Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Arméns 5,56

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har erfarenhet av att skjuta armé ammo 5,56 i sin 223a?

jag är på jakt efter att prova några stycken i min blaser.

den har räffelstigning 1-9 den stabiliserar scenar 69grs utan problem så det borde gå även till kronans 62grs.

den borde vara bra till orre/tjäder, någon som provat?

/Jimmy

Publicerat

Det blir problem med stabiliseringen och då inte på grund av vikten utan på grund av kulans utformning. Det sitter ett litet stålstift i centrum av kulan som gör att den ska gå igenom stålhjälmar och dylikt. Det gör kulan instabil och kräver 1/7 i stigning för att stabilisera den. Hade vår i egen utsago "skallige knekt" varit frisk nog och hittat hit så kunde han nog redogjort på ett ännu bättre sätt vad som krävs för att skjuta kronans ammunition.

Publicerat
  • Författare
Det blir problem med stabiliseringen och då inte på grund av vikten utan på grund av kulans utformning. Det sitter ett litet stålstift i centrum av kulan som gör att den ska gå igenom stålhjälmar och dylikt. Det gör kulan instabil och kräver 1/7 i stigning för att stabilisera den. Hade vår i egen utsago "skallige knekt" varit frisk nog och hittat hit så kunde han nog redogjort på ett ännu bättre sätt vad som krävs för att skjuta kronans ammunition.

Är inte hela kärnan av stål?

Vad jag förstått så är bla ak5 med 1-7 pga genevekonvektionen att kullan skall vara stabil (överstabil) för att inte tumla i målet.

jag tror att det krävs mindre än 1-7 för att skjuta SS109 ammo men kan ha fel.

pratat med en som hade en ruger i 1-8 och det funkade hur bra som helst.

/Jimmy

Publicerat

Texten är hämtad från soldF.com

Skarp (5,56 mm sk ptr 5 stkprj)

Skarp patron med helmantlad projektil med bly och stålkärna. Toppen av projektilen har en kärna av stål för ökad penetrationsförmåga. Pris: 2,80kr/st (1997). Till Ksp 90 finns det färdigbandad ammunition (5,56 mm sk ptr 5 nband)

Det finns numera även en miljövänlig variant av patronen, 5,56 mm sk ptr5B stkprj, som inte har något i bly i projektilens kärna utan är helt i stål. Dessutom är tändhatten fri från tungmetaller. Priset skall vara ca 15 procent högre än för den gamla vilket betyder ca 3,20 kr/st (1997). I det långa loppet är den nya patronen billigare eftersom man tjänar merkostnaden på den annars så dyra saneringen av sanden i skjutbanorna. Mer information finns på FMV:s webbplats

Publicerat

Jag skulle aldrig stoppa en stålkärnad projektil i en så dyr bössa som en blaser. Tror inte att den är så snäll mot pipan.