Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför spricker buffelhorn?

Featured Replies

Publicerat

Någon här som vet varför buffelhorn spricker?

Har lagt in buffelhorn från buffelhornscylinder längst fram på skaftet mot knivbladet. Nu några månader efter att kniven blev klar så har jag upptäckt små synliga och kännbara sprickor på hornet. De känns när man för med nageln över hornet.

Sprickorna löper utmed skaftet så att säga.

Någon som vet varför?

Publicerat

Horn brukar spricka efter ett tag på knivar.. Iaf på mina knivar.

Men det är inget att oroa sig över, då det endast påverkar kniven kosmetiskt. Varför just det spricker får andra informera om.  B):D

Publicerat

Hmm... Har du använt någon slags slipmaskin när du format fram skaftet?? Om så är fallet så är buffelhorn väldigt värme känsligt. Ibland märker man det inte när man jobbar med kniven utan får se det efteråt när sprickorna tränger fram. Om man änväder buffelhorn så måste man vara riktigt försiktig med värme.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare

Mycket lite maskinbearbetat. Mest i det absolut grova formningen. Sedan raspen för hela slanten.

(Luktade j-a illa med maskinbearbetad buffelhorn!!!)

En fråga till. Har aldrig arbetat med silverplåt till skaften. Hårdare eller mjukare att arbeta med jämfört med tennplåt?

Publicerat
Mycket lite maskinbearbetat. Mest i det absolut grova formningen. Sedan raspen för hela slanten.

(Luktade j-a illa med maskinbearbetad buffelhorn!!!)

En fråga till. Har aldrig arbetat med silverplåt till skaften. Hårdare eller mjukare att arbeta med jämfört med tennplåt?

Silverplåt är mycket hårdare men det är infa problem att jobba i.

Publicerat
  • Författare

Om det är hårdare, är det då inga problem med att få ojämnheter i skaftet?. Dvs att omkringliggande trä slipas ner något mer än silverplåten? Eller hur undviker du det?

Publicerat
Om det är hårdare, är det då inga problem med att få ojämnheter i skaftet?. Dvs att omkringliggande trä slipas ner något mer än silverplåten? Eller hur undviker du det?

Många gånger gör jag nerfilningar i silvret annars så slipar jag försiiktigt mer riktat just på dessa platser.

Publicerat
  • Författare

Ok tack för svaret. Då fattar till och med jag :blink:

• 6 months later...
Publicerat

Svar på en gammal tråd men i alla fall...

Slipa korta stunder och använd en dammsugare för att suga bort värmen ur biten under bearbetning.

Ställ kniven i kokt linolja nått dygn när du är klar med den om du nu inte har renhorn, älghorn eller mammut i skaftet.

Det mår buffelhornet bra av.