Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kunnskap om bygge i kaliber 7,62x39?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.

Jag har ju äntligen bestämt mig om vilken kaliber jag ska ha på mitt projektarbete som det har vatt lite tips och diskutioner om.

Bygget kommer att bli i kaliber 7,62x39 vilken värkar vara en bra kaliber för rörlig jakt på t.ex rå och räv.

Jag har gjort lite sökningar om kalibern i tidigare trådar här på forumet och då fått veta en hel del om denna kaliber.

Men så till problemet.

Jag hade tänkt mig att andvända mig av ett vixen system och en gammal 30-06 pipa. Är detta möjligt eller måste det vara 308 win pipa?

Jag tänkte även att korta ner den till runt 50-52 cm blir detta bra eller tappar man för mycket hastighet för rådjurs jakten då?

Hur svårt är det att byta pipa? kan man göra det själv? (har hjälp av en kille som har gjort iordning många bössor men han var inte säker på om han klarar ett pipbyte) är det så svårt så att man tjänar på att lämna iväg det?

MVH/Jocke

Publicerat

Jag är ingen expert men ja tror inte du kan använda en 30-06 eller 308 pipa i bygget. 30-06 är ju 7,62 men det är inte 7,62X39

Om ja inte missminner mig är 30-06 7,62 mellan räfflorna medans 7,62X39 är 7,62 mellan bommarna. Eller om det nu var tvärt om.

Jag ska inte tjorva till det för mycket men 7,62X39 kulan är grövre eller om den nu var mindre hmm fan ja skit samma, de är inte samma diameter i alla fall. Båda är 7,62 men på olika sätt.

En till sak. Någon ska ju fixa pipan till dig, svarva pipprofil mm kan inte den personen skruva in pipan samtidigt kan ju inte kosta många kronor. Jag tror det är väsentligt att den som skruvar i en pipa kan sin sak. Jag skulle inte låta vem som helst fixa med mina bromsar på bilen eller dyka in å försöka laga en flyplansmotor.

Publicerat

Kulor till 7,62x39 har tum måttet  0,311  mot 308/30-06:ans  0,308 så du kan inte använda en gammal 06-pipa.

Du kommer inte hitta några begagnade pipor i 0,311.

Instalation av pipa ska defenitivt utföras av kompetent vapensmed så att låsmåttet blir rätt.

50cm är annars rätt längd till den kalibern.

Bla. Hornady och Speer har kulor i 0,311

/Micke

Publicerat

Det är vanligt med 7,62-39 som görs med .308-dimension på kulorna, laddverktyg finns mm.

Gängorna till en Vixen stämmer förmodligen inte med gängorna till en .30-06 pga grovleken på lådan. Det finns inte många som profilsvarvar i Sverige, framförallt inte till vettiga pengar.... Bättre att beställa nytt med korrekt profil från fabrik.

Gör detta projekt via en kompetent smed så ingen olycka händer, det tjänar varken du eller vi andra jägare och skyttar på...

Publicerat

Jag har pipat en vixen med .30 pipa i 7,62X39 och det skall funka bra.

Stötbotten måste öppnas.

Skall du ändå lägga pengar på projektet så gå till en riktig smed som kan göra jobbet till dig.

Skippa begagnad pipa, det är deffinitvt inte samma gänga på en vixen som något annat.

50 cm pipa räcker mer än väl till den kalibern.

MVH Håkan

Publicerat

Jahaja då kan jag ju säga direkt att då blev det inget med bygget i den kalibern.

Har ju en 6,5x55 som jag snart ska hämta ut och när jag har den har jag inget sakligt behov av en klass 2 rent tekniskt sett. Men jag skulle ju göra ett projektarbete i skolan vilket innebär att man ska göra huvuddelen av arbetet själv(vilket innebär att en smed får stå och peka och visa exakt hur man ska göra men man ska göra det själv, förutom vissa allt för svåra delar). Men jag vill ju inte lägga ned en hel förmögenhet på detta arbetet va det ju tänkt... man hade ju kommit undan lite billigt tänkte jag om man hade tagit en 30-06 eller 308 pipa och ett vixen system och sedan gått till smeden som jag tänkt fråga om hjälp. (har en SMED som ska hjälpa mig och en kille som ska göra allt stock jobbet) Men smeden tar ju givetvis betalt, det var däför jag undrade över hur det är med att byta pipa om man kunde gjort det själv så hade man fått ner priset ändå mer ju.

Men är det någon som har ett tips på vad man kan bygga då? som man inte behöver splitter ny pipa till?

Vill helst ha nått lite ovanligare och i klass 2 eller 3.

Någon som kan hjälpa mig med detta då? För nu har det värkligen kört ihop sig  :'( :-[ :-X

MVH/Jocke

Publicerat

Det är nog tyvärr så att det blir inte billigt hur du än gör, ffa inte med tanke på du skriver att du vill ha något lite ovanligare och det brukar kosta väl vad det smakar...

Dessutom skulle jag aldrig lägga ner tid och pengar på en beggad pipa som kan vara misshandlad på alla möjliga vis! ;)

Publicerat

Ta en Vixen i 222 och bygg om till 221 Fireball, då borde du ju kunna använda samma pipa? Du får en jättefin bössa till allt från räv och nedåt..... Såg en Vixen i den kalibern ute på Blocket för någon dag sedan för 3500:-

Publicerat

Ett begagnat system som jabbe skriver är nog det rätta för dig.

Lägger till två andra ovanliga kalibrar där endast ombrotchning av partonläge behövs.

.222 Remintom Magnum eller 5,6x50 Magnum.

/Micke

Publicerat

ta en vixen och pipa om till 17 rem en helt klart underbar kaliber som är väldig trevlig till rovviltsjakt...

Publicerat
Ett begagnat system som jabbe skriver är nog det rätta för dig.

Lägger till två andra ovanliga kalibrar där endast ombrotchning av partonläge behövs.

.222 Remintom Magnum eller 5,6x50 Magnum.

/Micke

En 5,6x50 magnum skulle jag mycket väl kunna tänka mig, det verkar vara en riktigt trevlig liten patron.

Har du någon personlig erfarenhet av den?

Publicerat
En 5,6x50 magnum skulle jag mycket väl kunna tänka mig, det verkar vara en riktigt trevlig liten patron.

Har du någon personlig erfarenhet av den?

Nej tyvär.

Jag skulle köpa mig en ny Krico 600 för några år sen och kunde då välja mellan 5,6x50 Magnum , 5,6x57 RWS samt den genomvanliga .222 Rem.........jag fegade ur och valde .222 då jag inte handladdar,gissa om jag ångrade mig efteråt!

/Micke

Publicerat

Klant! ;D ;)

Skulle mycket väl kunna tänka mig en krieghoff kipplauf i 5,6x50 magnum, synd bara att de betingar ett pris som gör att man prioriterar andra vapen.......

Publicerat
Klant! ;D ;)

Skulle mycket väl kunna tänka mig en krieghoff kipplauf i 5,6x50 magnum, synd bara att de betingar ett pris som gör att man prioriterar andra vapen.......

;D Ja det var synnerligen klantigt speciellt då jag aldrig fick bössan att skjuta trots att den hade tung pipa,plastbäddning gjorde ingen nytta(inte pelarbäddning heller) :'(

Ännu klantigare var väl den gången jag hade möjlighet att köpa den nättaste lilla förkrigskipplauf du kan tänka dig i 5,6x35R Vierling....och tackade nej för jag inte kunde hitta ammo :'(

Får skylla på ungdomligt oförstånd ;)

/Micke

• 4 weeks later...
Publicerat
Jag har pipat en vixen med .30 pipa i 7,62X39 och det skall funka bra.

Stötbotten måste öppnas.

Skall du ändå lägga pengar på projektet så gå till en riktig smed som kan göra jobbet till dig.

Skippa begagnad pipa, det är deffinitvt inte samma gänga på en vixen som något annat.

50 cm pipa räcker mer än väl till den kalibern.

MVH Håkan

Finns denna bössa möjligtvis i västmanland nu ! Iså fall har jag klämt på den ett antal gånger och den väcker faktiskt ett visst begär hos mig och det är inte ofta.

Snyggt jobb !

//J

Publicerat

Det är Blyoxids bössa.

Om det är i västmanland eller inte kan jag inte svara på då jag inte vet var det ligger................

Man den har lödda ringar till korn sikte lampa och rembygel.

MVH Håkan

Publicerat
Det är Blyoxids bössa.

Om det är i västmanland eller inte kan jag inte svara på då jag inte vet var det ligger................

Man den har lödda ringar till korn sikte lampa och rembygel.

MVH Håkan

Då pratar vi om samma bössa !

Jag, Ruger och Blyoxid kommer från samma håla !

//J