Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drömbössan

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har funderat lite på hur man skulle sätta ihop sin "drömbössa". Förutsättningarna för mig är att den framförallt ska vara lämplig för toppfågel, men även duga till smygjakt på rådjur och kanske även vakjakt på räv/vildsvin. Kort sagt en klass1 allroundbössa med fokus på precision...

Ungefär så här tänker jag:

Vapen: Tikka T3 varmint eller super varmint

Kaliber: 6.5x55

kikare: Nightforce (tex NXS 3,5-15x50 med NP-R2 riktmedel)

Övrigt: Nåt enklare stöd som inte är i vägen när man tar stöd mot ryggsäcken men som finns där när man behöver <_< Z-aim kanske?

Så... Tänker jag rätt? Finns det alternativ som skulle ge mer för samma peng eller ännu hellre samma prestanda till bättre pris? Är 6,5 rätt kaliber eller borde man skippa klass1 och ta nån mer typisk fågelkaliber?

Hur ser ert eget dröm-kit ut? (och vad ska det användas till?) Ordet är fritt! :P

Om det sen någonsin blir av att skaffa det är en annan sak... <_<

Publicerat

Är det T3 Varmint eller T3 Tactical du menar? Hittar ingen "Super varmint"..

Annars tror jag denna kombination blir suverän! Kommer själv att försöka mig på ett dylikt projekt i framtiden.  <_<

Tikka T3 Varmint

Tikka T3 Tactical

Publicerat
  • Författare
Är det T3 Varmint eller T3 Tactical du menar? Hittar ingen "Super varmint"..

Annars tror jag denna kombination blir suverän! Kommer själv att försöka mig på ett dylikt projekt i framtiden.  -_-

Tikka T3 Varmint

Tikka T3 Tactical

http://www.tikka.fi/t3models.php?supervarmint ^_^

Fast jag vet inte om super-varminten är värd de extra slantarna...

Glömde en sak. Borde man ha en rekylbroms med?

Publicerat
http://www.tikka.fi/t3models.php?supervarmint -_-

Fast jag vet inte om super-varminten är värd de extra slantarna...

Aha!  ;)

Annan färg på kolven och rostfritt stål jämfört med Tactical... 6,5x55 behöver ingen rekylbroms, då rekylen inte är märkbar i de flesta bössor.  ^_^

Publicerat
.........

Verkligen inte! Det är ju knappast en kaliber som ger rekyl att snacka om.... Och en broms höjer bara ljudet för skytten.

Sedan vet jag inte om jag tycker kalibern är särdeles klokt vald egentligen - om man ska skjuta gris. Jag hade petat upp mig till 308 och köpt en bössa med kort låda istället. Eller gett fan i grisen och köpt en 22-250.

Men ska det nödvändigt vara en T3 så är det lika bra att ta en längre patron - och då bli valet förr en 300 än en uschlig 6,5 som inte ens är vettig som klass 1. Kalibern 6,5x55 är en utomförträfflig klass 2++, och som har en smått otrolig prestanda på extremt långhållsskytte men det är nu inte det man vill ha till gris. Där är det kuldiameter och kulvikt som fäller utslaget - på gris är det 12g och .30" som är minum i min värld.

/T

Publicerat

Sen vette fasen om en T3:a med extra allt är det bästa valet om du ska smygjaga med den, speciellt med den optiken.

Den riskerar att bli tung i längden, så jag röstar nog för att du kikar på Lite-versionerna av T3 också.

Jag hade en SS Lite tidigare, i 308W, smidig och lätt, och frugans Battue Lite i 308W är än smidigare.

Publicerat

drömbössan för din jakt är två bössor. tycker själv jag har en bra bössa med två pipor för din jakt men den är inte något jag skulle kalla dröm bössa då den inte är optimal ämdå.

rem 700 med hs kolv 358 win och 6mmbr meopta 1-4 k-dot och IOR 2,5-10x 56 riktmedel belyst #60.

Publicerat

Det går inte att sticka under stolen med att Blaser är drömbössan. Hade man bara fått ha en enda bössa, och ekonomin hade varit oberoende, då hade valet varit enkelt. En Blaser R93 prof. med en pipa i 8x57JS(trackingmodel) och en i 7x57Mauser så hade man klarat allt. upptill detta så skulle man hafft ett Trijicon 1-4x24 upptill de uppgraderade öppna riktmedlen på 8x57JS pipan och ett Zeiss varipoint 2,5-10x50 med riktmedel 69 på 7x57 pipan.

Detta hade varit ett svårslaget kit, och den dagen jag har för mycket pengar i plånboken ligger kanske nära till hands att sälja S&L studsaren och satsa på något sådant här :huh: Men den tiden, den sorgen ;)

MVH/Jocke

Publicerat
Det går inte att sticka under stolen med att Blaser är drömbössan. Hade man bara fått ha en enda bössa, och ekonomin hade varit oberoende, då hade valet varit enkelt. En Blaser R93 prof. med en pipa i 8x57JS(trackingmodel) och en i 7x57Mauser så hade man klarat allt. upptill detta så skulle man hafft ett Trijicon 1-4x24 upptill de uppgraderade öppna riktmedlen på 8x57JS pipan och ett Zeiss varipoint 2,5-10x50 med riktmedel 69 på 7x57 pipan.

Detta hade varit ett svårslaget kit, och den dagen jag har för mycket pengar i plånboken ligger kanske nära till hands att sälja S&L studsaren och satsa på något sådant här :D Men den tiden, den sorgen :D

MVH/Jocke

Men Jocke , ta febern ,du måste vara sjuk

Ulf

Publicerat

Kort Sako låda i en Mcmillan Edgestock i nån mysig 6 mm kaliber, typ 6x45. Men vänta nu, är ju bara en Edgekolv kort :D

Publicerat

Jag har en tikka t3 supervarmint 22-250 perfekt för småviltsjakt. Den kan rekommendera starkt skjuter som en dröm

Publicerat
Men Jocke , ta febern ,du måste vara sjuk

Ulf

Kanske, har fått problem med magen idag kan ha varit det som inverkade iförrgår :P:D

MVH/Jocke

Publicerat
Hej!

Har funderat lite på hur man skulle sätta ihop sin "drömbössa". Förutsättningarna för mig är att den framförallt ska vara lämplig för toppfågel, men även duga till smygjakt på rådjur och kanske även vakjakt på räv/vildsvin. Kort sagt en klass1 allroundbössa med fokus på precision...

Ungefär så här tänker jag:

Vapen: Tikka T3 varmint eller super varmint

Kaliber: 6.5x55

kikare: Nightforce (tex NXS 3,5-15x50 med NP-R2 riktmedel)

Övrigt: Nåt enklare stöd som inte är i vägen när man tar stöd mot ryggsäcken men som finns där när man behöver :D Z-aim kanske?

Så... Tänker jag rätt? Finns det alternativ som skulle ge mer för samma peng eller ännu hellre samma prestanda till bättre pris? Är 6,5 rätt kaliber eller borde man skippa klass1 och ta nån mer typisk fågelkaliber?

Hur ser ert eget dröm-kit ut? (och vad ska det användas till?) Ordet är fritt! B)

Om det sen någonsin blir av att skaffa det är en annan sak... :lol:

Att använda en stor, blytung varmintbössa som smygvapen låter helt fel i mina öron. Vänd på resonemanget i stället. Sök en smidig o lätt bössa med bra precission istället. Att sitta o vaka med en lätt bössa är betydligt trevligare än att smyga med en tung...

Frågan är väl då istället hur kraftig kaliber (till gris) som du klarar av att hantera i en lätt bössa. Ett trevligt paket är en Blaser K95 kipplauf i 7X65R med 3-18X50 Z6 swarre (BT?).

Publicerat
  • Författare
Att sitta o vaka med en lätt bössa är betydligt trevligare än att smyga med en tung...

Låter onekligen som ett vettigt resonemang :P