Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök som blev 2. 100303

Featured Replies

Publicerat

Hade precis somnat på soffan när Reine ringde igår. Hans grannar hade skjutit på en gris som gått vidare. Grannen hade spårat 150m och där hade han stött på grisen utan att hinna skjuta.

Vi åkte dit tog Donna i koppel och följde spåret. Hade varit 3 grisar framme. Första biten så var det mycket ljust blod långt fram när grisen landat. Men sen hittade vi även mörkare blod. När vi kom fram till där grisen han stött hade vinklat så upptäcker vi att det även är blod rakt fram.

Vi släpper Donna där han såg grisen. Upptag direkt 60m bort. Reine går in och skjuter den under en rotvälta. En 40kg med en bukträff. Skytten drar ut grisen och Reine och jag försöker på det andra spåret med Donna. Men det går inte alls. Hon vill bara tillbaka till den nyss skjutna.

Vi hämtar Lina och släpper henne en bit bortanför där spåren delade sig. Men hon måste också kolla upp de andra spåren. :) Så jag går vidare själv. Efter en stund passerar Lina mig i spåret. Har lite ljust blod hela tiden på båda sidor om spåret. Troligen konturträff långt fram och relativt högt.

Efter en stund så har Lina passerat en väg och så tar hon upp 1,2km bort fågelvägen. Står i stort sett i uppatget. Vi får köra runt för att komma nära. Reine går på men ser bara en skymt av grisen när den går loss.

Flyttar väl 7-800m och jag går runt och lyckas smyga mig in ovanpå skaren. Kommer in på 50m men sen går det inte längre. Ställer mig och väntar på en stig i planteringen. Har väl det som närmast på 35m, men efter en halvtimme så gör kylan att jag måste hitta på något. Så jag går på. Men det går loss.

Blir gångstånd tilbaka mot där vi började. Vi kör runt och ställer ut på vägen för att förhoppningsvis kunna genskjuta. Men det lyckas inte. Passerar aldrig vägen utan stannar en bit in. Vi skickar in skytten för att peta ut det eftersom han lämnat bössan hemma. Men det går åt fel håll. Efter en kort förflyttnig gör vi ett nytt försök med samma resultat. Nu vänder det igen och går parallelt med vägen. Till sist går den över intill Reine men då är hunden emellen. Han får ett läge i buskarna efter vägen också men Lina är ivägen då också.

Nu blir det gångstånd i en vid båge och sen går det tillbaka mot åteln. Blir stopp 500m bort men nu hör jag att hon börjar tröttna. Blir lite glesare i skallet. Och så lägger hon av. Nu är klockan 3,30 hon tog an spåret 21,45 så det är väl förståligt att hon ger upp. Blev ju 3 timmar natten innan också.

Är ju aldrig kul att släppa en skadad gris. :(

Men jag är rätt övertygad om att det är ett konturskott, troligtvis i framkant på bröstet. Vet inte om det ärett splitter eller ett geneomskott från den första grisen.

Men vi har gjort vad vi förmår som läget är nu. Är tillräckligt svårt att gå på ståndskall i mörker på barmark. Men att simma omkring i skare som brister var tredje steg gör det inte lättare. ^_^

Men själv tror jag grisen klarar sig. Även om det kanske ringer lite i öronen på den idag efter att haft Lina skällandes i öronen i över 5,5 timme. :P

Publicerat

Som vanligt.. så skriver vi väl som vanligt gott jobb ;)

Vet hur det känns att få lämna en som är skadad.

Å ännu mer avis är jag nu... här händer faen ingenting...

Hur långt bort från mig va de? kanske kan åka en bit om de kniper o svettas lite om inte annat. :lol:

Publicerat
  • Författare

Kollade lite på kartan nu. Fastän det stod still mesta tiden eller gick sakta. Så har det nog flyttat sig mellan 8-10km under natten.

Publicerat
  • Författare
Som vanligt.. så skriver vi väl som vanligt gott jobb :D

Vet hur det känns att få lämna en som är skadad.

Å ännu mer avis är jag nu... här händer faen ingenting...

Hur långt bort från mig va de? kanske kan åka en bit om de kniper o svettas lite om inte annat. :lol:

Vet i fan vad som hänt här. Har jag gnällt för mycket så de försöker få mig att hålla käften? ;)

Men lär väl inte ha något att göra förrän till hösten nu.

Är väl inte mer än 6mil fågelvägen. Du kan nog släppa Blackie hemifrån. :D

Publicerat
Vet i fan vad som hänt här. Har jag gnällt för mycket så de försöker få mig att hålla käften? :lol:

Men lär väl inte ha något att göra förrän till hösten nu.

Är väl inte mer än 6mil fågelvägen. Du kan nog släppa Blackie hemifrån. :D

Jepp! bara å vända pilen på rätt håll o hoppas hon inte snurrar runt nåt träd någonstans... lätt o komma ur kurs..

Hon är hur som helst asjobbig nu...

Lämnade dem inne några timmar igår...

faen va de såg ut.. alla papperskorgar tömda o allt söndertuggat inkl toaborste, diskborste o en 4-5 schampo/tvål/balsam flaskor..

Jävla tur jag va hemma först.. ;)

Publicerat
  • Författare
Jepp! bara å vända pilen på rätt håll o hoppas hon inte snurrar runt nåt träd någonstans... lätt o komma ur kurs..

Hon är hur som helst asjobbig nu...

Lämnade dem inne några timmar igår...

faen va de såg ut.. alla papperskorgar tömda o allt söndertuggat inkl toaborste, diskborste o en 4-5 schampo/tvål/balsam flaskor..

Jävla tur jag va hemma först.. :D

Mina hade något ryck igår och tuggade på varandra. ;)

Vet i fan varför, de har inte bråkat på ett år. Lina fick ett jack i benet och det var ju lite olämpligt, var inte så snyggt efter en natt i skaren. :lol:

Publicerat
Mina hade något ryck igår och tuggade på varandra. ;)

Vet i fan varför, de har inte bråkat på ett år. Lina fick ett jack i benet och det var ju lite olämpligt, var inte så snyggt efter en natt i skaren. -_-

Tjejbråk är aldrig roligt, brukar vara så tussarna ryker!

Du måste gå ner några kilo som du rantar runt i skogarna, bra jobbat!

Publicerat
  • Författare
Tjejbråk är aldrig roligt, brukar vara så tussarna ryker!

Du måste gå ner några kilo som du rantar runt i skogarna, bra jobbat!

finns ju några kilo att ta av.