummimattan med uppvikta kanter i bagaget, och vintertid kompletterat med en gammal trasmatta som kastas då den blir för nåk. För tillfället har jag en gammal vardagsrumsmatta modell stor och kompakt. Den går att vika ett antal gånger innan den kastas! Efter jakt vintertid brukar dock värmetäcket sättas på när hunden ska sätta sig i bagaget för att förhindra att musklerna stelnar ihop innan man är hemma för lite stretch och massage och gos.... /Henke, som tycker det känns länge tills nån vårstädning av bil än...
Publicerat Mars 4, 201016 yr I hundshoppar så går det att köpa tovade filtar som är gummerade på undersidan, en sådan ligger i bilen. Det räcker stora dela av året. //Lasse D
Publicerat Mars 4, 201016 yr Författare Okej. Ja det finns många varianter. Jag älskar de gummerade fällarna! Men just i bilen blir det ju ett evigt tvättande. Finns det ingen superpadd som dunstar bort fukten, slänger bort smutsen och doftar midsommaräng?
Publicerat Mars 4, 201016 yr Jag vet inget som dunstar bort fukten, slänger bort smutsen och doftar midsommaräng, men det finns ju fällar utan gummerad undersida. De blir ju lite smidigare att tvätta. Själv så har jag en gammal trasmatta som kompletterats med en gammal yllefilt nu på vintern. Ibland när filten tagits in på tork så lägger jag en hundfäll där i stället (köpt på IKEA utan gummerad undersida).
Publicerat Mars 4, 201016 yr Hundfäll....Hittade två herrelösa kungspudlar, lite slit med att flå dom men nu fungerar dom utmärkt Skämt å sido, använder lite olika typer men de bästa tycker jag är typen med gummi under kompletterar ofta med billiga fleeceplädar från IKEA, kostar typ 15:-/st. Hundhåren fastnar ganska bra på fleeceplädarna o de torkar snabbt...
Publicerat Mars 5, 201016 yr Okej. Ja det finns många varianter. Jag älskar de gummerade fällarna! Men just i bilen blir det ju ett evigt tvättande. Finns det ingen superpadd som dunstar bort fukten, slänger bort smutsen och doftar midsommaräng? Har du provat fårskinn? Ull har ju en förmåga att ta hand om lukt och fukt på ett bra sätt (jag har ett ull-underställ.. ). /Må
Publicerat Mars 5, 201016 yr Jag har ett par vävda trasmattor som jag växlar och tvättar det funkar ypperligt tror att om de är alltför ulliga så stinker de mer/lättare Mvh // JägarNNNNNN
Publicerat Mars 5, 201016 yr Okej. Ja det finns många varianter. Jag älskar de gummerade fällarna! Men just i bilen blir det ju ett evigt tvättande. Finns det ingen superpadd som dunstar bort fukten, slänger bort smutsen och doftar midsommaräng? Den bistra sanningen är nog den att det egentligen inte finns något annat val än att torka av hunden innan man släpper in honom/henne i bilen. Något som givetvis är lätt för mig att säga som har två släthåriga terriers En annan variant är att ha två plädar vilket jag brukar då tar man ut filten ur bilen in i huset/lägenheten så att den får torka . Medan den torkar så andvänder man den andra, är pläden torr så brukar det gå att skaka borsta av det mesta . //Lasse D.
Publicerat Mars 7, 201016 yr Författare Har du provat fårskinn? Ull har ju en förmåga att ta hand om lukt och fukt på ett bra sätt (jag har ett ull-underställ.. ). /Må Bra tips, kanske får kolla upp det.
Publicerat Mars 7, 201016 yr Hundfäll....Hittade två herrelösa kungspudlar, lite slit med att flå dom men nu fungerar dom utmärkt Skämt å sido, använder lite olika typer men de bästa tycker jag är typen med gummi under kompletterar ofta med billiga fleeceplädar från IKEA, kostar typ 15:-/st. Hundhåren fastnar ganska bra på fleeceplädarna o de torkar snabbt... Förlåt om jag är otydlig, men nu var det egentligen fällar av något syntetiskt material jag menade. Men en pointer myser på vilken fäll som helst, bara det är mjukt att ligga på, så en riktig hundfäll fungerar också (i detta fall en gråhund). Pratar man tvättbarhet så tror jag dock IKEA-fällen är att föredra.