Publicerat Mars 8, 201016 yr Får väl oxå dra mitt stå till stacken, kan ju inte bara sitta och läsa om andras insatser. Blev uppringd av en god vän vars kompis kompis skjutit på en gris. Lite benbitar och blod på skottplatsen, 6 grisar var framme, de 5 andra drog på sitt håll och den påskjutna stack åt det håll trynet pekade. Dom hade spårat själv med en tyskterrier ca 3-400m, men var lite osäkra på hur han skulle lösa själva arbetet lös i djupsnön som inte bar något vidare. Var på plats ca 23.00 och började med att spåra med hunden (östlaika) i band, mest för att vara säker på att vi skulle släppa på rätt gris. Efter ytterligare 4-500m hade grisen stått under en gran och det var en ganska stor pöl med blod. Hunden släpptes och vi gick runt på andra sidan bara för att upptäcka att resten av gänget hade anslutit i samma riktning, nu hade vi 6 grisar som gått in i samma plantering. Tog inte så lång tid innan det blev ett jäkla liv med några mindre förflyttningar inne i planteringen, började så sakteliga ta mej in, jäklar vad man hörs när man försöker "smyga" i halvfrusen snö. Kommer i allafall in på 50-60m och det öser på för full hals så det är bara att fortsätta, på mindre än 10m ser jag fortfarande inget så jag kryper den sista biten och ser snart reflexhalsbandet på hunden och åt vilket håll han står, grisen gör några utfall mot hunden och backar tillbaks till sitt skydd. Efter några utfall ser jag framkärran på grisen som står snett mot mej, hunden är fri så det smäller. Grisen drar åt vänster och hunden efter, han hinner kanske 30m sen drar hunden omkull grisen och saken är klar. Lite korkad är man för när killen som skjutit skulle dra ut grisen hade han inget att dra med så jag erbjöd honom mitt koppel. Inte så smart när det var 5 andra grisar som smitit in i samma område. Var av med hunden i ytterligare 1,5tim kom i säng kl 03.00 och kl ringde för arbete 04.45, blev en tung dag, men ingenting går upp mot lyckade eftersök Glömde nästan, vakjägarns skott hade gått in framför bogen lågt och ut i frambenet. Vinkeln från kojan gjorde att kulan helt missat brösthålan och gick just under skinnet och ut i frambenet
Publicerat Mars 8, 201016 yr Var ju bra att du tog tag i det och skrev om eftersöket. Och Grattis till ett väl utfört eftersök.
Publicerat Mars 8, 201016 yr Kul läsning och skönt att du verkar skaffat ett redigt reflexband till hunden! \Mats
Publicerat Mars 8, 201016 yr Kul läsning och skönt att du verkar skaffat ett redigt reflexband till hunden! \Mats Ja men han har inte lärt sig att man ska ha minst 2 koppel med sig.
Publicerat Mars 8, 201016 yr Författare Ja men han har inte lärt sig att man ska ha minst 2 koppel med sig. Har man abstinens får man ju ta alla tillfälle till extratid i skogen Mats! De är samma halsband som tidigare, kanskr därför jag inte såg något förrän jag var riktigt nära Funderar på en väst likt NS med pilar, i allafal vid eftersök. Nu var det ju snö, men det är riktigt kass med kombinationen barmark, tät plantering,kass lampa och svart hund som dessutom inte har något bra reflexband
Publicerat Mars 8, 201016 yr Har man abstinens får man ju ta alla tillfälle till extratid i skogen Mats! De är samma halsband som tidigare, kanskr därför jag inte såg något förrän jag var riktigt nära Funderar på en väst likt NS med pilar, i allafal vid eftersök. Nu var det ju snö, men det är riktigt kass med kombinationen barmark, tät plantering,kass lampa och svart hund som dessutom inte har något bra reflexband Jag har ju grå jycke, bra reflexband, bra lampa och har ändå svårt att se hunden. Var 2-3 m ifrån hunden i en vass utan se reflexen. Ska prova med en enklare väst nästa gång jag ska ut.
Publicerat Mars 8, 201016 yr Författare Jag har ju grå jycke, bra reflexband, bra lampa och har ändå svårt att se hunden. Var 2-3 m ifrån hunden i en vass utan se reflexen. Ska prova med en enklare väst nästa gång jag ska ut. Min jycke står alltid jäkligt nära grisen och nästan PÅ om den inte är frisk så ser jag hunden är grisen oxå där
Publicerat Mars 8, 201016 yr Min jycke står alltid jäkligt nära grisen och nästan PÅ om den inte är friskså ser jag hunden är grisen oxå där Så du menar att om du får på grisen lite reflexer så har du koll på hunden också.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Efter några utfall ser jag framkärran på grisen som står snett mot mej, hunden är fri så detsmäller. Hej Roger och tackar för senast! Ett gott jobb och ett bra avslut denna gången! Både jag och ! kan ibland träffa på andra ställen än just där //B
Publicerat Mars 9, 201016 yr Gott jobbat! Med ett lyckat eftesök i bagaget sover man gott även om det blir kort... Brukar anse att jag sovit för lite om det fortfarande smakar tandkärm i munnen när man vaknar... ang reflexer.. Finns väl reflexerandefärg? Ett paintboll gevär med reflexfärg i pillren o märk grisen först så syns den bättre i lampskenet...