Publicerat Mars 9, 201016 yr Fimpade pipan hos en bysmed, skitduktig och noga, men okunnig avseende kröning efter gängning och kapning på Kvadden. Efter fimpandet så är bössan jättemysig att handskas med men skjuter obra.. Måste nog fan fixa detta, finns det något man kan göra själv? Vad är viktigt, hur ser en kass kröning ut och hur ser en bra ut? Det är ju en 22lr och jag behöver verkligen kunna skjuta tätt på nära håll. Sköt en kisse idag och tvingades hålla i kroppen med påföljd att den tog sig en meter efter skott. I vanliga fall så löser sig allt bara man har korset mellan ögonen och kramar.. Kände när jag skulle skjuta att detta är fan inte bra, måste ha grejerna i skick! Så j-la läskigt att använda bössan då man har den här osäkerheten.. hade hagelbössan med i fall att men miljön omöjliggjorde hagelskott. Någon, kanske ffa någon av våra tekniker, som har en tanke? Kan det helt enkelt vara så att Kvadden mår obra av att korta pipan? Fick det i huvudet när jag var i Uppsala sist men har lärt mej att ta det mesta med en nypa salt det som kommer från den butiken.. Mvh!
Publicerat Mars 9, 201016 yr Inga grader kvar i loppet ? Det har du säkert redan tittat efter. Kompisen kortade sin HQ640 i svarven med resultat som enligt honom blev lika bra om inte bättre när det gällde precisionen. 22or kanske är kinkigare? Skjut ett antal skott å se efter om det blir bättre.
Publicerat Mars 9, 201016 yr som sagt, kolla gängningen, men även att själva kröningen är jämn och snygg. Man blir ju jäkligt sugen på att prova själv när man tittat på den gode Larry! Om du har tillgång till svarv: Om du tänker fixa det utan:
Publicerat Mars 9, 201016 yr Får inte vara grader kvar efter kröning. Antar att det är gjort i svarv. Fråga han om det är skuret utifrån och in mot loppet. Är det gjort så ska den göras om. Rätt väg är att skära från loppet och ut för att slippa grader. Man får lite skägg möjligtvis men det försvinner rätt omgående då man skjuter. Hur är gängningen gjord? I trebackschuck, fyrbackare eller med dubb?
Publicerat Mars 9, 201016 yr som sagt, kolla gängningen, men även att själva kröningen är jämn och snygg. Man blir ju jäkligt sugen på att prova själv när man tittat på den gode Larry!Om du har tillgång till svarv: Om du tänker fixa det utan: Håller inte med den gode Potterfield om kröningsmetoderna han använder. Förstår inte vad han ska in och putsa till mynningen. Man kan bryta av räfflorna lite men med samma stil, inifrån och ut med tex 45 graders skär. Sen anser jag att man ska använda en fyrbackschuck, annars blir det aldrig centrerat.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Börja med att testa utan dämpare gissar att den fungerar då, kolla sedan efter märken i dämparen om kulorna slagit emot någonstans. Ett tips är även att känna hur dämparn tar stopp när du gängar på den det skall vara stumt tvär stopp på samma ställe varje gång.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Författare Inga grader kvar i loppet ? Det har du säkert redan tittat efter.Kompisen kortade sin HQ640 i svarven med resultat som enligt honom blev lika bra om inte bättre när det gällde precisionen. 22or kanske är kinkigare? Skjut ett antal skott å se efter om det blir bättre. Kollat, både jag och Christian och jo det finns ett ställe där det ser lite suspekt ut.. Det är inte så att gängningen är sned så kulorna tar i dämparen? Borde man inte märka det??? Nu har jag inte mätt de två dämparnas innerdiameter men den ena är för 5,6 och den andra för 6mm så rimligen borde den stora dämparen generera tätare grupper än den lilla isf? Kan skruva isär den lilla, tror man ser ganska lätt på plastbafflarna om där är några skador. Tror det blir smed och omkröning iaf.. Mvh!
Publicerat Mars 10, 201016 yr Borde man inte märka det??? Nu har jag inte mätt de två dämparnas innerdiameter men den ena är för 5,6 och den andra för 6mm så rimligen borde den stora dämparen generera tätare grupper än den lilla isf? Kan skruva isär den lilla, tror man ser ganska lätt på plastbafflarna om där är några skador. Det är ju faktiskt bara att provskjuta utan dämpare. Går bössan mycket bättre då så kan man ju börja undra.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Hepp! Visade sig att jag fick en dag till förfogande.. Alltså ska detta provas idag och jag är tämligen säker på att det handlar om kröningen. Hinner förhoppningsvis även lämna in pipan till smed även.. Mvh!
Publicerat Mars 10, 201016 yr Det måste väl ändå vara standard att provskjuta ordentligt efter kapning och med ljuddämpare o allt vad det var?
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Det måste väl ändå vara standard att provskjuta ordentligt efter kapning och med ljuddämpare o allt vad det var? Möjligt att det är, jag vet inte. Smeden som gjorde detta hade aldrig gjort det förr men är jävligt duktig på sitt så att säga. Sen detta med kröning osv har han ingen koll på men jag tvivlar inte på att gängorna är helt ok. Vi får se, ska testa lite senare. Mvh!
Publicerat April 5, 201016 yr Möjligt att det är, jag vet inte. Smeden som gjorde detta hade aldrig gjort det förr men är jävligt duktig på sitt så att säga. Sen detta med kröning osv har han ingen koll på men jag tvivlar inte på att gängorna är helt ok.Vi får se, ska testa lite senare. Mvh! Hur gick skjutningen? har du krönt om pipan?
Publicerat April 5, 201016 yr Författare Hur gick skjutningen?har du krönt om pipan? Det torde framgå i jaktdagboken Lycka lycka! Bössan skjuter nog ungefär som innan, lite osäker på hur det såg ut innan. Oavsett så skjuter den tillräckligt för att jag ska vara mer än nöjd, tar en katt i huvudet på 50 m utan tvekan och då är jag nöjd. Mvh!