Publicerat Mars 5, 201016 yr Jag ska sätta ett "snabbfäste" på en CG4000 och undrar om det är någon som har åsikter om vilket som är bäst resp mindre bra? De fäste jag funderar över är Leupold QR, Leupold QRW och Warne QD. Jag kommer ha två kikare att växla mellan (drev och vak/pürsch). Tacksam för all input, tex ser man öppna riktmedel över baserna, problem med ojämn låda så baserna inte passar, håller inte inskjutning efter av- och påmontage, ömtåliga ringar mm. Mvh Jonas
Publicerat Mars 5, 201016 yr Jag ska sätta ett "snabbfäste" på en CG4000 och undrar om det är någon som har åsikter om vilket som är bäst resp mindre bra? De fäste jag funderar över är Leupold QR, Leupold QRW och Warne QD.Jag kommer ha två kikare att växla mellan (drev och vak/pürsch). Tacksam för all input, tex ser man öppna riktmedel över baserna, problem med ojämn låda så baserna inte passar, håller inte inskjutning efter av- och påmontage, ömtåliga ringar mm. Mvh Jonas Har hafft Leupold QR på mina vapen innan. Men tyckte aldrig att jag fick det där riktiga förtroendet för de. Provade en del och det rörde sig om 20mm hit och 15mm dit när man tog av och satte på dom igen. Med andra ord inget störande på ett jaktvapen för rådjursjakt och uppåt på avstånd upp till 150meter. Nu har jag köpt Apel vridmontage och där är en helt annan känsla i dessa grejerna. De utstrålar kvalitet och funktionalitet till skillnad från vad mina QR gjorde. Men som jag sa så var det mest en känsla jag hade. Vet att bland annat Exabit här på forumet har QR på sin SAKO 75 270win, så vi får väll se om han hafft några träffbildsförflyttningar vid av/på montering. EDIT: Jag har aldrig ägt en CG4000 så i det spesefika fallet kan jag inte uttala mig. Använt QR på Tikka vapen och Apel vrid på Schultz & Larsen och HVA 640. MVH/Jocke
Publicerat Mars 5, 201016 yr Jag var inne på Leupold QR till min Winchester men blev övertalad att ta Apel vridmontage i stället. Inget jag ångrar kan jag säga, fungerar klockrent! Jag kan även använda mina öppna riktmedel, baserna är inte ivägen för dom. Kompisen kör också med Apel vridmontage och skiftar ofta mellan sin Zeiss och Aimpiont och han har hittills inte haft några träffläges ändringar.
Publicerat Mars 5, 201016 yr Kör med QR och de fungerar. Största problemet tycker jag är att de är så förbaskat fuktkänsliga (rostar lätt).