Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris 100312

Featured Replies

Publicerat

Igår kväll ringde en kompis. Han hade skjutit på en gris som gått undan. På skottplatsen var det rätt mycket muskelblod och några benbitar.

Åkte dit och vi testade med Funny i spårlina. Hon följde det perfekt i 150m sen klantade jag mig och tappade linan. :rolleyes: (den minnesgode vet att det inte är första gången) Hon drog iväg som fan, så vi stannade och väntade. Ser att hon vänder 1,3km bort och när hon gått några hundra meter tillbaka så stannar hon. Bara att köra och hämta henne. Hon satt mitt på blodspåret och hade fastnat i ett par björkar.

Tillbaka till bilen och bytte hund. Gick in på spåret och följde det 50m med Lina i koppel sen släppte jag. Hon drog direkt, men inte utmed spåret. :lol: Så vi fortsatte att följa det. Rakt in i en vindfälle bröt (tur att Funny inte gav sig in där med

spårlinan) men vi ser att Lina fortsatt och sen tar hon upp 4-500m bort. (tror grisen hörde oss i skaren och gick iväg och att Lina hörde den) Vi ringer en vän :P och skickar ned honom för att passa på en väg. Sen kör vi efter. Vi kommer dit samtidigt som honom men då har redan gångståndet passerat. Nu är det fast 400m bort.

Vi beslutar att de ska passa där grisen passerade och att jag ska gå på från andra hållet. Är som vanligt helt hopplöst att gå när inte skaren håller riktigt. Men jag lyckas ändå ta mig in utan att det går loss. Står bland täta granar och vass. Är väl inne på 20m några gånger utan att få läge. Sen efter en halvtimme så får grisen nog och tar sitt spår tillbaka. Så smäller det vid vägen. Men Lina forsätter att gapa på andra sidan vägen. Går upp vägen och nu står det nästan still 100m bort. Ena killen och jag går efter och den andra kör runt för att passa så vi inte får in den i vindfällena.

Nu märks det att grisen börjar tröttna. Vi kommer in på 50m sen går den in i en dunge med smågranar. Nu kommer jag närmare men blir aldrig något läge för Lina är ivägen hela tiden. Så till sist går jag rakt på. Har den på 2m men Lina är itill så det går inte. Men sen gömmer den sig i en snödriva, men jag stiger igenom skaren och hamnar på röven 2m ifrån grisen. Men nu lyckas jag peta dit en slug i halsen.

Åtelskottet hade slagit av höger framben helt. Lite kostigt är att han sköt på vänstra sidan och kulan hade bara tagit i höger ben inget in kroppen. Inte dåligt av grisen att gå över 3km med det benet. Syntes inte ens att den haltade när den gick över vägen. Det skottet var för övrigt en helbom.

Ska för en gångs skull inte gnälla på hundarna. De skötte sig bra.

Funny spårade mycket bra. Enda negativa är väl att hon vände lite tidigt.

Lina är för snäll på sådana här grisar. Men jag får acceptera och vara glad att hon är så envis så vi får ju tag i dom ändå.

Kunde väl provat att släppa på Funny också, är ju mycket möjligt att de hållit den då. Men Rottnevägen är så nära att jag ville inte prova.

Kan inte skaren försvinna snart så man kan gå riktigt. Gick igenom och sträckte ryggen efter en halvtimme igår. Så det gjorde ju inte saken bättre.

Publicerat

Så bra jobbat!

Jag byter gärna upptagningsområde... kan ta sträckningen oxå.

Faen skulle kunna görat i lågskor bara vi fick nått o göra..

Har sån j-vla abstinens...

Funderar t o m på o sätta mig på en åtel...

Publicerat

Bra jobbat av er! :rolleyes: kul ni fick tag i denna.

Testade du västen på lina ??

Publicerat
  • Författare
Så bra jobbat!

Trodde kostym och lågskor var den normala utstyrslen i dina trakter. :rolleyes: Brukar ni inte åka taxi ut också? :lol:

Vet i fasen vad som hänt här. Var väl 5e eftersöket senaste 2 veckorna.

Publicerat
  • Författare
Bra jobbat av er! :rolleyes: kul ni fick tag i denna.

Testade du västen på lina ??

Jo jag hade västen på henne. Den kunde väl sitta lite bättre men den syns jättebra. Klart positivt.

Publicerat
Jo jag hade västen på henne. Den kunde väl sitta lite bättre men den syns jättebra. Klart positivt.

okej, det är ju bra det.

Publicerat

Grymt bra jobbat, tummen upp! :rolleyes:

Publicerat

Bra jobb som vanligt!

Köp snöskor ^_^ .

Publicerat
  • Författare
Köp snöskor B) .

Tanken har slagit mig, men det lär väl inte gå att gå tyst på de heller i det här helvetes föret. :D

Publicerat
Så bra jobbat!

....och skjuta ett fulskott!! :D Skojar bara! B)

Publicerat
....och skjuta ett fulskott!! B) Skojar bara! B)

Skjuter så jävla illa så de löser sig nog.. :D:D

Publicerat
  • Författare
Skjuter så jävla illa så de löser sig nog.. ;):D

Du är väl som jag. Ser nästan åteljakt som långhålls skytte. :excl:

Har tre skott på längre håll än 10m den här säsongen, och inget över 30m. :)