Publicerat Mars 11, 201016 yr Jag var på banan igår och sköt in kikarsiktet efter att ha bytt klackar. Jag passade då på att skjuta lite liggande med benstöd, eftersom jag använder benstöden för inskjutningen samt att jag ville träna. Det var första gången jag sköt liggande med benstöd, och jag insåg ju snabbt att det krävs lite annan tanke och teknik för att få detta att funka. Nu var underlaget snö, vilket kan (?) göra det lite vanskligt med stöd jämfört med på fast mark. Jag försökte ligga rakt, jag placerade fötterna på benstöden i snön och försökte "borra fast" dem lite, för att de inte skulle glida. Jag försökte hitta målet enkelt, och använde fötterna (tårna mot backen) för att pressa mig framåt lite lätt och förbelasta benstöden. Det var dock svårt att få samma belastning, samt att om jag fick FÖR bra tryck på benstöden så gick skotten hej vilt, det var som att benstöden spjärnade emot och kastare bössan åt olika håll när jag tryckte av. Så jag ber er om tips och tankar kring bra sätt och tekniker att skjuta med benstöd? Sätt att träna? Bra underlag? Några speciella "fötter" som är bra? Hur mycket tryck bör man sätta?
Publicerat Mars 11, 201016 yr Liggande skytte är inte lätt och med benstöd så är det ännu lurigare innan man får till det tycker jag. Jag har ännu inte riktigt fått till min liggande skjutställning men det går åt rätt håll i alla fall. Jag har aldrig lyckats skjuta bra med en placering av benstöden i snön utan får då ofta vertikal spridning. Så någonting under fötterna är en rekommendation från mig, om det sedan är skjutmattan en stor handske tror jag inte spelar så stor roll bara det bär upp benstöden. Förbelastningen ska inte vara stor. Ligger du på en matta, betong eller obehandlat trä så ska du inte knuffa benstöden framåt av förbelastningen för då är det för mycket. Har du harris benstöd kan det vara lite klurigt att hitta rätt mängd förbelastning utan att de rullar iväg. De förklaringar jag har fått är att det handlar mer om att lägga kroppstyngden bakom än att ligga och pressa mot benstöden. Sedan så har jag märkt vikten av att man stöder kolven vid axeln ordentligt för annars vill den på att sticka iväg neråt. Samtidigt som man stöder under kolven med handen eller med en baksäck så tycker jag att rekylupptagningen mår bra av att man lägger hela huvudets tyngd på kolvkammen dvs slappnar av i nacken. Det ska fungera alldeles utmärkt med standard fötter. Detta är lite tips från en som inte ännu behärskar detta till fullo men har kämpat i drygt ett år.
Publicerat Mars 11, 201016 yr Författare Tackar för tipsen Johan! Jag inser ju nu genast att jag har lagt för mycket kraft framåt på benstöden, och att de därför stört mina avfyrningar och träffbilder. Det är en otrolig teknisk inriktning inom skyttet känner jag. Det blir mycket att tänka på, och mina rena avfyrningar blir lidande. Jag har ett par kronjaktsbenstöd. Sen har jag definitivt inte optimal bakkappa, eftersoim jag har en gammal hqv 1640bandykolv med kolvkamshöjning. Den går dock ända bak, så jag överväger att kapa om baksidan av kolven och montera en ny bakkappa över höjningen och den gamla kolven. För nu blev det väldigt mycket kontakt bara mot nyckelbenet och lite hoppande där vid axeln.
Publicerat Mars 11, 201016 yr Liggande skytte är inte lätt och med benstöd så är det ännu lurigare innan man får till det tycker jag. Jag har ännu inte riktigt fått till min liggande skjutställning men det går åt rätt håll i alla fall.Jag har aldrig lyckats skjuta bra med en placering av benstöden i snön utan får då ofta vertikal spridning. Så någonting under fötterna är en rekommendation från mig, om det sedan är skjutmattan en stor handske tror jag inte spelar så stor roll bara det bär upp benstöden. Förbelastningen ska inte vara stor. Ligger du på en matta, betong eller obehandlat trä så ska du inte knuffa benstöden framåt av förbelastningen för då är det för mycket. Har du harris benstöd kan det vara lite klurigt att hitta rätt mängd förbelastning utan att de rullar iväg. De förklaringar jag har fått är att det handlar mer om att lägga kroppstyngden bakom än att ligga och pressa mot benstöden. Sedan så har jag märkt vikten av att man stöder kolven vid axeln ordentligt för annars vill den på att sticka iväg neråt. Samtidigt som man stöder under kolven med handen eller med en baksäck så tycker jag att rekylupptagningen mår bra av att man lägger hela huvudets tyngd på kolvkammen dvs slappnar av i nacken. Det ska fungera alldeles utmärkt med standard fötter. Detta är lite tips från en som inte ännu behärskar detta till fullo men har kämpat i drygt ett år. Och nu vet jag vad jag har för problem när jag skjuter tackar för infon johan mvh
Publicerat Mars 11, 201016 yr Jag har inte benstöd som stöd på vintern något mer eftersom när jag jagar toppfågel så använder jag min midjeväska som stöd. Jag vill använda samma sorts stöd både på träning, jakt och nu även fältskytte. På barmarksdelen av säsongen använder jag dock benstöd.