Publicerat Mars 10, 201016 yr Blev uppringd av en bekant igår. En i hans jaktlag hade skjutit en gris som la ihop direkt. De hade tagit hand om grisen och passat den. Men när de var klara så var det något som gnagde i bakhuvet på skytten. Hade inte en av de andra grisarna uppträtt lite konstigt efter skottet? Så de åkte tillbaka till åteln och kollade. Jo där var blod efter den andra grisen också. Så det måste väl varit ett genomskott eller ett splitter. De följde spåret i ca 300m. Var en del blod som stänkt ut på båda sidor av spåret. Så de bröt där vid en väg. När jag kom dit så släppte vi på spåret. Men Lina var lite tveksam och kom tillbaka direkt. Men jag visade på henne igen och följde efter. 130m bort skäller hon till en gång men fortsätter sakta bortåt. När hon kommit iväg 5-600m så skickar jag de andra för att följa med. Gick själv och kollade där hon markerade och där var blodspår men grisen hade aldrig stannat där så hon var nog några timmar efter. Hon slog ett par ringar och fortsatte sen ut till en väg över 1km bort och över den. Så vi körde upp där men mötte Lina som var på väg tillbaka. Kollade upp där hon gått ut, inga blodspår. Verkar som hon följt ett stort grisspår på bakspår. Nu gjorde Ericsson en felbedömning. Tog för givet att hon tappat spåret där hon ringade så vi följde hennes bakspår in för att försöka hitta spåret igen. Visade sig gå åt helvete. Vi gick runt där inne i ett par timmar (tog tid att gå eftersom skaren inte bar riktigt) med hunden sökande runtomkring oss utan att hitta spåret. Så vi fick ge upp. Är besviken på Lina. Vet inte varför hon tappade bort spåret ,är verkligen inte likt henne. Sen gjorde jag ju en miss. När hon tappat bort spåret så skulle vi ju givetvis gått tillbaka till där jag senast hade säkra blodspår. Men var ju väglaget som gjorde att jag valde att inte göra så. Hade tagit oss en jävla tid att ta oss tillbaka i snön. Får väl erkänna att det var ett totalt jävla misslyckande från min och Linas sida. Jag hoppas att de försökt handspåra grisen idag. Har en liten känsla av att det kan vara ett käkskott eller ett snuddskott i bröstet.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Blev uppringd av en bekant igår. En i hans jaktlag hade skjutit en gris som la ihop direkt. De hade tagit hand om grisen och passat den. Men när de var klara så var det något som gnagde i bakhuvet på skytten. Hade inte en av de andra grisarna uppträtt lite konstigt efter skottet? Så de åkte tillbaka till åteln och kollade. Jo där var blod efter den andra grisen också. Så det måste väl varit ett genomskott eller ett splitter. De följde spåret i ca 300m. Var en del blod som stänkt ut på båda sidor av spåret. Så de bröt där vid en väg. När jag kom dit så släppte vi på spåret. Men Lina var lite tveksam och kom tillbaka direkt. Men jag visade på henne igen och följde efter. 130m bort skäller hon till en gång men fortsätter sakta bortåt. När hon kommit iväg 5-600m så skickar jag de andra för att följa med. Gick själv och kollade där hon markerade och där var blodspår men grisen hade aldrig stannat där så hon var nog några timmar efter. Hon slog ett par ringar och fortsatte sen ut till en väg över 1km bort och över den. Så vi körde upp där men mötte Lina som var på väg tillbaka. Kollade upp där hon gått ut, inga blodspår. Verkar som hon följt ett stort grisspår på bakspår. Nu gjorde Ericsson en felbedömning. Tog för givet att hon tappat spåret där hon ringade så vi följde hennes bakspår in för att försöka hitta spåret igen. Visade sig gå åt helvete. Vi gick runt där inne i ett par timmar (tog tid att gå eftersom skaren inte bar riktigt) med hunden sökande runtomkring oss utan att hitta spåret. Så vi fick ge upp. Är besviken på Lina. Vet inte varför hon tappade bort spåret ,är verkligen inte likt henne. Sen gjorde jag ju en miss. När hon tappat bort spåret så skulle vi ju givetvis gått tillbaka till där jag senast hade säkra blodspår. Men var ju väglaget som gjorde att jag valde att inte göra så. Hade tagit oss en jävla tid att ta oss tillbaka i snön. Får väl erkänna att det var ett totalt jävla misslyckande från min och Linas sida. Jag hoppas att de försökt handspåra grisen idag. Har en liten känsla av att det kan vara ett käkskott eller ett snuddskott i bröstet. Det var synd att ni inte fick tag på den. Men det är bara att ta nya tag igen. Var det mycket blod efter den skadade grisen?
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Det var synd att ni inte fick tag på den. Men det är bara att ta nya tag igen. Var det mycket blod efter den skadade grisen? Inte från där jag släppte på, men första biten hade tydligen varit mer.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Det är inte alltid man löser det, så enkelt är det. Har du hört något under dagen om de fortsatt spårandet? / ekebo
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Det är inte alltid man löser det, så enkelt är det.Har du hört något under dagen om de fortsatt spårandet? / ekebo Nej men att hon inte ens lyckades få kontakt med grisen tycker jag är lite dåligt. Har inte hört något från dem.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Tråkigt, Man gör inte alltid rätt eller tar rätt beslut. Den som påstår att man alltid gör rätt ljuger. Tror inte du ska lasta Lina heller. De är ju inga maskiner. Sen funderar man ju på hur många gånger det händer att det uppstår en sekundärträff i någon annan gris? Barmarkssäsongen är det ju mindre troligt att man ens kollar upp det, eller märker nått.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Tråkigt,Man gör inte alltid rätt eller tar rätt beslut. Den som påstår att man alltid gör rätt ljuger. Tror inte du ska lasta Lina heller. De är ju inga maskiner. Sen funderar man ju på hur många gånger det händer att det uppstår en sekundärträff i någon annan gris? Barmarkssäsongen är det ju mindre troligt att man ens kollar upp det, eller märker nått. nej men det är alltid lika jobbigt när man misslyckas. Sen är det ju så att jag är så van att aldrig behöva fundera över Lina, för hon gör alltid det hon skall. Så nu när det krabbade för henne så tog jag inte den säkra vägen utan litade för mycket på henne. Tror att det ligger en hel del i dina funderingar. Missas nog en del sådana fall framför allt på barmark .
Publicerat Mars 27, 201016 yr Författare Har lite mer info nu. Dagen efter jag varit där så gick de ut på eftermiddan och kollade utan hund. De hade följt spåret 150m (lite längre än jag följde det på natten) och där hade Lina tappat bort det. De hade sen spårat grisen i 2 km innan de kunde ringa den i en plantering. Men den smet ut och in på grannmarken. Grannlaget gick ut med hund dagen efter och kunde skjuta den. Det blödde fortfarande då. Efter vad grannarna sagt så satt träffen i en bakklöv. Men varken jag eller killen som spårade 2km får ihop det med blodspåret. Vi var säkra på en högre träff, för blodspåret var rätt brett. Men skit samma. Det var rätt gris och det var jävligt skönt att de kunde skjuta den. Får än en gång konstatera att denna gången gjorde både Lina och jag bort oss. Till viss del beroende på föret och att jag litade för mycket på Lina. Men man får får ju ta åt sig och lära sig av misstagen.
Publicerat Mars 27, 201016 yr Har lite mer info nu. Dagen efter jag varit där så gick de ut på eftermiddan och kollade utan hund. De hade följt spåret 150m (lite längre än jag följde det på natten) och där hade Lina tappat bort det. De hade sen spårat grisen i 2 km innan de kunde ringa den i en plantering. Men den smet ut och in på grannmarken. Grannlaget gick ut med hund dagen efter och kunde skjuta den. Det blödde fortfarande då. Efter vad grannarna sagt så satt träffen i en bakklöv. Men varken jag eller killen som spårade 2km får ihop det med blodspåret. Vi var säkra på en högre träff, för blodspåret var rätt brett. Men skit samma. Det var rätt gris och det var jävligt skönt att de kunde skjuta den. Får än en gång konstatera att denna gången gjorde både Lina och jag bort oss. Till viss del beroende på föret och att jag litade för mycket på Lina. Men man får får ju ta åt sig och lära sig av misstagen. Tycker inte att det är mycket att orda om, även en bra hund kan ju ha en dålig dag. Tycker mig oftare ha sett och hört talas om motsatsen, att skytten är säker på vart djuret tagit vägen efter skottet och försöker styra hunden åt ett visst håll bara för att sedan inse att hunden har haft rätt när den ville åt "fel håll". Har man hundar som fungerar så blir det nog oftare rätt än fel om man väljer att lita på hunden. På tal om att saker jävlas ibland, får hänvisa till O'Tooles lag: "Murphy var optimist" MVH Alias
Publicerat Mars 27, 201016 yr Jag tycker du ska vara stolt över så väl din egen insats som din hunds. Ni spårade länge och väl i ett jäkla före. Man brukar precis som Alias skrev också, säga att man ska följa sin hund. Hunden har helt klart oftast rätt, men ibland så kan det ju vara fel men det är inget som hunden kan lastas för. Hundar är precis som människor, de gör fel ibland även om man alltid vill göra rätt. Det låter himla märkligt att träffen satt i en bakklöv när det var stänk åt båda håll kring spåret. Borde det inte varit rejält blodigt nere i spåret om det vore en träff i klöven? Fast jag har ju varken varit där eller är ngn expert på spårning. Jag är säker på att även du och Lina hade lyckats utan problem dagen efter i dagsljus och med nya krafter.
Publicerat Mars 27, 201016 yr Författare Kan inte annat säga än att det är ett misslyckande när en hund som normalt följer blodspår i flera kilometer tappar efter ett par hundra meter. Men det är inte hunden jag är besviken på (hon måste också få ha sämre dagar) utan mig själv. Jag gjorde det enkelt för mig själv när jag inte fortsatte att följa spåren när Lina drog iväg. Hade jag gått ett par hundra meter till så tror jag vi åtminstone fått kontakt med grisen. Men det är ju inget att gräva ner sig för. Jag får väl fortsätta att göra så gott jag kan. För Lina reder ju ut det mesta åt mig.
Publicerat Mars 27, 201016 yr Vi gör alla våra fel o mistag.. Jag gör väl kanske fler än andra.. vet iallafall hur det känns. Nu rättades det hela till o grisen blev avlivad. Sånt är ju skönt hur som.
Publicerat Mars 29, 201016 yr All heder till de inblandade att ni höll och i och slutförde trots att det blev ett flerdagsprojekt, föredömligt tycker jag. Att sen vägen dit var lite slingrig är väl orelevant, även om jag kan förstå din frustration. Kanske skulle haft en riktig grishund?
Publicerat Mars 29, 201016 yr Författare Kanske skulle haft en riktig grishund? Ja det vore ju en lösning på problemet.