Publicerat Mars 5, 201016 yr Har fått ett litet bekymmer, köpte för ett halvår sen ett bättre beggat leuold (1,75-6 *33) sikte till min gamla husqvarna 9,3*62...... Blev sugen på ett litet vårprojekt, men till min besvikelse så blir det bökigt..... Slutstyckshandtaget tar i siktet, iom det så kommer det bli endel utlägg för att fixa det, sen så är det ett jävla släp på trycket (behövs bytas för flaggsäkringen tar i det nya siktet det också int lätt att vara amatör....) Köpte bössan för 1200kr och känner att det inte är försvarbart att lägga ner x-antal tusen kronor på den. Så jag har starka funderingar på att sälja den och min 6,5*55:an också, för att finansiera ett inköp på nåt annat..... Har börjat snegla på 308win, då det känns att det skulle vara en kaliber för mig då jag jagar predatorer, toppfågel, rådjur och älg...... Hittade en classic 2000 (308win) för 5500kr, den hade en höj/sänkbar kam...... Nån som kan uttala sig om den bössan? Behöver lite synpunkter/reflektioner från er vise män som är här, så jag inte gör några dumheter Ps. Har en budget på runt 6000kr exklusive dem ören som blir vid en eventuell försäljning av dem gamla pangarna...... Vill även investera i en dämpare också, så den classicen skulle passa min lilla plånbok!!!! (borde man söka för sin prylböghet?????) // Tommy
Publicerat Mars 5, 201016 yr För 6k så hade jag slopat classicen rejält dessutom... Du hittar en beggad sako eller tikka för den pengen så behåll siktet å köp en bra bössa istället för ihopstressad italiensk budget. /Robban
Publicerat Mars 5, 201016 yr För 6k så hade jag slopat classicen rejält dessutom... Du hittar en beggad sako eller tikka för den pengen så behåll siktet å köp en bra bössa istället för ihopstressad italiensk budget. /Robban +1! Kolla in de många begagnade Sako och Tikka på olika sajter.. Mycket prisvärda.
Publicerat Mars 5, 201016 yr Kolla blocket. Gå till din lokala jakt butik och kolla utbudet på vapen. För 6000 får du en fin stutsare mvh
Publicerat Mars 5, 201016 yr Jag vet att jag kommer få en del skit för det här men. Jag har en Sabatti som kostade mig 1500. den skjuter som jag förtjänar. dvs kan inte skylla på bössan om det sprider lite. ca 40-50mm på 100m. Trycket var kass så det fick jag fixa till och slutstyckesgången är inte den bästa, men det beror mer på att jag är vänsterskytt med högerbössa, vilket betyder att jag inte kan repetera så rakt som repeterbössor vill att man ska göra (oavsett fabrikat) Så vafan köp bössan om du gillar den Dock var priset lite i överkant. Eller var den ny?
Publicerat Mars 5, 201016 yr har själv haft en classic och visst small det och allt det där men jag tycker livet är för kort för att äga en.
Publicerat Mars 5, 201016 yr Ta med båda bössorna ner till Willy på Bergsgården och kolla vad han har inne så kan du säkert få en bra deal. Annars åker du helt ned till Ahnö, han har en gammal Tikka .308 inne för 3300 spänn.
Publicerat Mars 5, 201016 yr Författare Skönt att höra med er först innan man gör nåt dumt.... Men vad har ni för reflektioner angående kaliber valet? Är jag helt ute och cyklar med tanke på vad jag jagar????!!! Visserligen är jag väldigt nöjd med 9,3 och 6,5:an, men har tänkt i banorna att (ska börja handladda) man har olika laddningar för dem diverse villebråd man ska jaga och då känns 308:an relativt allround för mitt bruk..... Eller???? Ps. I och med att man är finne så kanske man skjuter bättre med en landsman Skämt åsido, är väl som andra, vill ha den bästa bössan för den billigaste pengen :D Men angående kalibern, vad tycker ni? Tack för all feedback!!!!
Publicerat Mars 6, 201016 yr på 9.3 så kan du ju sätta på en rödpunkt om du promt vill ha kvar den men annars är ju .30 kalibrana fina med mängder av olika kulor så jag röstar för .30 kalibern finns ingen nytta med att en potatiskastare
Publicerat Mars 6, 201016 yr Det är väl inte fel att ha en 9,3a, en 6,5a OCH en kal 30 bössa, det har jag Skulle jag börja om hade jag nog letat efter en .308 först. Mycket allround.
Publicerat Mars 6, 201016 yr Ja skall man vara helt ärlig mot sig själv så dör djuren med vilken kaliber som helst av dom som är uppräknade, kanske dör dom lite mer av en nietrea?.. Men... Den smartaste kalibern att välja om man bara skall köra med en bössa och alternativt välja till nått grövre framöver så är det 308:an som vinner med hästlängder. Det finns hylsor precis överallt, gratis, kulor till förbannelse, krutåtgången är mindre än 55:an fast kulorna kan vara liite dyrare dock så är det fortfarande billigt att jakta, öva och latja med en 08:a. Precisionen brukar det då rakt inte vara nått problem med heller. Nä fan, en 308:a i skåpet så behöver man egentligen inget mer för mycke jakt! Som sagt, skippa nya, billiga bössor å sikta på en Sako eller tikka så har du en bössa som är väl värd att pipa om till annat skulle du råka tröttna för mekanismerna är skit bra helt enkelt!
Publicerat Mars 6, 201016 yr Jag hade behållit 9,3:an för älgjakten och kompletterat med en 308:a. Du kan hitta tex en Sako Forrester för en billig peng och där har du en fin smidig bössa som brukar skjuta bra. Vill minnas jag såg nyss en Tikka LSA i 308 för 3000:- och där har du åxå en fin pang.
Publicerat Mars 7, 201016 yr Författare på 9,3 så kan du ju Satta på en rödpunkt om du promt vill ha kvar den men annars är ju ,30 kalibrana fina med mängder av Olika kulor så jag röstar för ,30 kalibern Finns ingen nytta med Att en potatiskastare: ph34r:: D [/ quote] Har redan rödpunkt på 9,3:an, men det är inget att ha (billig skit som följde med bössan)....... Men leupolden känns tio ggr bättre än det Även om man skulle vilja ha ett belyst sikte, har rätt så trånga pass på markerna.....
Publicerat Mars 7, 201016 yr Författare Det är väl inte fel Att ha en 9,3 a, en 6,5 a och en kal 30 bossa, det har jag: P Skulle jag Börja om hade jag nog letat efter en ,308 först. Mycket allround. [/ quote] Hehe, klart man skulle vilja behålla alla bössor, men tror nog att hon som bestämmer skulle fundera på varför man sover med bössorna i sängen pga vapen skåpet är överfullt Låter tryggt att man har lärt sig nåt angående kalibervalet!!!
Publicerat Mars 7, 201016 yr Författare Ja Skall man Vara Helt Ärlig mot sig själv så dör djuren med Vilken kaliber som helst av dom som är uppräknade, kanske dör dom lite mer av en nietrea? .. : rolleyes:: lol: Men ... Den smartaste kalibern Att välja om man bara Skall Köra med en Bossa och alternativt välja till natt grövre framöver så är det 308: an som vinner med hästlängder. Det finns Hylsor precis överallt, gratis, kulor till förbannelse, krutåtgången är mindre Än 55: en snabb kulorna kan Vara liite dyrare Dock så är det Fortfarande billigt Att jakta, ägg och latja med en 08: a. Precisionen Brukar det Då rakt inte våra natt problem med heller. Nä fan, en 308: ai skåpet så Behöver man egentligen inget mer för mycke jakt! -_ - Som sagt, Skippa nya, billiga bössor å Sikta på en Sako eller Tikka Så har du en Bossa som är väl Värd att pipa om till annat skulle du Råka tröttna för mekanismerna är skit bra helt enkelt! [/ quote] Fick skjuta min första älg (udda 12) i höstas och då hade jag min 6,5:a, den gick ungfär 15m efter träff..... Fast vem vet, med 9,3:an så kanske den bara skulle gå 10m Vilken modell av sako eller tikkan ska man kika lite mer på? Ingen av dem som har målsökande egenskaper
Publicerat Mars 7, 201016 yr Författare Förresten vad har ni för åsikter om howa? Nån som vet nåt om den? Läste i vapentidningen om den bössan och de verkade juh vara nåt, sen att den va någorlunda ok i pris också gör juh inte saken sämre Ps. Tack alla för all guidning Kommer nog mer frågor snart!
Publicerat Mars 11, 201016 yr Har börjat snegla på 308win, då det känns att det skulle vara en kaliber för mig då jag jagar predatorer, toppfågel, rådjur och älg...... Jag börjar med att säga att jag själv har Sako Forrester .308W som någon tipsade om ovan, mycket prisvärd med skönt trycke! Tycker dock att du borde klara din jakt alldeles utmärkt med de bössor du har. Predatorer, toppfågel och rådjur med 6,5:an och älg med 9,3:an och rödpunkt (då behövs ingen ombyggnad). Vill du inte ha rödpunkt kan du köpa denna med din budget http://www.blocket.se/kronoberg/Hva_m98_ka...tm?ca=5&w=3 Hade jag inte fullt själv hade jag slagit till! Detta förutsätter dock att du är nöjd med den 6,5:a du redan har. Det är heller aldrig fel att ha två bössor i klass 1.