Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fälla på jaktmarken........

Featured Replies

Publicerat

Jag och en kamrat har fått tillåtelse att jaga gris på en grannfastighet.

Vi arbetar just nu för att få sätta upp en åtel men har div problem med markägare och arrendator som anser att det bara lokckar dit grisarna..

Har försökt med div förklaringar men vill man inte förstå så vill man inte.

Jag har skjutit en gris på marken i höstas, tyvärr bommade jag en men det gav i vart fall utdelning och grisarna försvann från åkrarna.

NU står det en fälla på en av åkrarna :P

Och det tråkiga är att de har lyckats fånga tre grisar i den.

Fällor kan vara synnerligen effektiva men tyvärr är denna inte laglig utan ser ut att vara en Värmländsk tunnelfälla av egen regi.

Ska nog ta o ringa markägaren som brukar vara en förståndig man o förklara att den är olaglig.

/Lasse

Publicerat

Finns nog ingen typgodkänd vildsvinsfälla av naturvårdsverket såvitt jag vet.

Lycka till med övertalningen. Kan du ha åtel eller foderplats en bit ifrån åkrarna eller marken är för liten?

Publicerat
Finns nog ingen typgodkänd vildsvinsfälla av naturvårdsverket såvitt jag vet.

Sinkabirum kombi (id L112) är typgodkänd för vildsvin.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...-vildsvinsjakt/

Den är enligt naturvårdsverket inte avsedd för hemmabygge.

Publicerat

Om man använder en levandefångsfälla och fångar en art för vilken fällan inte är godkännd får man ändå tillgodogöra sig villtet. Givetvis under förutsättning att arten i övrigt är lovlig.

Speciella regler lär dock gälla för arter som bara får jagas "på licens", varför jag inte rekomenderar att man försöker använda denna paragraf under björn eller Lo jakt...

Men det råder knappast något tvivel om att man får tillgodogöra sig ett vildsvin som råkar fastna i en rävfälla.

Fast det gör å andra sidan inte varken lämpligare eller mer etiskt. Men kan ändå vara bra att känna till om du skall prata med den som satt upp fällan.

Möjligtvis kanske det kan vara ett brott om fällan lpaceras och betas på ett sådant sätt att det är uppenbart att man eftersträvar en "felfångst". Men det är jag långt ifrån säker på. Det lär i alla fall vara svårt att bevisa.

Publicerat

Bifångst kallas det väl om te x en fågel 'fastnar' i slagfällan och är väl inget olagligt.

Ett vildsvin i en rävfälla ,betad med bröd o betor, rimmar illa... :lol:

Tack för infon om vildsvinsfällan. Alltid lär man sig något.

Publicerat

Vad är den stora skillnaden med att locka grisar till en fälla res. skjuta dom?

Markägaren lockar ju dom till sig i vilket fall, och dessutom mitt på åkrar (gissar att de är dessa som ska skyddas?)

Förstår din frustration!

Går ju kanske att använda fällan som åtel och panga grisarna innan dom traskar in :lol:

Publicerat
  • Författare
Vad är den stora skillnaden med att locka grisar till en fälla res. skjuta dom?

Markägaren lockar ju dom till sig i vilket fall, och dessutom mitt på åkrar (gissar att de är dessa som ska skyddas?)

Förstår din frustration!

Går ju kanske att använda fällan som åtel och panga grisarna innan dom traskar in ;)

Snyggt Lasse o missa sin egen tråd ett tag :wub:

Jag har ganska bra koll på vad som gäller ang fel fångst.

Just detta som du skriver är frustrerande, vi får inte anlägga åtel på marken men att locka grisarna in i en fälla verkar funka :unsure:

Just så har jag planerat, jag kommer att vaka på åkern runt fällan, inte bara för att det står en fälla där utan för att grisarna gärna går på just den åkern.

Sen ser jag det som en liten spark i archlet att jag ska vara bättre en fällan på att minska grispoppulationen på åkrarna.

/Lasse

Publicerat
Snyggt Lasse o missa sin egen tråd ett tag :wub:

Jag har ganska bra koll på vad som gäller ang fel fångst.

Just detta som du skriver är frustrerande, vi får inte anlägga åtel på marken men att locka grisarna in i en fälla verkar funka :unsure:

Just så har jag planerat, jag kommer att vaka på åkern runt fällan, inte bara för att det står en fälla där utan för att grisarna gärna går på just den åkern.

Sen ser jag det som en liten spark i archlet att jag ska vara bättre en fällan på att minska grispoppulationen på åkrarna.

/Lasse

Jo, det vore ju fn om det skulel visa sig att fällan är effektivare än dig på att minska skadorna, Lasse.. ;)

Publicerat
  • Författare
Jo, det vore ju fn om det skulel visa sig att fällan är effektivare än dig på att minska skadorna, Lasse.. :wub:

Det står 1-1 vad jag vet.....

/Lasse

Publicerat

/Lasse

Säg till i augusti så kallar jag in damlaget så vi kan snygga till siffrorna. :unsure::wub:

Publicerat
  • Författare
Säg till i augusti så kallar jag in damlaget så vi kan snygga till siffrorna. ;):unsure:

En av damerna har redan provat den marken :wub:

Tyvärr är inte markägaren förtjust i att jag/vi jagar med hund på hans mark men det är ju 5 månader av övertalning till Aug.

/Lasse

Publicerat

/Lasse

VAd DU vet ja.. :unsure::wub: