Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

revirmarkerar inomhus

Featured Replies

Publicerat

Hejsan. Min finnspetsvalp på 8 månader har nu fått för sig att börja revirmarkera inomhus. Sist va de i sängen <_<

Finns det någon bra metod för att ta bort de här ur han?

Publicerat
  • Författare

verkar bara vara jag på detta forum som haft detta problem. tråkigt..

Publicerat
verkar bara vara jag på detta forum som haft detta problem. tråkigt..

Min far hade en jämthund som markerade inne som unghund. Har för mig att det gav sig utan några större konflikter:) ( min far är en tålmodens människa)

Publicerat

Zorox

Jag har svårt att tro att din 8 månaders hund redan är könsmogen och revirpinkar, men inget är väl helt omöjligt.

Normalt revirpinkar hanhundar där en doft av hundpiss redan finns. Blev så jäkla snopen när jag bodde på Scandic med min jycke en natt och han pissade på sänggaveln, detta berodde naturligtvis på att en annan hund pissat där förut och hotellstädningen inte funkar. :rolleyes:

Min valp pissade också inne länge sist, helst i ungarnas rum och även i deras säng. Det måste vara en speciell lukt där helt enkelt. Tala om det olämpliga med valfria medel så kommer det att ge sig med tiden.

Publicerat

Jag är rätt säker att din 8månaders finne är könsmogen det är tidiga raser detta och ett rätt vanligt problem du har, lösningen är att skura med klorin och vara uppmärksam att ta gynnaren på bar gärning när benet åker upp skall husses hand lyfta ut gynnaren i nackskinnet.

Som tur är brukar det inte vara några problem att lära av dem detta men gäller att vara på sin vakt när man besöker ställen där det vistats andra hundar och att fortsätta den alldagliga fostran så förstår snar hunden att husse inte tolererar markeringar inomhus.

Publicerat
  • Författare
Jag är rätt säker att din 8månaders finne är könsmogen det är tidiga raser detta och ett rätt vanligt problem du har, lösningen är att skura med klorin och vara uppmärksam att ta gynnaren på bar gärning när benet åker upp skall husses hand lyfta ut gynnaren i nackskinnet.

Som tur är brukar det inte vara några problem att lära av dem detta men gäller att vara på sin vakt när man besöker ställen där det vistats andra hundar och att fortsätta den alldagliga fostran så förstår snar hunden att husse inte tolererar markeringar inomhus.

jag har fått tips om ettika. är klorin bättre eller?

Publicerat

klorin kan bleka rejält om du har otur

Publicerat
jag har fått tips om ettika. är klorin bättre eller?

Jag kan inte svara på vad som är bättre men som ovan påpekade bleker klorin så på tyg är det inte bra att använda.

Publicerat
  • Författare

i detta fall handlar de mest om trämöbler och trägolv.

Publicerat

Medlet "urinoff"/"urineoff"

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej.

Min finne lyfte på benet vid 4.5 mån ålder och försökte markera inne vid ca 7 månaders ålder.

Detta slutade han med efter att jag kommit på han på bar gärning några gånger och han fått sig en rejäl uppläxning.

Var vaksam och när han markerar så berätta för han vem som är chef.

Mvh Tobias

Publicerat

Exakt! Det kan ju dock vara svårt när han bara har det beteendet när man själv är på jobbet och käringen ska sköta uppfostringen, då måste man ju först uppfostra henne.

bara hon inte får se det här inlägget :P

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

det händer jämt på natten. så då äre svårt att va där och säga ifrån.

Publicerat
det händer jämt på natten. så då äre svårt att va där och säga ifrån.

Ha han i bur på nätterna det skulle lösa problemet, du kan säkert sluta med bur om någon månad men det är det enda råd jag kan ge iaf -_-

Publicerat
  • Författare
Ha han i bur på nätterna det skulle lösa problemet, du kan säkert sluta med bur om någon månad men det är det enda råd jag kan ge iaf -_-

jovisst går de säkert vä bur. men man ska ju orka stå ut vä en hel natts skällande och gnällande också^^

Publicerat
jovisst går de säkert vä bur. men man ska ju orka stå ut vä en hel natts skällande och gnällande också^^

Du får vänja hunden först förstås -_- Lägg ner några minuter per dag och inom en vecka kan du säkert ha han i bur över natten utan proppar i :D

Publicerat

Min border började revirpinka inne när han var ca 1 år,sista gången han gjorde det var när han var ca 2 år och då i min vita soffa....väldigt nära att jag tog bössan i ena handen och hunden i andra,hade verkligen försökt allt men inget hjälpte,fick tips av en att kastrera honom :D lite sorgligt förstås men vad gör man inte...så fick det bli och aldrig kissat inne sen dess :D

Publicerat
  • Författare
Min border började revirpinka inne när han var ca 1 år,sista gången han gjorde det var när han var ca 2 år och då i min vita soffa....väldigt nära att jag tog bössan i ena handen och hunden i andra,hade verkligen försökt allt men inget hjälpte,fick tips av en att kastrera honom B) lite sorgligt förstås men vad gör man inte...så fick det bli och aldrig kissat inne sen dess :lol:

kastrering är inget alternativ tyvär, tror säkert att de hjälper endel.

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu vet jag ej hur detta funkar på hundar men till våra katter har vi fått tag i ett medel som heter "piss of", köptes på djurmagasinet. ska vara till hundar med.

Vi hade problem med katten markera samma ställe hela tiden men efter rengöring med detta, lika tvätta mattor lakan etc med detta medel så har de slutat gå tillbaka till gamla ställen. kanske kan vara värt prova för ta bort doften av tidigare markering som ger de lust att markera igen.

bara ett tips om ni får tag i denna.

• 2 months later...
Publicerat

Har du provat med att ta hunden i nacken och visa på nära håll var pölen är, så den vet vad det handlar om, och sedan gå en runda och kanske berömma den när den kissar ute? Har varit med om en som gjorde så med sin terrier när den kissade inne, och den slutade efter att den blev nertryckt vid kisset och blev utkastad. Han behövde aldrig göra om det.

Min border började revirpinka inne när han var ca 1 år

Tyckte att det stod "broder" först.. <_<:wub:

Publicerat
Hejsan. Min finnspetsvalp på 8 månader har nu fått för sig att börja revirmarkera inomhus. Sist va de i sängen :)

Om det inte funkar att ha honom i bur så kan man binda honom vid sin bädd nattetid.

Låt honom inte springa som han vill i huset utan begränsa hans utrymme en tid så kan han glömma av kissbeteendet.

Rasta honom ofta och fya honom om du kommer på han att revirmarkera inne (typ lyfter benet mot en dörrpost). Om han bara kissar för att han är nödig så låtsas man inte se det utan rastar honom oftare...(jobbigt...ja jag vet!)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Om det inte funkar att ha honom i bur så kan man binda honom vid sin bädd nattetid.

Låt honom inte springa som han vill i huset utan begränsa hans utrymme en tid så kan han glömma av kissbeteendet.

Rasta honom ofta och fya honom om du kommer på han att revirmarkera inne (typ lyfter benet mot en dörrpost). Om han bara kissar för att han är nödig så låtsas man inte se det utan rastar honom oftare...(jobbigt...ja jag vet!)

bra tips! har börjat haft han på mitt rum nu nattetid ( för va han lös på nedervåningen). Peppar peppar så har han inte kissat en enda gång sen han flytta in till mig nattetid.

Publicerat
Hejsan. Min finnspetsvalp på 8 månader har nu fått för sig att börja revirmarkera inomhus. Sist va de i sängen ;)

Hej

Haft tre finnspetshannar, alla har varit helt hopplösa när de varit i 8-9 mån. ålder. Bur funkar jättebra, men det löste egentligen inte problemet, som jag tror handlar uteslutande om ledarskap. Har du fått problem med inkallningen? Alla mina var helt omöjliga att kalla in under samma period, utan stod ca. tre meter ifrån och glodde. genom att befästa ledarskapet löstesig båda problemen. Tyvärr kommer pinkandet igen lite då och då då de har testat sin rang contra övriga familjen.

Publicerat
  • Författare
Hej

Haft tre finnspetshannar, alla har varit helt hopplösa när de varit i 8-9 mån. ålder. Bur funkar jättebra, men det löste egentligen inte problemet, som jag tror handlar uteslutande om ledarskap. Har du fått problem med inkallningen? Alla mina var helt omöjliga att kalla in under samma period, utan stod ca. tre meter ifrån och glodde. genom att befästa ledarskapet löstesig båda problemen. Tyvärr kommer pinkandet igen lite då och då då de har testat sin rang contra övriga familjen.

ligger mycket i de du säger. Min kommer knappast på inkallning. Men sen jag började jaktlydnadskursen för ca 2 veckor sedan så har det blivit mycket bättre. Nu börjar han förstå att ja är The big boss!