Publicerat Mars 10, 201016 yr Jag har precis införskaffat en tikka kombi i kal. 12 och .222rem. Det sitter ett rödpunktssikte på den redan (Hawke Sport Dot som verkar billig, mer vet jag inte) och jag börjar fastna lite för att ha ett rödpunktssikte, dock vill jag ha en av bra kvalitet, typ aimpoint eller liknande. Fördelarna jag upplever med rödpunkt är att jag kan ha båda ögonen öppna utan problem trots att jag har dominerande vänsteröga. Det verkar gå bra att få av snabba skott och man kan se bra vid dåligt ljus mm och siktet är ju belyst så klart. Nackdelen är att rödpunkssikten saknar förstoring i allmännhet och jag vill kunna skjuta på lite längre håll (få se vad precissionen tillåter, har inte ens skjutit in bössan men förhoppningsvist upp till 120 meter mot t ex räv, skogsfågel och hare) Kan man ens skjuta bra skott på sånna håll utan förstoring tycker ni eller bör man ha ett kikarsikte? Och isåfall vilket riktmedel och vilken förstoring? 1-4, 1.5-6 eller 2-7 osv?? Vanlig hårkors? Kan man skjuta bra hagelskott mot vilt i rörelse på nära håll med kikarsikte? Jag tycker att poängen med kombi försvinner lite om man inte hittar ett sikte som funkar bra för både snabba skott på 10 m till precissionsskott på 150 meter. Frågan blir vad är det optimala siktet? Alla åsikter är välkomna!
Publicerat Mars 10, 201016 yr Eftersom du vill ha ett allround-vapen för både kula på långt håll och snabba hagelskott så hade jag valt ett Leupolt 1-4x20 eller liknande. De har bra hållbarhet och bra pris, tysk topp-optik behöver du knappast betala för om du tänker jaga i dagsljus. Dessutom har de 1-tums tub = lättare. Tyska ettan som riktmedel för att inte täcka målet på längre håll. (inget är tunnare än en spets som Håkan Spuhr skulle sagt) Det var mitt bidrag.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Till Aimpoint ska det finnas en förstoringslins att köpa, tror den ger två ggr förstoring. Nackdelen med Aimpoint är väl om man glömmer att starta den, men då kan man ju lika gärna glömma att ladda bössan också. (Har iofs hänt). Med en batteritid på 5000 timmar så kan man starta den när jaktsäsongen börjar, och stänga av den när säsongen är slut...
Publicerat Mars 10, 201016 yr Vad får det kosta ? Z6 är ju som klippt å skuren men tyvärr den dyraste. En eurupe 1,5-6*42 är annars helt optimal om en lite stor ,alt Leupold 2-7*32 den är smidig. Du kan ha lite mer förstoring till hagel förutsatt att du har fullsiktbild i anlägget , och inte behöver "leta" efter siktbilden. Men att få ett sikte som passar både 10 & 150m blir nog lite svårt.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Lilla Trijiconen skulle sitta som en Hamster i ett skruvstycke på en sådan bössa
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Tack för alla svar, Z6 skulle utan tvekan sitta fint fint men är i nuläget tyvärr för dyr. Jag ska nog kolla på kikarsikten som har låg lägsta-förstoring, något skottfast med juste optik som inte kostar skjortan.
Publicerat Mars 10, 201016 yr jag har testat alla möjliga förstoringar och rödpunkt, det som var klart bäst tyckte jag var snabbmontage med ett 2-7.
Publicerat Mars 20, 201016 yr Denna är min dröm till kombin. Vid 1,5x fungerar den som ett rödpunktsikte och därutöver som kikarsikte. http://www.handladigitalt.se/docter-156x42...kte-p-3010.html Måste spara lite först bara. Satt just och byggde upp lite ångest genom att kolla på Lyxfällan...
Publicerat Mars 20, 201016 yr Om man har ett snabbfäste känns det som om ett riktigt kikarsikte är vettigare. Alltså inget rödpunkt. Hagelskyttet skall ju ändå inte ske via kikarsikte optimalt, och när kulbössan behövs hinner man ofta skruva dit ett sikte