Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dyrare att jaga i Fjällen i höst?

Featured Replies

Publicerat

Det verkar som att priset på dygnskortet för jakten på statens mark ska höjas till 300 kr.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...jakt-i-fjallen/

Jag som tycker att 250 kr per dygn känns i plånboken. Vad tycker alla som jagar på statens mark om detta?

Publicerat

Och man vill få in mer pengar...  ;):rolleyes:

Idioti och byråkrati går nog hand i hand ibland...  ;)

Publicerat

ett jäkla skit tycker jag.

Publicerat
  • Författare

Att jaga några dagar i i fjällen kostar nästan lika mycket för en hel jaktsäsong här hemma i Kusmark

Publicerat

Ska man jaga endast ett par dagar per år så blir det jäkligt dyrt, är man uppe ofta och löser årskort så är det väl ganska Ok.

Publicerat

Jag tycker egentligen inte att 300SEK är så mycket att bråka om.

Finns många ställen man får betala betydligt mer för betydligt mindre upplevelse.

Problemet anser jag är att pengarna till allt för stor del verkar försvinna. Det är ju inte överdrivet mycket villtvård som bedrivs på de här markerna.

Publicerat

Men Pojkar ni måste ju förstå att med så här lite fågel som vi nu har i fjällen så kommer det också färre betalande jägare och då får inte Samebyarna,Samefonden och Länsstyrelsen in nog med penningar och tvingas höja priset.Vansinnigt dyrt tycker jag och inte en spänn går till viltvård...

Publicerat

Wow, vilka fina marker ni har till så fina priser. :excl:

Jag blir faktiskt helt mållös som blekingebo.

Surt låter det när man inte vet var pengarna går till som ni säger...

Publicerat

Stora arealer är det men det mesta är helt värdelösa jaktmarker lååångt ifrån vägarna. Dom marker som är nåt att jaga på och någorlunda tillgängliga är i stort sett alltid belagda med avlysningar eller kvoteringar.

Visserligen fin utsikt och trevliga naturupplevelser men det kan jag få helt gratis om jag lämnar bössan hemma, alltså inget jag tycker borde öka priset på korten.

Jag kan jaga ett helt år på hemmaplan för samma peng som två dagar i fjällen. Helt värdelöst och inte i närheten av att vara marknadsmässiga priser. Sen var det ju inte länge sen dom höjde priset från 150kr/dygn till 250.

Nää tror jag stannar hemma och lämnar fjället till norrmän och tyskar med pengar. Det är dom som staten, helikopterflygarna och stuguthyrarna vill ha inte vanliga snåla svennsons som klarar av jakten på egen hand.

Sådär, nu har jag fått gnälla av mig lite och ska ladda för lite snorbillig rävjakt istället :excl:

Publicerat
Wow, vilka fina marker ni har till så fina priser. :excl:

Jag blir faktiskt helt mållös som blekingebo.

Surt låter det när man inte vet var pengarna går till som ni säger...

Vad tycker du om priset på hus och tomter i Norrlands inland då ungefär samma jämförelse?

Jag tycker inte vi ska jämföra priset på fjälljakten med priset på jakt i södra delen av landet utan med marker på ungefär samma geografiska ställe och då ÄR 300 spänn dagen svindyrt.

Publicerat

Bara för att ge lite nyanser till våra jaktkamrater på sydligare breddgrader. Jag jagar småvilt på en bolagsmark som ligger insprängd i statens marker och för den betalar jag 400kr per år !

Publicerat
  • Författare
Vad tycker du om priset på hus och tomter i Norrlands inland då ungefär samma jämförelse?

Jag tycker inte vi ska jämföra priset på fjälljakten med priset på jakt i södra delen av landet utan med marker på ungefär samma geografiska ställe och då ÄR 300 spänn dagen svindyrt.

+1

Publicerat

"Har ni inte ripor överallt där uppe då?" :D

Förlåt mig men jag vet inte hur jakten ser ut norröver så jag menade inte att ni inte borde klaga!

Har själv tänkt åka på jaktsemester norröver och då verkar alla dessa hektar för en spottstyver

rena rama drömmen. Beklagar om så mycket mark är värdelöst som ni säger. Ännu bittrare blir

det väl när man inte ser vart pengarna går som någon sa. :lol:

Nää tror jag stannar hemma och lämnar fjället till norrmän och tyskar med pengar. Det är dom som staten, helikopterflygarna och stuguthyrarna vill ha inte vanliga snåla svennsons som klarar av jakten på egen hand.

Sådär, nu har jag fått gnälla av mig lite och ska ladda för lite snorbillig rävjakt istället :D

Förstår verkligen den poängen. Vi har mörrumsån här nere med allt löst folk det innebär ifrån fan vet var.

Det enda roliga med dem är att den yngsta hunden morrar åt utländska spinnfiskare men inga flugfiskare.

Publicerat
  • Författare
"Har ni inte ripor överallt där uppe då?" ;)

Förlåt mig men jag vet inte hur jakten ser ut norröver så jag menade inte att ni inte borde klaga!

Har själv tänkt åka på jaktsemester norröver och då verkar alla dessa hektar för en spottstyver

rena rama drömmen. Beklagar om så mycket mark är värdelöst som ni säger. Ännu bittrare blir

det väl när man inte ser vart pengarna går som någon sa. <_<

Förstår verkligen den poängen. Vi har mörrumsån här nere med allt löst folk det innebär ifrån fan vet var.

Det enda roliga med dem är att den yngsta hunden morrar åt utländska spinnfiskare men inga flugfiskare.

Det har varit dåligt med Ripa och det har varit dåligt med skogsfågel. Sen vet jag inte vars alla pengar som betalas in tar vägen.

Publicerat

Köpte själv årskortet för 1500, kostar nästan tre gånger vad jag betalar för jakten vid kusten och jag antar pengarna går till något kontraproduktivt eftersom det verkar vara någon slags regel, men det är rena spekulationer. Far själv hellre runt i fjällen än t.ex går ut på krogen, så jag hade nog ändå varit där och nu har man bössan i kälken också och på så sätt är det värt det för mig. Om man ser till vilttillgången, viltvården och den attityd som finns är det inte värt det. Tycker själv att som svensk medborgare borde man ha vissa fördelar när man ska jaga på statens mark, både när det gäller pris och jaktstart. Även att de borde uppmuntra de som jagar rödräv i fjällvärlden men det har jag då aldrig sett något av.

Men för att återgå till orginalfrågan, med tanke på hur lätt en dag kan frysa/blåsa/snöa inne, framförallt under vintern/våren är 300 kronor alldeles för mycket pengar att begära från oss som bor i det här landet men dom kommer väl höja tills de hittar smärtgränsen.

Publicerat
  • Författare

Nog far man hellre till fjällen o jagar några dagar en man går ut på krogen. Jag får ut mer att vara i fjällen och i skogen än på krogen. Men man börjar ju undra vilka som länstyrelserna vill ha att jaga på statens mark? Visst årskortet är ju överkomligt pris.

Publicerat
Nog far man hellre till fjällen o jagar några dagar en man går ut på krogen. Jag får ut mer att vara i fjällen och i skogen än på krogen. Men man börjar ju undra vilka som länstyrelserna vill ha att jaga på statens mark? Visst årskortet är ju överkomligt pris.

Helst vill dom nog att ingen är där överhuvudtaget, men om det inte går att uppnå så vill dom nog ha folk med så mycket pengar som möjligt, de höjer nog snart igen.

• 2 weeks later...