Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vill Bygga!

Featured Replies

Publicerat

hejsan. jag är riktigt sugen på att köpa en sliten husqvarna eller någon annan och fixa till. hitta en äldre browning 700 som var sliten för 2500 kr. pipan såg bra ut. någon som har tips om hur man skulle kunna snygga till ett sånt gevär? kan man slipa ner hela och betsa den i någon snygg mörkbrun och montera ställbar kolvkam och ett fint kikarsikte kanske?

kom gärna med ideér och tips om hur man kan göra för att fixa gamla slitna vapen.

Publicerat
hejsan. jag är riktigt sugen på att köpa en sliten husqvarna eller någon annan och fixa till. hitta en äldre browning 700 som var sliten för 2500 kr. pipan såg bra ut. någon som har tips om hur man skulle kunna snygga till ett sånt gevär? kan man slipa ner hela och betsa den i någon snygg mörkbrun och montera ställbar kolvkam och ett fint kikarsikte kanske?

kom gärna med ideér och tips om hur man kan göra för att fixa gamla slitna vapen.

Kolla med Johnny Boberg (tel 023/51135) han har ganska mycket kolvämnen till olika fabrikat som är färdigfrästa.

Jag köpte själv ett av honom för flera år sedan och det var ett riktigt kul projekt, jag hittade en mauserkarbin som en tullare haft mao aldrig skjutit lösplugg med den så pipan var i nyskick den var inte ens gägngad i toppen.

Numera har det gått många tusen skott igenom den och det kostade mig inte många hundralappar bara lite tid att få den färdigställd.

Lycka till

Publicerat

Själv köpte jag en gammal CG 63 (Mauser 96) i 6,5x55 för ett tag sen. Ful som stryk (misshandlad finish, annars i bra skick) men med fin matchpipa och en extra kolv som jag fick på köpet. Kolven såg förfärlig ut, inklistrad i nån sorts märklig gummiaktig plastfärg. Denna slet jag av, ja bokstavligen då den satt som ett gummiskinn, det var som att flå av den ett skinn. Märkligt, hur som helst slipade jag ner den med ett fint sandpapper och oljade in den med en lätt rödbrunt pigmenterad olja. Voilá och den var som ny :wub:

För övrigt funderar jag på att försöka komma över en sån här kolv, tror han har till fler modeller

Nu håller jag på att fixa till den för kikarsikte, lite ny finish på lådan och med tiden blir det mer. Nu boltshroud kommer göra den mer slimmad baktill, nytt slutstyckeshandtag, avtryckare med sidosäkring mm. Kul att ha ett projekt att pyssla med. Betalde en tusenlapp för den, sålde originalkolven för en fyrahundring. Rätt billigt, och fin blir den. Lägger in ett par små bilder på undret, före och efter..

Det är väldigt roligt, go for it :(

CG80TwoWoods.jpg

*

Transform.jpg

*

Publicerat
Själv köpte jag en gammal CG 63 (Mauser 96) i 6,5x55 för ett tag sen. Ful som stryk (misshandlad finish, annars i bra skick) men med fin matchpipa och en extra kolv som jag fick på köpet. Kolven såg förfärlig ut, inklistrad i nån sorts märklig gummiaktig plastfärg. Denna slet jag av, ja bokstavligen då den satt som ett gummiskinn, det var som att flå av den ett skinn. Märkligt, hur som helst slipade jag ner den med ett fint sandpapper och oljade in den med en lätt rödbrunt pigmenterad olja. Voilá och den var som ny :rolleyes:

För övrigt funderar jag på att försöka komma över en sån här kolv, tror han har till fler modeller

Nu håller jag på att fixa till den för kikarsikte, lite ny finish på lådan och med tiden blir det mer. Nu boltshroud kommer göra den mer slimmad baktill, nytt slutstyckeshandtag, avtryckare med sidosäkring mm. Kul att ha ett projekt att pyssla med. Betalde en tusenlapp för den, sålde originalkolven för en fyrahundring. Rätt billigt, och fin blir den. Lägger in ett par små bilder på undret, före och efter..

Det är väldigt roligt, go for it B)

CG80TwoWoods.jpg

*

Transform.jpg

*

Riktigt snyggt :lol: får gratulera!

Publicerat

Tack, det är väldigt trevligt att bygga "custom" :rolleyes:

... fast än är det långt från klart..

*

Publicerat
  • Författare
Själv köpte jag en gammal CG 63 (Mauser 96) i 6,5x55 för ett tag sen. Ful som stryk (misshandlad finish, annars i bra skick) men med fin matchpipa och en extra kolv som jag fick på köpet. Kolven såg förfärlig ut, inklistrad i nån sorts märklig gummiaktig plastfärg. Denna slet jag av, ja bokstavligen då den satt som ett gummiskinn, det var som att flå av den ett skinn. Märkligt, hur som helst slipade jag ner den med ett fint sandpapper och oljade in den med en lätt rödbrunt pigmenterad olja. Voilá och den var som ny :rolleyes:

Det är väldigt roligt, go for it ;)

CG80TwoWoods.jpg

*

Transform.jpg

*

det blev riktigt snyggt du. jag ser fram emot att få tag i något slitet vapen som jag kan snygga till.

Publicerat

Tycker jag du ska göra. Själv kom jag ju rätt billigt undan :rolleyes: Sen köper jag de flesta delarna från Brownells i USA, många gånger bra mycket billigare än hemma i Sverige faktiskt.

*