Publicerat Mars 6, 201016 yr Tjenare tänkte smyga ut och försöka knäppa någon kråka imorgon bitti. Har sett en hel del med kråkor som har flugit så nu har jag fått tummen ur. Tänkte använda mig av en opimpad plastlimpa(det duger säkert då det är ungefär bara jag som jagar i hela kommunen) men nu så hittar jag den tamigtusan inga. Så jag tänkte försöka med att lägga ut ett rävskinn. Det torde ju synas bra mot den vita marken nu. Så vad tror ni om detta? I vapen väg tänkte jag använda en kaliber tjugo med full choke. Och i laddningar så blir det väl vad man har. Mest troligt US 5 25 gr hagel. Så alla erfarna som oerfarna kråkjägare kom med tips till en glad amatör!
Publicerat Mars 6, 201016 yr Köp dig en hög kråkbulvaner i framtiden för att variera lockmedel. och patroner med us7. Jag skjuter sexor pga at det är vanligt med trut där jag bor. Jag hade öppnat bössat lite med. När jag jagar på mörk mark så kråkbulvaner inte syns så bra på håll så gör jag "budgetåtel" dvs nedblodat dasspapper bland dem, färgerna drar blickarna till sig. Det bästa är dock riktig åtel. mvh Kristian
Publicerat Mars 6, 201016 yr Författare Köp dig en hög kråkbulvaner i framtiden för att variera lockmedel. och patroner med us7. Jag skjuter sexor pga at det är vanligt med trut där jag bor.Jag hade öppnat bössat lite med. När jag jagar på mörk mark så kråkbulvaner inte syns så bra på håll så gör jag "budgetåtel" dvs nedblodat dasspapper bland dem, färgerna drar blickarna till sig. Det bästa är dock riktig åtel. mvh Kristian Ok tack för tipsen! Ska se lite hur de ser ut imorgon det är mest för att titta var och hur mycket kråkorna flyger. Återkommer imorgon.
Publicerat Mars 7, 201016 yr Tyvärr brukar det krävas en hel del förberedelser i form av skydd mm för att resultatet ska bli riktigt bra. Att bara sätta sig brukar sällan generar någon större mängd fågel så mitt tips är att du spenderar morgondagen med att ta reda på fågelns stråk samt fixar gömsle till nästa helg. Sen hagelladdningar, us 5 kan funka, dock får du lite hagel i luften med 25 gram, satsa då hellre på något klenare hagel samt tyngre laddning.
Publicerat Mars 7, 201016 yr Författare Vaknade imorse kl halv 6. Men kroppen sa starkt NEJ så jag gick och lade mig igen. Men tänkte mig ut nu 1på eftermiddagen. Tänkte gå ut vid 15.00 ungefär. Det tar ju lite tid att rigga upp gömslet också. Men vad tror ni om det?
Publicerat Mars 7, 201016 yr Författare Nu vet jag var dom flyger. Satt ungefär 300 meter fel. Men det kom en kråka till attack. Lät den flyga in på 15 meters håll. Lägger upp fint. Svingar ikapp och trycker av. Och bommar Men såg iallafall 5 rådjur. Dom kom gåendes över en åker och stod sedan och grävde när kråkan kom. Såg också 3 änder. Vårtecken! Men nu är det bara att punga ut en ny uvbulvan. Kom på att den var mer eller mindre sönderskjuten. Har aldrig skjutit en kråka för den men dock en massa trut. Men iallafall en fin eftermiddag och jag såg ju villebråd. Det är det som räknas för mig iallafall. //MrB
Publicerat Mars 7, 201016 yr Nu vet jag var dom flyger. Satt ungefär 300 meter fel. Men det kom en kråka till attack. Lät den flyga in på 15 meters håll. Lägger upp fint. Svingar ikapp och trycker av. Och bommar Men såg iallafall 5 rådjur. Dom kom gåendes över en åker och stod sedan och grävde när kråkan kom. Såg också 3 änder. Vårtecken! Men nu är det bara att punga ut en ny uvbulvan. Kom på att den var mer eller mindre sönderskjuten. Har aldrig skjutit en kråka för den men dock en massa trut. Men iallafall en fin eftermiddag och jag såg ju villebråd. Det är det som räknas för mig iallafall.//MrB Bara på dem igen, har du bara bommat en så har du antagligen också bara skrämt en. Och med ny uv kan du nog lura den också om du pimpar den lite annorlunda. Ta en busksax och holka ur en buske eller en gran att sitta i. En annan metod som jag använder är att ligga i hög vegetation med camonät eller säckväv över beroende på om det är levande eller döda växter runt. Funkar i brist på annat bekvämare/bättre skydd. Bra alternativ att ta till när kråkorna väljer flygstråk längs gärdsgårdar och ensamma lövträd istället för över en perfekt vassrugge eller snöbärsbuske.
Publicerat Mars 7, 201016 yr Författare Bara på dem igen, har du bara bommat en så har du antagligen också bara skrämt en. Och med ny uv kan du nog lura den också om du pimpar den lite annorlunda. Jo ska ta han bara jag får in lite pengar och har köpt uven. Hur skall jag pimpa uven då?
Publicerat Mars 7, 201016 yr Jo ska ta han bara jag får in lite pengar och har köpt uven. Hur skall jag pimpa uven då? Limma dit fjädrar med smältlim. Andhona och fasanhöna verkar vara de mest populära materialen, men allt som har de färgerna går. Gör rejäla örontofsar. Vit haklapp, t.ex trutfjäder eller harskinn från magen. Vill du gå längre så förstärker du ögonen med färg eller konstgjorda ögon från en konservator. Vill du göra ännu mer så kan du såga av huvudet och vinkla det så att uven tittar upp mot attack-kråkorna. Gör du det noggrant så behövs det en uppstoppad rovfågel för att det ska bli bättre. Det finns många bilder på såna här projekt på www.jaktsnack.se
Publicerat Mars 7, 201016 yr Författare Limma dit fjädrar med smältlim. Andhona och fasanhöna verkar vara de mest populära materialen, men allt som har de färgerna går. Gör rejäla örontofsar. Vit haklapp, t.ex trutfjäder eller harskinn från magen. Vill du gå längre så förstärker du ögonen med färg eller konstgjorda ögon från en konservator. Vill du göra ännu mer så kan du såga av huvudet och vinkla det så att uven tittar upp mot attack-kråkorna.Gör du det noggrant så behövs det en uppstoppad rovfågel för att det ska bli bättre. Det finns många bilder på såna här projekt på www.jaktsnack.se Ok tack för tipsen!
Publicerat Mars 9, 201016 yr Författare Idag lossnade det! Var ut en snabbis efter skolan och gjorde ett jävligt snyggt gömsle. Sen ut med rävskinnet och in in gömslet. Sitter kanske en timme innan det kommer två. Vart paff men skjutförmågan satt kvar iaf drar den första på kanske trettio meter. peace of cake det vart paket sen så drar jag ett skott på den andra och fan det vart också paket! Så nu är jag lycklig. Imorgon ska jag in till stan och bunkra upp med ammo. Tänkte köpa en låda med 250 patroner. Ska väl räclk iår tänkte kanske inhandla en uv samt en camoflage mask. Vi får se.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Idag lossnade det! Var ut en snabbis efter skolan och gjorde ett jävligt snyggt gömsle. Sen ut med rävskinnet och in in gömslet. Sitter kanske en timme innan det kommer två. Vart paff men skjutförmågan satt kvar iaf drar den första på kanske trettio meter. peace of cake det vart paket sen så drar jag ett skott på den andra och fan det vart också paket! Så nu är jag lycklig. Imorgon ska jag in till stan och bunkra upp med ammo. Tänkte köpa en låda med 250 patroner. Ska väl räclk iår tänkte kanske inhandla en uv samt en camoflage mask. Vi får se. grattis grattis:) jag är själv igång med att anlägga åtel på ny plats du nämnde om skolan, så jag antar att du precis som jag har stram budget, men om så inte är fallet så spar du i längden pengar på att handla patroner stort - minst 1000 åt gången, gäller bara att veta vad ditt vapen gillar så det inte blir kattbajs av slantarna.