Publicerat Mars 9, 201016 yr Efter att vårat hus brann ner 23 december 2008 så har vi ännu inte hunnit köpa nya kulvapen! Just nu har vi en gammal Huskvarna 9,3-62 som jag har använt på de grisar som kommit in på markerna. Jag köpte nyligen en Lincoln hagel bock som jag är mycket nöjd med, jag har inte hunnit skjuta något vilt med den men den passar mig bra och har lite vikt i sig (hade en beretta ultra light som låne vapen ett tag). Dock undrar jag över vad tycker ni att jag ska köpa för kulvapen, jag funderar på kaliber 30-06 då jag vill ha en lite grövre en 6,5x55 utifall man får en lite större gris. (Jag vet att 6,5x55 räker mycket väl mot även stora grisar men det känns skönare om man har en lite större kaliber) Har ni några tips på vad jag ska köpa? Eventuellt så blir det till att åka till wildforss auktion 9 maj. Till denna bössa vill jag ha ett kikarsikte som går att använda vid vakjakt på räv/vildsvin men som även funkar vid drevjakt! Jag skulle även vilja införskaffa mig ett vapen i någon av de mindre klasserna, jag har kollat på sako quad vilket jag tycker verkar vara en bra böss som garanterat skulle räcka för mig och även ger mig ett utbud av (3?) olika kalibrar på samma licens? Uppskattar alla tips MVH Henrik
Publicerat Mars 9, 201016 yr Allt är relativt när det gäller vapen... Vill du ha en hård sparkande rekyl med snabb fart i projektilerna bör du välja t.ex. .30-06. En tyngre knuffande rekyl bör du välja t.ex. 8x57 eller 9,3x57.. Själv har jag valt 8x57, men funderar att både en 6,5x55, eventuellt en .308 och en 9,3x57 skall stå i skåpet inom några år... Mvh
Publicerat Mars 9, 201016 yr Författare Allt är relativt när det gäller vapen... Vill du ha en hård sparkande rekyl med snabb fart i projektilerna bör du välja t.ex. .30-06. En tyngre knuffande rekyl bör du välja t.ex. 8x57 eller 9,3x57..Själv har jag valt 8x57, men funderar att både en 6,5x55, eventuellt en .308 och en 9,3x57 skall stå i skåpet inom några år... Mvh Hur pass mycket köttförstöring får du utav 8x57an när du skjuter på ett rådjur? För det är ett av skälen till att jag inte vill ha 9,3x62 den lämmnar inget kött kvar på rådjuren!
Publicerat Mars 9, 201016 yr Hur pass mycket köttförstöring får du utav 8x57an när du skjuter på ett rådjur? För det är ett av skälen till att jag inte vill ha 9,3x62 den lämmnar inget kött kvar på rådjuren! De kalibrar med låg fart och tung kula lämnar nästan ingen köttförstöring. Om man jämför 8x57'n och en snabb .30-06 eller en 9,3x62 förstör 8x57:an nästan inget.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Jag kommer nog att skaffa mig mitt första kulvapen till sommaren, ekonomin tillåter inte triktigt ett vapen till var jakt så jag kommer satsa på en allroundbössa (och sikte) så det är klubbat att de blir en 30-06. De vapnen jag har kollat på och någon av dessa lär det nog bli är Tikka t3 lite syntetskolv och browning x-bolt också syntet. Bra kvalitet och väger knappt tre kilo (båda bössorna). jag känner att jag vill ha helt nya grejer nu till min första bössa så har inte riktigt råd med en sako eller blaser, men de frästar lite tikkan och browningen går väl loss på runt 11.000kr Siktet tänker jag mig ett trijicon 2,5-10x56 då det är ett väldigt allsidigt sikte och går att använda det till nästan allt. Väääldigt mkt sikte för pengarna, går väl också på en runt 11.000kr om man inte importerar då blir det ännu billigare Så ser mitt lilla kitt ut hoppas du får någon inspiration
Publicerat Mars 9, 201016 yr Sedan gäller det att satsa pengarna på optiken och inte vapnet. Begagnat is the shit!
Publicerat Mars 9, 201016 yr Hur pass mycket köttförstöring får du utav 8x57an när du skjuter på ett rådjur? För det är ett av skälen till att jag inte vill ha 9,3x62 den lämmnar inget kött kvar på rådjuren! Det beror ju helt på vilken kula du använder, har sett ett flertal rå skjutna med 9,3x62 som varit betydligt mindre förstörda jämfört med tex 6,5 laddad med Nosler Partition.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Författare Jag kommer nog att skaffa mig mitt första kulvapen till sommaren, ekonomin tillåter inte triktigt ett vapen till var jakt så jag kommer satsa på en allroundbössa (och sikte) så det är klubbat att de blir en 30-06.De vapnen jag har kollat på och någon av dessa lär det nog bli är Tikka t3 lite syntetskolv och browning x-bolt också syntet. Bra kvalitet och väger knappt tre kilo (båda bössorna). jag känner att jag vill ha helt nya grejer nu till min första bössa så har inte riktigt råd med en sako eller blaser, men de frästar lite tikkan och browningen går väl loss på runt 11.000kr Siktet tänker jag mig ett trijicon 2,5-10x56 då det är ett väldigt allsidigt sikte och går att använda det till nästan allt. Väääldigt mkt sikte för pengarna, går väl också på en runt 11.000kr om man inte importerar då blir det ännu billigare Så ser mitt lilla kitt ut hoppas du får någon inspiration jag önskar att jag hade de pengarna som du har att handla för, då hade jag köpt samma! dock är jag en relativ fattig student vilket betyder begagnad studsare, ska dock spara ihop pengar till en trijicon sikte har kollat på dem under en längre tid!
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Den här tycker jag ser intressant ut, och det kommer ju med både kikare och ljuddämpare. Är det någon här so mahr erfarenhet av den här bössan? http://www.jakt.se/vapen-begagnat/kulgevar...arna-640-3.html
Publicerat Mars 10, 201016 yr Den här tycker jag ser intressant ut, och det kommer ju med både kikare och ljuddämpare. Är det någon här so mahr erfarenhet av den här bössan?http://www.jakt.se/vapen-begagnat/kulgevar...arna-640-3.html Den fyller alla dina jaktliga behov i Sverige, inte världens sexigaste bössa men ett bra vapen, dessutom påkostat en del.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Det beror ju helt på vilken kula du använder, har sett ett flertal rå skjutna med 9,3x62 som varit betydligt mindre förstörda jämfört med tex 6,5 laddad med Nosler Partition. Har skjutit över 500 klövvilt med Nosler PT i 6.5. Har aldrig haft ett större genomslag än typ 5 cm
Publicerat Mars 10, 201016 yr Efter att vårat hus brann ner 23 december 2008 så har vi ännu inte hunnit köpa nya kulvapen! Just nu har vi en gammal Huskvarna 9,3-62 som jag har använt på de grisar som kommit in på markerna. Jag köpte nyligen en Lincoln hagel bock som jag är mycket nöjd med, jag har inte hunnit skjuta något vilt med den men den passar mig bra och har lite vikt i sig (hade en beretta ultra light som låne vapen ett tag). Dock undrar jag över vad tycker ni att jag ska köpa för kulvapen, jag funderar på kaliber 30-06 då jag vill ha en lite grövre en 6,5x55 utifall man får en lite större gris. (Jag vet att 6,5x55 räker mycket väl mot även stora grisar men det känns skönare om man har en lite större kaliber) Har ni några tips på vad jag ska köpa? Eventuellt så blir det till att åka till wildforss auktion 9 maj. Till denna bössa vill jag ha ett kikarsikte som går att använda vid vakjakt på räv/vildsvin men som även funkar vid drevjakt! Jag skulle även vilja införskaffa mig ett vapen i någon av de mindre klasserna, jag har kollat på sako quad vilket jag tycker verkar vara en bra böss som garanterat skulle räcka för mig och även ger mig ett utbud av (3?) olika kalibrar på samma licens? Uppskattar alla tips MVH Henrik Trist med husbrand, har själv varit med om det så jag vet hur det är... Nog om detta. Personligen tycker jag att vapnet är viktigast, sedan vad det är för kaliber spelar mindre roll. Hitta ett bra begagnat vapen som passar dig och köp till ett bra kikarsikte till det. Då har du ett "paket" som du kan använda under flera års tid framöver.