Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tips om kula till 8*57JS

Featured Replies

Publicerat

tja det är så att jag har köpt en 8*57js nu som ska bli hund bössa och nu söker jag tips om kulor någon som har några bra ideer jag har redan funderat på oryx 12,7g men allt är välkommet MVH Rikard

Publicerat
tja det är så att jag har köpt en 8*57js nu som ska bli hund bössa och nu söker jag tips om kulor någon som har några bra ideer jag har redan funderat på oryx 12,7g men allt är välkommet MVH Rikard

Jag kör med 200 grains Swift A-Frame och har inget annat än lovord för den kulan. Det viktigaste för mig är att kulan inte vinklar i djuret och det har jag aldrig upplevt med A-Frame. Även bra effekt och lite köttförstöring. Tar kulan bakom bogen på ett rådjur, kan det springa några meter innan det ramlar.

Publicerat

en biilig bra kula är sierra game king, 220 gr. 5 kr st och bra penetration

Publicerat
en biilig bra kula är sierra game king, 220 gr. 5 kr st och bra penetration

Tänkte också på GK kulan, den är grym i 8x57JS, laddar den till mammas 8x57JS pipa till Blasern, funkar kanon!

MVH/Jocke

Publicerat

woodleigh 220 eller 250grain, funkar grymt bra för mig, har bara skjutit älg med 220grains kulan och de har fungerat ypperligt.

Publicerat
woodleigh 220 eller 250grain, funkar grymt bra för mig, har bara skjutit älg med 220grains kulan och de har fungerat ypperligt.

Där håller jag inte med! Jag har skjutit ett flertal älgar, rådjur och grisar med 220 grains Woodleigh, men bytte till A-Frame då Woddarna var på tok för mjuka. Men vi har säkert olika preferenser vad gäller "den optimala kulan". ^_^

Publicerat

Själv har jag skjutit med oryx 12,7g i många år och är mycket nöjd med verkan av skottet, det ända som är minus är att det är en hård kula och vinklar lätt i en djurkropp

Publicerat
Där håller jag inte med! Jag har skjutit ett flertal älgar, rådjur och grisar med 220 grains Woodleigh, men bytte till A-Frame då Woddarna var på tok för mjuka. Men vi har säkert olika preferenser vad gäller "den optimala kulan". :rolleyes:

Se där ;) , vilken fart har du på dom? har skjutit älg från 10m upp till drygt 120m och är kalasnöjd :D

mina har v0 720-730m/s

ps jag tycker A-frame är en helmantel :o:lol:

Publicerat

de spartanska testerr jag gjort på SGK 220 gr har visat att det blir ca 67% kvar i restvikt på 15m och 750m/s om man dunkar in den i blöta tidningar.

då väger den nästan som en oryx fortfarande så jag tror den ska funka bra. det blir rätt bra drag bakåt om man har lätt bössa :rolleyes: men skjuter bra gör den, kursstabil i de expansionstester jag gjort.

Publicerat

Norma Vulkan är det som går att hitta i min bössa.  :rolleyes:

Publicerat

en kula jag laddat är core-lokt vad jag sett har den funkat bra, bättre en tex vulkan iaf.

Publicerat
Se där ^_^ , vilken fart har du på dom? har skjutit älg från 10m upp till drygt 120m och är kalasnöjd :D

mina har v0 720-730m/s

ps jag tycker A-frame är en helmantel -_-:rolleyes:

Kronograferade min laddning till 705m/s. På korta håll var det inte vackert i djuren om man träffade bogbladet och kulan vinklade som sagt ofta, något som jag upplever att mjuka, bondade kulor ofta gör (ex Oryx). A-Frame är jag helnöjd med! Alltid genomskott och korta flyktsträckor. gick dock ner i kulvikt för att inte riskera helmanteleffekten som du skriver om. Skulle tro att .323 A-Frame görs för kalibrar som 8mm Rem mag och 325WSM i första hand där farterna är betydligt högre.

Har A-Frame även i min 300WSM. Toknöjd!