Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka kalibrar i lång låda?

Featured Replies

Publicerat

Blir nog en Tikka T3 eller remington 700 till sommaren. Efter att på skjutbanan ha sett hemladdade

308or hoppa ut lite hur som helst och,vad det såg ut som, två åt gången så blir jag minst sagt skeptisk

mot lång låda - kort kaliber.

Undrar då vilka kalibrar som ska ha långa lådor? (Rätta mig gärna och lägg till på listan då jag känner många som undrar detta.) Vad är det för längder på patroner som kräver långa lådor?

6,5x55

30-06

8x57 ???

fler? någon klass 2?

tacksam för tips

Publicerat

25-06

6 mm-06

/C

Publicerat

Behöver du wildcats-kalibrar också eller?  <_<

8x57JS behövs inga frågetecken kring heller...  ;)

Publicerat
  • Författare
Behöver du wildcats-kalibrar också eller?  :)

Ja sen när jag gått ner mig i kaliber träsket och bössbytarsjukan. Annars kanske någon annan

som jag, som inte är fullutbildad i det här.

9,3orna, 243win, hur är det med dem?

Publicerat

9,3x57

9,3x62

.300 Win mag

.300 Norma mag

.375 H&H

.375 Ruger

.338 Win mag

.338 Laupa mag

.338 Blaser mag

.358 Norma mag

.416 Rigby

.458 Win mag

Redigerad med Dunderklumpen

Publicerat

Antagligen fel magbox om patronerna hoppar ur. Eller felvinklade magasinläppar. Knappast patronerna. Men hur som så är det roligare med lite mer anpassade lådor efter kalibern.

Publicerat
.300 WSM

Själva vitsen med 300 WSM var väl att inhysa en magnumpatron i kort låda. WSM-patronerna behöver inte lång låda.

Publicerat
Själva vitsen med 300 WSM var väl att inhysa en magnumpatron i kort låda. WSM-patronerna behöver inte lång låda.

Ok, tar bort den från listan..  :rolleyes:

Publicerat

Nja, den går ju ner i tex en Rem 700 men med en längre maggbox än std. Säljs WSM i korta lådor?

Publicerat
  • Författare
Antagligen fel magbox om patronerna hoppar ur. Eller felvinklade magasinläppar. Knappast patronerna. Men hur som så är det roligare med lite mer anpassade lådor efter kalibern.

T3orna är det värsta jag sett med matningsproblem. Har ju bara sett ett relativt fåtal, men hallå liksom :rolleyes: . Skrämmande på något sätt. Man vill ju inte köpa en ny fin t3a och få problem när drömviltet dyker upp.

T3orna kan inte ha skjutit 100 skott ens, med tanke på hur dem skröt om hur nya de var, så undrar om det är dem orsakerna du nämner som ställer till det. Lite därför jag själv sneglar på remington som ju har korta lådor till korta patroner osv osv.

Är själv trogen 2 märken inom flugfisket och litar på grejorna till 100%. Att år 2010 köpa ett gevär och veta i bakhuvudet att en patron eller två kan hoppa ut, ställa sig på tvären osv är bara skäl nog för mig att välja ett annat märke. :)

Inte för att jag tycker att T3orna är dåliga men jag vill minimera riskerna med att välja en patron som vapnet funkar ypperligt med.

Tack alla för tipsen.

Ingen ännu som vet om 243an ska ha en lång låda? :huh:

Publicerat

Fast matningsproblem på en t3a är nog förr ett handhavandeproblem än något annat.

Publicerat
Nja, den går ju ner i tex en Rem 700 men med en längre maggbox än std. Säljs WSM i korta lådor?

Finns iaf i Sakos SM-låda, men jag vet inte exakt hur lång den är. WSM-hylsan är 53 mm. vilket är 2 mm längre än 308:an.

I alla avseenden kräver den inte en lång låda :rolleyes:

Publicerat
T3orna är det värsta jag sett med matningsproblem. Har ju bara sett ett relativt fåtal, men hallå liksom :blink: . Skrämmande på något sätt. Man vill ju inte köpa en ny fin t3a och få problem när drömviltet dyker upp.

T3orna kan inte ha skjutit 100 skott ens, med tanke på hur dem skröt om hur nya de var, så undrar om det är dem orsakerna du nämner som ställer till det. Lite därför jag själv sneglar på remington som ju har korta lådor till korta patroner osv osv.

Är själv trogen 2 märken inom flugfisket och litar på grejorna till 100%. Att år 2010 köpa ett gevär och veta i bakhuvudet att en patron eller två kan hoppa ut, ställa sig på tvären osv är bara skäl nog för mig att välja ett annat märke. :blush:

Inte för att jag tycker att T3orna är dåliga men jag vill minimera riskerna med att välja en patron som vapnet funkar ypperligt med.

Tack alla för tipsen.

Ingen ännu som vet om 243an ska ha en lång låda? :lol:

Jag har två stycken t3:or och skjutit ca 2000skott fördelat med ca 1800 på den ena och 200 på den andra och jag har inte haft ett enda problem med matningen och kan inte se hur det skulle hända om man inte gör något knasigt alternativt att man har ett defekt magasin men då får man problem på vilken lådlängd man än har.

Den där jag skjutit 1800 skott har jag använt under 5 fältskytte tävlingar med lite snö och sand inblandat och det har matat som smör ur magasinet även fast jag skjutit sex skott på under 45 sekunder.

Sedan kan man tycka att det är lite billigt med magasin, underbeslag och styrhylsa i plast och jag skulle själv vilja byta ut mot metall men det är bara en psykisk grej för plasten fungerar.

Publicerat
  • Författare
Jag har två stycken t3:or och skjutit ca 2000skott fördelat med ca 1800 på den ena och 200 på den andra och jag har inte haft ett enda problem med matningen och kan inte se hur det skulle hända om man inte gör något knasigt alternativt att man har ett defekt magasin men då får man problem på vilken lådlängd man än har.

Den där jag skjutit 1800 skott har jag använt under 5 fältskytte tävlingar med lite snö och sand inblandat och det har matat som smör ur magasinet även fast jag skjutit sex skott på under 45 sekunder.

Sedan kan man tycka att det är lite billigt med magasin, underbeslag och styrhylsa i plast och jag skulle själv vilja byta ut mot metall men det är bara en psykisk grej för plasten fungerar.

Sån här trevlig läsning var det som gjorde T3an intressant för mig. Vill ju inte ha en fin träkolv bland grenarna. Visst är det lite billigt med plast på vapen tycker jag men som en ren slit o släp bössa så håller jag, som många andra, funktion och tålighet först framför att vara fin i skogen. Jag blev lite skraj och tänkte att tillförlitligheten blir mycket större med en patron anpassad för en lång låda i T3ornas fall.

Jag ska föreslå att det kan vara magasinet som strular, får se hur dem reagerar på det :blink:. Kanske det slarvats en del med vapenvården också. Snacka kan ju alla men om dem verkligen gjort det är en annan fråga.

Hur har det gått för dem du sett skjuta björnpasset med T3orna med korta patroner? Lite stressad och sen lite otränad kanske är ett större problem än själva bössans konstruktion, eller vad säger du?

Publicerat

Jag tror mycket av problem med matning tex beror på att det finns ingen tid över på fabriksgolvet att justera sånt, tar för mycket tid. Tittar man på en gammal 1900 tex i 308 så tror jag matningen fungerar i 99,99999999% av fallen.

Publicerat
  • Författare
Jag tror mycket av problem med matning tex beror på att det finns ingen tid över på fabriksgolvet att justera sånt, tar för mycket tid. Tittar man på en gammal 1900 tex i 308 så tror jag matningen fungerar i 99,99999999% av fallen.

Jag tar gärna ett lägre pris med lite småjobb kvar på grejorna. Känns dock inte som om en plast bössa/magasin

'gottar till sig' efter lite användande som stål gör. :lol:

Publicerat
Sån här trevlig läsning var det som gjorde T3an intressant för mig. Vill ju inte ha en fin träkolv bland grenarna. Visst är det lite billigt med plast på vapen tycker jag men som en ren slit o släp bössa så håller jag, som många andra, funktion och tålighet först framför att vara fin i skogen. Jag blev lite skraj och tänkte att tillförlitligheten blir mycket större med en patron anpassad för en lång låda i T3ornas fall.

Jag ska föreslå att det kan vara magasinet som strular, får se hur dem reagerar på det :rolleyes:. Kanske det slarvats en del med vapenvården också. Snacka kan ju alla men om dem verkligen gjort det är en annan fråga.

Hur har det gått för dem du sett skjuta björnpasset med T3orna med korta patroner? Lite stressad och sen lite otränad kanske är ett större problem än själva bössans konstruktion, eller vad säger du?

Jag har aldrig skjutit björnpasset eller sett någon skjuta det men repeterar man som man ska så fungerar matningen på mina två T3:or perfekt. Det är klart att repeterar man inte fullt bak och strular på så kanske man kan få det att krångla men det är ingenting jag lyckats med.