Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur gör ni som har syntetgevär med rengöringen?

Featured Replies

Publicerat

Jag har ett Marlingevär, och när jag köpte det så sa säljaren att jag bara behövde rengöra med en "boresnake". Och det har jag gjort hittills. Men det känns som att det borde vara bra att även rengöra "resten" av geväret? Hur gör ni andra som har syntetgevär?

Publicerat
Jag har ett Marlingevär, och när jag köpte det så sa säljaren att jag bara behövde rengöra med en "boresnake". Och det har jag gjort hittills. Men det känns som att det borde vara bra att även rengöra "resten" av geväret? Hur gör ni andra som har syntetgevär?

Det där med boresnake håller jag inte med om, pipan blir inte mindre skitig för att det sitter en plastkolv på bössan, solvent ett par ggr, sen kopparlösare och riktiga borstar och stång, resten är enklare den får följa med i badet på lördagskvällen :lol: torka rent och sen är det klart!

Publicerat
Det där med boresnake håller jag inte med om, pipan blir inte mindre skitig för att det sitter en plastkolv på bössan, solvent ett par ggr, sen kopparlösare och riktiga borstar och stång, resten är enklare den får följa med i badet på lördagskvällen ;) torka rent och sen är det klart!

:lol:

det är som jag alltid trott, det är kombinationen gevär /paddel ni vill ha!

jakt på sommaren, i kanot, väl maskerad som turist!

nä, färdigkapat....

jag har väntat ett tag på den... :D

Kallle

Publicerat

nä, färdigkapat....

jag har väntat ett tag på den... ;)

Kallle

Den måste jag komma ihåg.

Behöver nåt mer än Toys r' us att kontra med när man får gliringar om "musköten".

När det gäller rengöring så gäller väl samma som för vilken bössa som helst, förutom att olja in stocken då.

Kompisen med rostfritt/syntet håller också stenhårt på boresnake, har bett honom komma över med "paddeln" så han får sig en riktig rengöring så han får se hur mycket skit som sitter kvar.

Publicerat

nä, färdigkapat....

jag har väntat ett tag på den... ;)

Kallle

Helt rätt Kalle! riktiga bössor är gjorda i trä och riktiga stövlar i näver!

Den måste jag komma ihåg.

Behöver nåt mer än Toys r' us att kontra med när man får gliringar om "musköten".

När det gäller rengöring så gäller väl samma som för vilken bössa som helst, förutom att olja in stocken då.

Kompisen med rostfritt/syntet håller också stenhårt på boresnake, har bett honom komma över med "paddeln" så han får sig en riktig rengöring så han får se hur mycket skit som sitter kvar.

Tar gärna att den ser ut som den kom från leksakslandet, enkel att sköta om, vill du bära runt på nåt från vedboden så gör det, En vacker bössa har trästock! men den kräver mera, är vi klara nu så kan tråden forsätta i dess mening.

Publicerat

Vad är det för modell du har ?

Nån av 22:a modellerna, och i så fall repeter eller halvauto ?

Eller är det en XL7:a ?

Publicerat

Behandlar lillbössan, Rem seven, på samma sätt som de andra, förutom fibbla med stockolja. :lol:

DVS: rengörning och infettning, solvent i mellanåt (letar fortfarande efter ngt bra som inte får familjen att gå i taket, "MAMMAAAAAAA, nu har pappa gjort äcklig lukt i köket igen!!" ). När det inte skjuts så mycket plockar jag ner allt i molekyler, gör rent, smörjer in och plockar ihop igen. Sjävla stocken tvättas med vanliga hushållsprodukter.

thats it.

Publicerat
Helt rätt Kalle! riktiga bössor är gjorda i trä och riktiga stövlar i näver!

Tar gärna att den ser ut som den kom från leksakslandet, enkel att sköta om, vill du bära runt på nåt från vedboden så gör det, En vacker bössa har trästock! men den kräver mera, är vi klara nu så kan tråden forsätta i dess mening.

jag e klar jag lovar! tack för ett underbart skratt dock!

Publicerat

mitt tips är se upp med rost under pipan det fick jag på min tikka och fick blånera om den

Publicerat

"boresnake" använder jag under jaktsesongen, händig att torrdra & rostskydda pipan med, tar ingen plats och funkar bra till det ändamålet. Till grundlig rengöring använder jag som det tidigare skrivits, läskstång, bronsborste, läskpapper, solvent & kopparbortagare.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips. B) Jag ska rengöra den lite mer noggrant i fortsättningen.

Angående trästock vs syntet. Ni borde inte vara så gubbiga och omoderna. :D Syntet är snyggt! :D Det är lätthanterligt och fungerar riktigt bra för hundförare tycker jag. Trä kan vara snyggt det också, men inte alls lika bra i alla väder och det finns inte i svart! ^_^

Publicerat
Tack för alla tips. :D Jag ska rengöra den lite mer noggrant i fortsättningen.

Angående trästock vs syntet. Ni borde inte vara så gubbiga och omoderna. :D Syntet är snyggt! B) Det är lätthanterligt och fungerar riktigt bra för hundförare tycker jag. Trä kan vara snyggt det också, men inte alls lika bra i alla väder och det finns inte i svart! B)

du har helt rätt att det kan vara snyggt! men läget gavs och jag hade ett plastpaddelskämt på lager så varför inte B)

tänker själv på att skaffa rostfritt med syntet i snygg camo-målning.

det jag kan tycka med vissa, inte alla, bössor jag provat på bana är att de är så lätta att jag viftar runt lite väl mycket. jag har provat en kort remington med blyhagel i förstocken och den var riktigt mysig!

nä jag var mest på glatt humör, en glad gubbe på 34 år då ^_^

Publicerat
  • Författare
du har helt rätt att det kan vara snyggt! men läget gavs och jag hade ett plastpaddelskämt på lager så varför inte :D

tänker själv på att skaffa rostfritt med syntet i snygg camo-målning.

det jag kan tycka med vissa, inte alla, bössor jag provat på bana är att de är så lätta att jag viftar runt lite väl mycket. jag har provat en kort remington med blyhagel i förstocken och den var riktigt mysig!

nä jag var mest på glatt humör, en glad gubbe på 34 år då ^_^

Haha! B) Bra att du går med sådana planer. :D

Publicerat
Tack för alla tips. B) Jag ska rengöra den lite mer noggrant i fortsättningen.

Angående trästock vs syntet. Ni borde inte vara så gubbiga och omoderna. :D Syntet är snyggt! B) Det är lätthanterligt och fungerar riktigt bra för hundförare tycker jag. Trä kan vara snyggt det också, men inte alls lika bra i alla väder och det finns inte i svart! ^_^

Du har bra smak! Bry dig inte om vad pensionärsföreningen gafflar om :D ty dom vet inte bättre.

Finns inte mycket som är snyggare än en syntetkolv B)

Här är min med marmormönster.

/Micke

post-240-1267792816_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Du har bra smak! Bry dig inte om vad pensionärsföreningen gafflar om :o ty dom vet inte bättre.

Finns inte mycket som är snyggare än en syntetkolv :D

Här är min med marmormönster.

/Micke

Hehe. Nej jag tar inte till mig sånt gubbsnack. :rolleyes:;)

Snygg! :lol:

Publicerat

snoken e bra om man e ute eller borta så funkar den som tillfällig rengöring, prova en gång och dra med snoken och sen med lappar och int i f-n vad lappen vit int snarare kolsvart så ren blir den inte bara snoken bara mindra smutsig.